Jag delar vatten med min granne, han har brunnen på sin tomt samt styrning till pump.
Vi har båda en varsin hydropress i våra hus, vårat hus ligger säkert någon meter högre upp 'n deras om det har någon betydelse.
Vi har i ett par svängar haft problem med ojämt tryck som förmodligen berott på för lågt tryck i en eller båda hydropresserna.
Nu så slår pumpen till på 3,0 bar och ifrån på 4,5 bar.
Vi har fyllt upp respektive hydropress till 1,5 bar.
Är det en vettig uppsättning av värden när två villor delar på en brunn/pump?
Läste i annan tråd att man generellt rekommenderar tillslag 2.0 bar och frånslag 4,0 bar och 90% av det i hydropressen.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommunicerande_kärl
Jag skulle ha en backventil på inkommande innan kärlet så inte vattnet åker fram och tillbaka i onödan eftersom hydropresserna blir och jobba i hop enligt min gissning. Finns stora fina i mässing R32 för143:- på rinkaby rör
Det högre huset får lägre tryck med 0,1 bar per meter i höjd skillnad. och när grannen spolar i toan så kommer vattnet gå från det högsta tryckklärlet om dom har samma tryck.
Bodde på hotell i Dublin , där hade man löst problemet med 6st små pumpautomater för tryckstegring i garderoben utanför mitt rum.
På morgonen lät det som en korsning mellan bikupa och harskramla när alla gick på toa och duschade

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.