Hej!

Jag har under 3-4 månader bråkat med mitt avlopp i köket i min lägenhet. En rörmokare har varit där 2 gånger och den sista gången bytte han packningar till vattenlåset.

Trots detta kommer det upp en dålig lukt, som gammal jord, varje gång jag är borta en helg. Det är alltså inte ett problem så länge jag spolar rören regelbundet. Att tillägga är att lukten enbart kommer ur den vänstra diskhon, inte den högra. Det är en skarp lukt som fullständigt dominerar rummet.

Jag har monterat ner rören och gjort rent för hand, kört med klor, kokande vatten, 1 liter diskmedel, kaustiksoda, you name it. Ingenting hjälper.

Köket är stamrenoverat för cirka 10 år sen. Jag kan försöka fotta och lägga upp en bild senare idag, men jag har gjort en illustration så länge då jag är på jobbet. :-)

Det är alltså den rödmarkerade diskhon som lukten kommer upp ur. Jag bor i en etta med köket på ena sidan av rummet, så detta är ett stort problem för mig. :-)

basd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att säkerställa att det bara är ur den hon kan du tejpa över avloppet där med några lager silvertejp och se om lukten försvinner.
Det är ju väldigt konstigt att det bara skulle vara ur ena hon om de delar vattenlås... :o

Det kan inte vara något annat som luktar i närheten?
Skruva ur avloppsventilerna och rengör under, kolla runt hon på undersidan om något sitter fast...

Kolla så att du har vatten kvar i vattenlåset, kanske sugs det ut när du eller någon annan i huset spolar i toaletten eller något. Då kan det vara fel på avluftningen till avloppsstammen. Om det kommer upp lukt ur avloppet så tyder det på att vattenlåset inte fungerar som det skall men det borde rörmokaren kontrollerat?

Vi har haft stank från bräddavloppet i diskhon ett par gånger. Det kan inte vara det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.