Vatten & Avlopp
Krilleman: Montera dubbla 45º böjar i en korrekt gummimuff så får du in avloppet närmare väggen men samtidigt får tätskiktet korrekt. En klamma över den översta muffen är inte fel. Montera därefter ev flexislang från vattenlåset i dessa. Det blir bättre!
Krilleman: Ämnet, mycket fall eller inte, skrev jag lite om för ett tag sedan, här Beträffande rörens "rätta håll" minns jag också skriverier om... Här
Krilleman: Jag har sett dessa kopplade med 28 kopparrör på avlopps-sidan som tydligen fortfarande fungerar felfritt!
cace: 1500l/dygn.. det blir inte ens 1,6l/min. Läste inte så noga ser jag.. Skippar den! Tack!
epekka: På andra sidan av taket är det vanligt kopparrör. Att det har tvättats med någon starkt ämne, så att kromet hat lösts upp. Det är inte troligt, även om det ser så ut. Galvanisk korrosin är mer troligt.
PumpTompa: Tack Huggan! Men för att detta ska funka så måste rören gå rakt ned första biten (har inte haft möjlighet att kolla detta än), annars kommer jag ju inte tillräckligt djupt för att kunna dra under uppreglade golvet. Hur påverkar det risken? För mig känns det betydligt mindre riskfyllt än att försöka bila ett horisontellt rör. Men är risken fortfarande (för) stor?
PumpTompa: Tack för svaren. Nu är det ju så att en del snålspolande toaletter spolar erbarmligt dåligt (alltså även med S-lås), antagligen för att de är gamla konstruktioner som man bara minskat spolvattenmängden på. Har själv valt en Svedberg för några år sedan som alltid spolar bra och med lite vatten. Dock tillverkar de inga toaletter med P-lås, hmmm. Fler idéer?
raveper: Det var väl helt enkelt stopp i den nedre kröken så de gjorde en fuling. Av någon anledning verkar just bensinmackar kunna gå att bygga om och till hursomhelst och med vad som helst.
JFrisk: Jag är nu klar med det mesta i köket och det börjar äntligen närma sig rinnande vatten igen!Som sagt har jag en idé på hur jag vill ha det, men frågan är om det finns något lämpligt sätt att utföra det och hur ska jag specificera det för rörmockaren? Så: Jag ska sätta in en engreppsblandare med diskmaskinsavstängning. Ut från denna vill jag ha en T-koppling som går till
draccatryck: Tack! Blir till att anlita en rörmokare till att göra det.
gubbaluringa: [citat] Vatten fanns kvar i rören i golvet men något expansionskärl har de inte satt fast. En manometer på ena luftnippeln sitter det bara. Gick från ~2 bar i tryck till 0 på några timmar.
Krilleman: Du förstår nog fortfarande inte mitt resonemang. Backventilen passar i anslutningen på vattenmätaren och en sådan har ju alla med "köpevatten" och då spelar det ju ingen roll om man har konsoll eller inte. Backventilen passar oavsett! Fast det kanske finns olika lösningar för olika kommuner. Vad vet jag. Jag kan ju bara bekräfta den tiden jag har spenderat som uthyrd hos
MagnusSt: Om du kan eller inte kan installera vattenfiltret själv är omöjligt för ngn utomstående att svara på, Jag fick dit mitt o det har funkat sen 2007 så man kan lyckas iaf:) Lite bilder: http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?username=magnuss&cat=6906 Jag skulle rekommendera att köpa ett nytt filter från en seriös leverantör, Jag gav runt 25 papp för mitt paket med ny hydrofortank och
Krilleman: Det är lite otydligt på dina bilder men det ser ut som man har borrat rakt in i grannens kök/badrum för ny dragning KV/VV! Ser man någon antydan till spår till vänster om dina vattenrör? Eller ser det ut som det är "original-betong" hela vägen där du tänkt borra?
tommygunxs: för kännedom, det var omkastaren som var fel på (mao höll den gamla mindre än tre år). FMM Mathson skickade mig en ny utan kostnad som jag fick installera. De (FMM) var mkt bra att ha o göra med.
patrikke: [citat] Pinnen man sätter i mitten blir i vägen vid tömning av brunnen.
Arne999: Hmmm jag ska ha detta i åtanke när jag drar resterande kopplingar. Kan inte påstå att jag kännde något distinkt.. Kan man säga något om hur mycket gängor som syns? Ska man dra tills dom döljs helt ? Jag har dratt kallvattnet och det verkar ju tätt så allt är la ok..... Hur hårt måste man dra för att att göra sönder grejjerna?
POPen: Tack för svaret! Jag gör ett nytt försök att starta upp den om några timmar
Joachim-67: Det blev så här, dags att köra på betong.... [bild] [bild]
thomas33: [citat] Falu 71700 http://faluplast.se/sv/tvattmaskin/spilltrattrsk-808237540mm__977
anjn: Nej, men i praktiken är det ju en trekammarbrunn plus gemensam infiltration med grannen som blir det som ger en godkänd anläggning till minst kostnad för Ts. sedan angående om byte av slamavskiljare är tillståndspliktigt eller inte kan man ju dividera om. http://husagare.avloppsguiden.se/vanliga-fr%C3%A5gor-och-svar.html punkt 10. jag tolkar det som att om Ts byter sin tvåkammarbrunn till
mogge_73: Omsätt du, det brukar försvinna ganska snabbt.
Manberg: Nu har jag gjort det i alla fall. Verkar ha gått bra! Tack för hjälpen!
hulingen: Jag lägger till en bild på min blandare [bild] Här är en till [bild]
spekerök: Har man med sig en 15-10 eller 12-10 så brukar man lösa det, märkte själv idag att mora börjat med lekande 3/8mutter på deras nya tvättställsblandare. Känns lite tjing tjong eftersom slangen vrider sig ordenligt vid åtdragning som måste efterjusteras så man inte får två grisknorrar under tvättstället, ibland skulle man ha tre händer som rörmokare är min personliga uppfattning.
hulingen: Hade gärna studerat sprängskissen eftersom jag har en likadan blandare som börjat bli trög. Men länken fungerar inte! finns det någon annan?
Patrick E: Hej, ja det bör funka utmärkt. Bor själv utanför Stockholm och vattenledningen från min brunn ligger på marken på en sträcka av 10 m. Har s k frostsäker vattenldning fabrikat Eigerflex. Har termostaten inställd på +5 C och det har aldring frusit. Eftersom det i ditt fall rör sig om en tillfällig lösning kan man lägga en slang med värmekabel på marken täcka med stenullsmattor och