Hej!

Skulle koppla in en ny toalett idag, men gick bet på vattenanslutningen eftersom slangen till toan hade r15-gängad mutter, medans t-kopplingen på vattenröret hade r12 utv gänga. Det blev en tur till affärn för att hitta en övergång, men jag gick bet även där.. Finns inte övergång med r12 invändig gänga till r15 utvändig gänga? Det bästa jag fick ihop var r12-muff och en r12 utv till r15 utv nippel, men det blir ju en massa onödiga skarvar som kan läcka då... :( Några tips?

Krilleman
Ahh, men vad tusan, r10 stod jag ju och tittade på.. det står nämligen r12 på gamla muttern som sitter på t-kopplingen.. det kanske betyder nåt annat då :)

Lin verkar svårt för en amatör som mej, funkar det inte lika bra med typ loctite gängtätning?

Det sitter en ventil på anslutningen till stolen, ska man alltså ha en i andra änden av flexslangen oxå?

• Gilla
danne_08
  • Laddar…
Krilleman
Vad har du för koppling som det står R12 på?

Stilla min nyfikenhet med att ge oss en bild på både T-rör och mutter märkt med R12! :thumbup:

Syntetiska gängtätningar brukar jag undvika in i det sista. Lin är konungarnas konung i standardinstallationer i rörmokeriets värld. Tätt i installationer ända från dackefejden (med viss sarkasm inbakad) ända till dagens datum.

Var inte tydlig i mitt inlägg, tänkte att han tar den medföljande cisternventilen och monterar innan slangen. Om inte den följer med är det krillemans ventil länk som är rätt lösning.

Mvh

Det står inte R 1/2? Samma som R15. Mät gängans ytterdiameter.

Kollat nu, det står 12 mm, inte r12 :-)

Eller så läste du på muttern du lossade från t röret som du behöver en bussning till.

Mvh

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.