7 297 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Vattenmysteriet - lång tid att få kallvatten och krånglande hydrofor
Problem nummer 2 identifierat, tack Roland53! Det är packningen i övre ändan av synglaset som inte håller tätt. Nu gäller det att få tag på ett nytt fräscht synglas också.moiiran skrev:2) Det går dåligt att fylla på luft i hydroforen. Jag har provat både med och utan kompressor. Visst, jag får min önskade "luftkudde", men sen spottar och fräser kranarna några veckor och sen är trycket (och luftkudden) borta. Vattnet tas från nedre 5:e-delen av hydroforen, och så lågt går aldrig vattennivån innan pumpen slår på igen, så varför fräser kranarna så? Är det där luften försvinner, eller läcker hydroforen? Kan inte känna/höra/se någon läcka, men den kan ju vara väldigt liten.
Jag hade bytt till hydropress.. vi bytte ut vår hydrofor från 74 för några år sedan mot en hydropress och det löste många problem :
Rostsmak i vattnet... det var så mycket gegga i den gamla hydroforen.
Färre tillslag, den nya hydropressen gav bättre effekt så att säga.
Smidigare möblering, rätt subjektivt när man talar om dessa prylar ;-)
En hydropress på rinkaby kostar inte mycket och bara ni får se inuti den gamla kommer ni vara glada att ni bytte. :-D
En hydropress på rinkaby kostar inte mycket och bara ni får se inuti den gamla kommer ni vara glada att ni bytte. :-D
Jag har viss aning om hur det ser ut inuti med tanke på hur det lilla plaströret ser ut.Ludwig skrev:Jag hade bytt till hydropress.. vi bytte ut vår hydrofor från 74 för några år sedan mot en hydropress och det löste många problem :
Du har väl avstängningsventiler på synglaset? Håll dessa stängda till vardags och öppna dom vid högtidliga tillfälle när du ska avläsa nivån i tanken. Då gör det väl inte så mycket om packning pyser lite just då?moiran skrev:
Såtillvida att ventilerna håller tätt.......
roland53 skrev:
Ännu ett bevis för min okunskap... Jag visste faktiskt inte ens att man "fick" öppna inspektionsluckan. Jag inbillade mig att alla möjliga hemskheter skulle hända så det slutade hålla tätt och att man som straff fick vara utan vatten minst en vecka, helst över jul! :eek: Vår hydrofor skulle säkert må bra av lite ompyssling!roland53 skrev:
Ja, naturligtvis måste systemet vara trycklöst. Du öppnar luckan inåt.moiran skrev:Ännu ett bevis för min okunskap... Jag visste faktiskt inte ens att man "fick" öppna inspektionsluckan. Jag inbillade mig att alla möjliga hemskheter skulle hända så det slutade hålla tätt och att man som straff fick vara utan vatten minst en vecka, helst över jul! :eek: Vår hydrofor skulle säkert må bra av lite ompyssling!
Risken kan vara att du skadar packningen vid oförsiktig öppning men om du har lite silikon som reserv plan så funkar detta (men blir svårare att öppna nästa gång).
Redigerat:
Mmja.. på vår fanns det ingen lucka. Sedan var det allvarlig infarkt i in och utgående rör från den så bytet var allt motiverat. Sedan var den för liten ocksåroland53 skrev:
;-)
Klicka här för att svara