12 530 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
vatten in i trekammarbrunn!
Sida 1 av 2
Hej! Jag har upptäckt ett problem här i veckan efter att slambilen varit och tömt brunnnen så ser jag nu att vatten läcker in i brunnen ifrån rören som går ut i infiltrationen! Huset är byggt 84 så anläggningen är ju ganska "modern" vad ska jag göra? Har nu en pump som pumpar ur fördelningsbrunnen där vattnet siprar tillbaka!
Man brukar väl generellt säga att en infiltration har en livslängd på 20-25år sen är den mättad. Kan självklart skilja sig från hus till hus. Det är inte stopp i den då?
Nej jag tror inte att det är stopp, det har runnit i 3 dygn nu och sen rinner det även in direkt i brunnen ovanifrån så att säga eller rinner och rinner det droppar liksom! Kan det vara ytvatten som rinner in?
Om det skulle vara stopp i rören som går ut i infiltration hjälper det då och spola? Nån som har erfarenhet av det?
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Börja med att Kolla säkringen om det inte är gjort.
Jag körde för några år sedan in en "iller" som jag kopplade till högtrycken för att få bort avlagringar I infiltrationsröret,eftersom vattnet steg I avluftningen I slutet på infiltrationen, Det hjälpte! En iller sprutar en sträle framåt o tre bakåt o jobbar på så sätt sig igenom ev.stopp OCH de bakåtstrålande tre strålarna sprutar på väggarna I infiltrationsröret så att de bef. hålen rensas.
Vad menar du med uppifrån ? Läcker det där locket ligger på toppen?
Vad menar du med uppifrån ? Läcker det där locket ligger på toppen?
Jag tror nog att jag har markbädd för jag har inga luftningshåll på infiltrationen, har även provat en sån där iller men ingen skillnad, dessutom så var den ju bara 7,5 meter lång och jag antar väl att rören är längre än så?
Vad jag menar med att det kommer in ovanifrån är att det droppar in mellan taket på tanken och röret som kommer upp till ytan, alltså i anslutningen mellan tank och rör upp till marken!
Vad jag menar med att det kommer in ovanifrån är att det droppar in mellan taket på tanken och röret som kommer upp till ytan, alltså i anslutningen mellan tank och rör upp till marken!
Jag förstår inte...
Kommer det in vatten I trekammarbrunnen(tanken)?
Kommer det in vatten I en pumpbrunn?
Kommer det in vatten I en fördelningsbrunn?
Har du en vanlig infiltration, modell trekammarbrunn från vilken det sker avrinning ut I en fördelningsbrunn som sedan fördelar vatten ut I infiltrationsrören?
Eller har du en pumpbrunn efter tanken som lyfter vattnet upp till fördelningsbrunnen?
Består infiltrationen av "bara" vanliga rör på en stenbädd? Eller har du typ plastlådor som infiltrationsrären ligger på?
Kommer det in vatten I trekammarbrunnen(tanken)?
Kommer det in vatten I en pumpbrunn?
Kommer det in vatten I en fördelningsbrunn?
Har du en vanlig infiltration, modell trekammarbrunn från vilken det sker avrinning ut I en fördelningsbrunn som sedan fördelar vatten ut I infiltrationsrören?
Eller har du en pumpbrunn efter tanken som lyfter vattnet upp till fördelningsbrunnen?
Består infiltrationen av "bara" vanliga rör på en stenbädd? Eller har du typ plastlådor som infiltrationsrären ligger på?
Det är en vanlig infiltration trekammarbrunn, fördelningsbrunn som sedan leder vatten vidare och det är där det rinner vatten tillbaka samt att det även droppar in i trekammarbrunnen ovanifrån sen så tror jag nog att infiltrationen består av en vanlig stenbädd. Tack för att du tar dig tid! Det uppskattas verkligen!
Om det tillbakarinnande vattnet: Hyr /låna en proffs högtryck med tillbehör,iller brukar ingå,likaså en lååååång slang, Denna tryck har ett avsevärt mycket högre tryck än den hobbymaskin du har(précis som jag har). Åkare/lantbrukare kan ha sådana om du inte bor nära en stad eller så då kan du ju hyra...
Hur närma markytan ligger änden på infiltrationen? Sannolikt har du 2 infiltrationsrör,förhoppningsvis är det riktiga infiltrationsrör och inte dräneringsslang. Infiltrationsrör har bara 2 hål,stora som en penna nära varandra som är riktade nedåt. Dräneringsslanng har en massa tunna slitsar/hål.Hoppas du förstår vad jag menar...
Vet du var rören mynnar? Kan du gräva fram mynningarna? Och skarva med riktiga infiltrationsböjar upp till marken så du får in luft I infiltrationen?
Hur närma markytan ligger änden på infiltrationen? Sannolikt har du 2 infiltrationsrör,förhoppningsvis är det riktiga infiltrationsrör och inte dräneringsslang. Infiltrationsrör har bara 2 hål,stora som en penna nära varandra som är riktade nedåt. Dräneringsslanng har en massa tunna slitsar/hål.Hoppas du förstår vad jag menar...
Vet du var rören mynnar? Kan du gräva fram mynningarna? Och skarva med riktiga infiltrationsböjar upp till marken så du får in luft I infiltrationen?
Det var ju en massa jäkla bra frågor du
jag tror inte att rören kommer upp till ytan nånstans faktiskt, det måste jag forska vidare om, men då ska jag se om jag kan hyra nån sådan tvätt nånstans iaf. Men som du säger så hade det ju varit bra med riktiga luftningsrör upp och ja jag vet att det är infiltrationsrör och inte slang, men kan det vara möjligtatt grugrundvattent står så högt så att det kommer tillbaka i rören? Och ja det är 2 pipor ut!
Jag fick flytta upp min infiltration 3 ggr. till att bli en markbädd, så ja, grundvatten kan stå högt.
Alternativt har du inflöde av vatten in infiltrationsbädden, då skall man/måste man avleda detta vatten.
Hur nära markytan ligger infiltrationsrören där de lämnar fördelningsbrunnen?
Kanske du kan avleda ytvatten genom att gräva ett dike 2-3 meter ovanför infiltrationsbädden?
Alltnog kör på med högtrycken och sug upp vattnet med pumpen som du gjort...
Vad är det för färg på vattnet som du får upp när du kört med högtrycken? Svart med klet I?
Berätta om detta när du kört med högtrycken!
Alternativt har du inflöde av vatten in infiltrationsbädden, då skall man/måste man avleda detta vatten.
Hur nära markytan ligger infiltrationsrören där de lämnar fördelningsbrunnen?
Kanske du kan avleda ytvatten genom att gräva ett dike 2-3 meter ovanför infiltrationsbädden?
Alltnog kör på med högtrycken och sug upp vattnet med pumpen som du gjort...
Vad är det för färg på vattnet som du får upp när du kört med högtrycken? Svart med klet I?
Berätta om detta när du kört med högtrycken!