Vatten & Avlopp
Anna_H: Att du redan påpekat problemet för värden innan skadan skedde stärker din sak, även om du pga glömskan troligen anses som vållande. Klart är att hyresgästen under inte ska betala ett öre, men hur mycket som du, värden och ditt försökringsbolag ska betala vardera är en sak mellan värden och ditt försökringsbolag.
KnockOnWood: "Packningen" heter o-ring. Kolla om den är hel. Annars så köper du en ny i en "järnaffär" K-rauta eller någon vvs-affär. Och Biltema föddes väl i Linköping :) Men det är en dum konstruktion, då skarven ständigt står under vatten. Lite tätgucka på o-ringen skulle nog göra susen också.
Peter_1: Ja det brukar bero på toaletterna. Självklart fungerar ett bad också! :-) Det ska vara gamla hederliga toaletter som sköljer ur 12 liter i stöten. Inte 4-6 liter som dagens snålspolande.
sforskarn: Tack för svaret PerJohan. Blir nog att byta blandarventil istället.:( Eftersom att den inte ger mer än ca 40 grader ut ens med ställskruven bortplockad.:mad:
leversnitt: En uppdatering då, om någon annan skulle stöta på liknande problem. Efter någon veckas väntan på leverans av något slags mirakelpulver kom rörmokaren tillbaka idag och pumpade avkalkningspulver genom min värmepanna. Pumpandet höll på i ca 20-30 minuter och nu har vi i princip lika bra varm- och kallvattentryck i huset. Bättre varmvattentryck än någonsin. Mycket trevligt! Det enda
Fritidsbygget: Tack för utförligt svar! Kan man räkna med att rören ligger ca 1 m ned (Göteborg), om vi skulle ta och gräva lite själva för att lokalisera sträckningen?
b8q: Fast om man har möss eller liknande skadedjur så ska man vara medveten om att det finns en liten risk att de gnager hål på plaströren i trossbottnen, väggen eller liknande olämplig plats att få vattenskada på... (vadå jag pessimist? :confused:)
D09: [citat] Ha ha tack Mogge Har skrubbat och skrubbat men det sitter där det är 🙀🙀🙀
corre: Precis, våtrumsmattan eller tätskiktet ansluts mot det stora röret som sen svarvas ned till rätt höjd. Blandaren sitter som berget sen.
Alvin: Tänker installera vägghängd wc i sommarstugan bland annat för att en sån lösning ser ut att passa bra där. Då kan jag fortsätta använda den befintliga avloppsstammen som kommer upp i mellanväggen. Lite typiskt med gamla badrum som från början inte var badrum men byggts om av nån lokal förmåga. De får ofta lite unika lösningar. Idag finns det ett antal olika fabrikat av
AndersS: Börja med att kontrollera var röret kommer ifrån där det rinner vatten. Är det röret från stuprören eller från dräneringen. Spola i stuprör alt hängränna med vattenslang och titta i brunnen vart det vattnet kommer. Finns det då rör i brunnen som inte påverkas av att du spolar kan du då anta att det är från dränering. Skulle det vara en vattenläcka har jag svårt att se att
Pärran: Hur ska vatten till kyl och frys utföras? Väggbricka? Har tvättstugan där vattenfördelningen sitter på andra sidan väggen.
Krilleman: Dagens gjutjärnsrör har epoxi-behandlad insida & utsida och kan vid extrema behov bestrykas vid kapsnittet med epoxi färg. Mer läsning här
stoif: Du kan minska det, men inte stoppa det. Läs om utfällning av koppar och mikrogalvanisk korrosion: http://www.nordicbrass.se/LinkClick.aspx?fileticket=lqxlBsM%2BD9E%3D&tabid=73&mid=409&language=sv-SE
Krilleman: Jag har kikat lite men hittar inget som hjälper dig, ingen verkar vilja sälja endast regulatorn. Men... Kunde du inte bara bumpa din eget inlägg från två (2!) dagar tidigare eller försöka i värme/biobränsle-forumet? http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/224697-danfoss-ecl-110-a.html
Fredrik Å: Har du haft loss det vertikala röret och gjort rent? I mitt satt det en tvålsörja/propp som inte var trevlig. Efter rengöring fungerade det så bra så. Fredrik
yolis: Hade velat lägga upp filmen men det verkar inte gå att ladda upp den från datorn, utan det måste vara en url?
Krilleman: Nej, ingen klämring från 16 till 15 finnes. Är det en minikulventil du har? Även känt som ballofix. Ett byte till 15X15 ballofix är nog på sin plats för att få det bra.
Krilleman: Den dubbla varianten 4317103 tyvärr bara finns bara i 40cm utförande enligt fmmattssons katalog.
richieroyale: Ska höra mig för i bekantskapskretsen ifall någon vill låna ut en så fixar jag det själv. Tanken stör mig mer än pannan så den kan vänta lite till. Plasmaskärare, det får jag kolla upp. Tack för tipset!
Albireo: [citat] Det är väl mer eller mindre omöjligt att installera i ett äldre hus. Beroende på hur slingan ligger och är isolerad kanske man inte förlorar så mycket i energi? Rördimensioner påverkar också funktionen. En annan lösning hade varit att infoga en värme kabel i befintligt rör, men det kanske inte finns något sådant att köpa? [citat] Ska se om jag fixar att infoga några
Ludwig: Toaletten kanske inte är tät i tanken, har du kollat om den står och rinner?
Ö-byggarn: Exakt!!! Precis den jag var ute efter! Classe minsann... där ser man. Tack Krilleman_215!
christer s: :rolleyes:Hej Jag söker efter en Danfoss regulator ,enbart regulatorn, inte något villa paket med shunt motor och givare Någon som känner till lämpligt butik. Med vänlig hälsning Christer S
snuttjulle: Autocorrect börjar man med att slå av. ;) Men till ditt riktiga problem. Jag kan tänka mig att du när du bytte den andra kranen tömt systmet och då när det fylldes på igen slog lös div avlagringar som sedan flyttat sig upp till engreppsblandaren. Dessa kan vara ganska känsliga för skräp och då gått trögt fram till det flyttat undan sig. Förhoppningsvis utan att repa några ytor i
Thberg: Börjar så bli tid att ta tag i det här problemet :) Någon som har koll på hur man får av vredet på den tredje bilden? Min logik säger att man ska trycka in "knappen" som sitter i bakkant och sen bara dra ut skiten. Men hur jag än kämpar lyckas jag inte med detta. Är jag helt enkelt för klen eller är det några andra handgrepp som krävs för detta...
roland53: Du måste ta hänsyn till sughöjden för pumpen. Den bästa placeringen för pumpen är om du kan ha pumpen nere i borran under vattenytan. (sänkbar pump tex Grundfos) Näst bästa precis ovanför borran (ev i nergrävda cementringar till frostfritt djup) Desto längre ifrån så måste du räkna med vissa förluster i slangen. En pump har alltid svårare att suga än att trycka. För egen del