11 292 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Koppla diskmaskin direkt till avloppsstam
Hej,
Får man / är det lämplligt att ansluta diskmaskin direkt till avloppsstammen? Får anslutningen från slangen till röret i så fall sitta under köksskåpet bakom sockeln? Hittar inget om det i branschreglerna.
Anledningen till att jag frågar är att i köket sitter diskbänken ca 2.5 meter till vänster om där stammen kommer upp ur golvet medan diskmaskinerna (det är 2) kommer sitta ca 1 meter till höger om avloppsstammen. Man skulle alltså behöva dra avloppsslangarna över 3 meter för att koppla de till anslutningen på vattenlåset under diskbänken.
Om man istället kan koppla in de direkt på stammen tänkte jag sätta en Y-koppling där stammen kommer upp och sedan koppla in båda slangarna i ytterligare en Y-koppling bakom sockeln.
Tack för svar!
Får man / är det lämplligt att ansluta diskmaskin direkt till avloppsstammen? Får anslutningen från slangen till röret i så fall sitta under köksskåpet bakom sockeln? Hittar inget om det i branschreglerna.
Anledningen till att jag frågar är att i köket sitter diskbänken ca 2.5 meter till vänster om där stammen kommer upp ur golvet medan diskmaskinerna (det är 2) kommer sitta ca 1 meter till höger om avloppsstammen. Man skulle alltså behöva dra avloppsslangarna över 3 meter för att koppla de till anslutningen på vattenlåset under diskbänken.
Om man istället kan koppla in de direkt på stammen tänkte jag sätta en Y-koppling där stammen kommer upp och sedan koppla in båda slangarna i ytterligare en Y-koppling bakom sockeln.
Tack för svar!
Redigerat:
Tack! Det kommer bli lite knepigt att få plats med ett vattenlås under skåpen.. Det är väl även en fördel om man kan komma åt och rengöra det antar jag. Man kanske får tänka om i så fall? Känns bara lite trist att behöva dra upp anslutningarna i ett skåp enbart för vattenlåset. :/
Vi hade vår diskmaskin kopplad under vatten låset i ca 5 år utan problem, anledningen till att vi kopplade så var för att slippa gurglandet när maskinen pumpade ut.
Nu har vi avfallskvarn och har diskmaskinen kopplad till den istället.
Om man frågar någon rörkrökare så får man uppfattningen att det är livsfarligt att koppla diskmaskin efter vattenlåset, men jag fick aldrig reda på varför?
Nu har vi avfallskvarn och har diskmaskinen kopplad till den istället.
Om man frågar någon rörkrökare så får man uppfattningen att det är livsfarligt att koppla diskmaskin efter vattenlåset, men jag fick aldrig reda på varför?
Intressant! Varför måste man ha vattenlås till diskmaskin egentligen? Diskmaskinen har ju en egen backventil som förhindrar att lukt m.m. tar sig in i maskinen.
Jag har läst igenom manualer ifrån flera diskmaskinstillverkare och jag har inte hittat någon som säger att man måste koppla den till vattenlåset utan det enda jag har hittat från en tillverkare var att man "bör" koppla den till vattenlåset.
En annan skrev att man måste öppna nån luftningsgrej i diskmaskinen om anslutningen till diskmaskinen var under 30 cm ifrån botten på diskmaskinen. Detta för att hindra att diskmaskinen töms mha hävert-effekten under diskning.
Så varför "måste" man koppla diskmaskinen till ett vattenlås?
Jag har läst igenom manualer ifrån flera diskmaskinstillverkare och jag har inte hittat någon som säger att man måste koppla den till vattenlåset utan det enda jag har hittat från en tillverkare var att man "bör" koppla den till vattenlåset.
En annan skrev att man måste öppna nån luftningsgrej i diskmaskinen om anslutningen till diskmaskinen var under 30 cm ifrån botten på diskmaskinen. Detta för att hindra att diskmaskinen töms mha hävert-effekten under diskning.
Så varför "måste" man koppla diskmaskinen till ett vattenlås?
Bra fråga kanske för att alla diskmaskiner inte har lukt stopp?. kanske sen om det blr stopp i stammen vet du ju var du hittar vattnet någonstans jo i din diskmaskin kan ju vara ett ? eller så bara är det lättare att montera det ovanför vattenlås för att tex tillverkaren av diskbänksavlopp sätter dom redan där från början... och den dagen då du inte ska ha diskmaskin så kan man ta bort den och proppa den med en gummi tuta!!!
Klicka här för att svara