Stött på gummikablar som nötts i borran, varje start, stopp vrider sig pumpen har man otur så ligger kabeln och skaver.

Mvh

Kopplade isär alla kablar i kopplingsdosan nere i brunnen nu och isolerade ändarna. När jag trycker på start på motorskyddet nu så stannar knappen i intryckt läge och inga säkringar går. Kan man dra slutsatsen att felet ligger efter kopplingsdosan i brunnen? Alltså kabeln i borrhålet eller själva pumpen.

Ja, tyvärr.

Det låter som så tyvärr.

Vet inte om detta är en bra ide, men ifall sand och grus har fastnat i pumpen kan man ju prova att köra en baklänges så att det lossnar. Bara att kasta om två av anslutningsledarna och prova en kort stund.

Har du förresten kontrollmätt att du verkligen har tre faser fram till pumpen (kopplingsdosan)? En utebliven fas kommer att lösa motorskyddet efter några sekunder. Men sedan har du uppenbarligen en kortslutning också, kanske pga att pumpen sitter fast.

Jag är lite fräck och hoppar på den här tråden! Jag har lite panik! Har precis flyttat in i mitt första hus och nu på morgonen fungerar inget vatten! Vi har kommunalt vatten och när jag öppnar kranarna så hörs ett tickande ljud! Har det frusit någonstans? Vad gör man år saken?? Tacksam för svar!

ring kommunens felanmälan

Nu är vattnet fixat. Två gubbar var här 3-4h nu på förmiddagen och fiskade upp pumpen. Den hade gått av på mitten.... 70 m ner satt den. En ny installerad så nu är det bara att vänta på fakturan.

ImageUploadedByByggahus.se1389696557.373008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Skönt det fixade sig. :)

Hur länge har pumpen använts?

Kanske ett oväntat fel eller har andra också råkat ut för samma? Fabrikat?

Jordbävning?

Vet inte alls hur gammal pumpen var, har bara bott här 3år.
Såg inte vilket märke det var på den heller, har legat magsjuk hela natten så jag var bara ute o kollade som hastigast.
3tum diameter och 3-fas var det iallafall.

para skrev:
Den hade gått av på mitten....
Alltid skönt när felsökningen är enkel. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.