Chica Lovely
Hej på er,

Två av kranarna i huset har ett märkligt vattentryck. I badrummet fungerar det utmärkt i handfat, dusch och WC. Men i bidén spolar vattnet bara fint i ett par minuter, därefter blir strålen mindre och mindre tills den helt upphör. Om jag vrider på varmare vatten kommer trycket tillbaka igen i en liten stund. Så kan jag hålla på tills kranen är på det varmaste och tillslut kommer inget alls. Dagen efter är det "återställt igen", dvs. det går spola en liten stund, innan man måste öka värmen för att behålla vattnet. Alla andra kranar spolar lika bra även när det inte kommer mer ur bidén.

Samma fenomen uppstår i källarduschen. Efter ett par minuter kommer inget vatten alls, det är knappt så att det ens droppar. Tills man ökar värmen, och det går på det viset tvinga fram vatten någon minut till. Dagen efter är även den "återställd" så att proceduren kan återupprepas.

Vad kan det här bero på, och vad gör man åt det?

Har du kollat då att du inte har några igensatta smutsfilter på inkommande vatten till blandarna?

Vad är det för kranar? Tvågreppsblandare, engreppsblandare eller termostatblandare?

Låter som termostatblandare, typiskt symtom när termostaten spökar.

Ja, det var min tanke också, termostatblandare där termostaten ballat ur. Typiskt i en dusch och ja, kanske finns på bideer också.

Chica Lovely
Tack för alla snabba svar!

Såhär ser det ut.

Är det något man i så fall enkelt kan åtgärda själv, eller är det bara att åka iväg och köpa nytt som gäller?

dusch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bide.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bägge är termostatblandare, ett vred för att ställa in temperaturen med och ett vred för att ställa in flödet.

Stäng av vattnet och ta loss blandaren och kolla/rengör inloppsfiltrena först, om det inte blir bättre så är det bara att gå vidare med termostaten, den sitter innanför tempvredet.

Krilleman
Den översta blandaren är garanterat en Mora Term, sprängskisser/felsökning här

Spännande att dom kopplat på anslutningen bakom till 80cc(?) jag har aldrig sett det tidigare.

Den andra blandaren tycker jag mig känna igen som en FMM av tidigare slag. Hittar dock inget om den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.