11 124 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Avloppsrensare
Sida 1 av 2
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Jag har en 15 meter lång avloppsrensare man kopplar till högtrycken, är det nån som vet om det finns längre att köpa, typ 25m?
Hittade en sida man fick specialbeställa på men priset var inte så lockande däremot!
Hittade en sida man fick specialbeställa på men priset var inte så lockande däremot!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 597 inlägg
Du borde kunna köpa lämplig slang och göra en i valfri längd själv) Har du inga rensbrunnar någonstans?
Om inte jobbet är omfattande så brukar en spolbil inte ta mer än 900-1200 kr (där jag bor), vet inte hur många spolningar du behöver göra men är slangen dyr så låt någon annan göra det.
Om inte jobbet är omfattande så brukar en spolbil inte ta mer än 900-1200 kr (där jag bor), vet inte hur många spolningar du behöver göra men är slangen dyr så låt någon annan göra det.
Redigerat:
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Stoppet blir mellan trekammarbrunn och huset, kanske varannan månad!
Det är en "svacka" på röret några meter från huset, där samlas det och byggs upp så tillslut blir det stopp.
Vi ska gräva om allt till sommaren/hösten.
Jag har kört med en stålfjäder och det har funkat, men det är svårt och tar lång tid.
Kopplade på en 15 meters rensslang för ett tag sen och det verkade väldigt effektivt.
Så nu skulle jag vilja prova att spola ur helas vägen från huset och ut.
Det är en "svacka" på röret några meter från huset, där samlas det och byggs upp så tillslut blir det stopp.
Vi ska gräva om allt till sommaren/hösten.
Jag har kört med en stålfjäder och det har funkat, men det är svårt och tar lång tid.
Kopplade på en 15 meters rensslang för ett tag sen och det verkade väldigt effektivt.
Så nu skulle jag vilja prova att spola ur helas vägen från huset och ut.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Använder jag rensslangen så drar jag ju in allt istället för ut i brunnen.
Om du underhållsspolar varannan månad så det inte hinner bli helt stopp, så kommer det funka fint att spola från "fel" håll. Mata ut slangen så fort som möjligt och dra sedan tillbaka i långsam takt. typ 1m per minut. Upprepa vid behov några gånger. Sedan så slutar du spola när du kommer så nära att att det börjar bli lite spännande. Töm på några hinkar vatten efteråt så det sköljer bra, så är det nog lugnt ska du se.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Tack för hjälpen, ska provas!
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Kruxet är ju att koppla ihop två slangar, kan inte hitta förlängning till spolslang.
Har två spolslangar men det sitter ju munstycken i änden på båda.
Har två spolslangar men det sitter ju munstycken i änden på båda.
Jag har 1 kärcher o 2 Alto,numera Nilfisk,tror jag,precis som Micke 64 har jag adapters mellan deras respective tillbehör Illern är orginal till Alto o underspolningesmunstycket är till Alto men jag kör dem på Kärcher som är en bättre
maskin o den nyaste jag har kanske 5-7 år gammal o Alto grejerna är over 10 år... Men det är helt rätt att du inte kan koppla ihop 2 spolslangar,du skall ha en förlängningsslang med hona o hane och en spolslang.Mig veterligt finns det inte adapters att sätta på mynningen till en iller.
maskin o den nyaste jag har kanske 5-7 år gammal o Alto grejerna är over 10 år... Men det är helt rätt att du inte kan koppla ihop 2 spolslangar,du skall ha en förlängningsslang med hona o hane och en spolslang.Mig veterligt finns det inte adapters att sätta på mynningen till en iller.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
http://byggochverktyg.se/showproduct/Unbekannt-Kärcher-M22/B003IP129W
Är det pålitligt att handla här tror ni?
Är det pålitligt att handla här tror ni?
Jag har också en "svacka" ca 20 m ut från huset. Provade en Nilfiskmaskin med 15 m slang både uppifrån och nedifrån men gick bet och hade en trist jul/nyårshelg med mycket hinkning.
så fort helgerna var över fick jag hit en riktig spolbil och det var ju någonting helt annat och det såg ut litet som en isländsk gejser i brunnen när det släppte. Läbbigt med enorma fettkakor!
När vi var klara så sa killen med spolbilen till mig att "ring mig om fyra år igen!" och jag är böjd att hålla med om det.
så fort helgerna var över fick jag hit en riktig spolbil och det var ju någonting helt annat och det såg ut litet som en isländsk gejser i brunnen när det släppte. Läbbigt med enorma fettkakor!
När vi var klara så sa killen med spolbilen till mig att "ring mig om fyra år igen!" och jag är böjd att hålla med om det.