C
corre: Det är oftast möjligt att öppna en servicelucka i botten på VVB där elpatornen går in. Genom detta kan man skopa ut kalken med en slev, och sen efterskölja med vattenslangen. Brukar bli några kilon efter ett par år.
3 svar · 2,6k läst
Larsa
Larsa: [citat] Har diskuterat det med både slamtömmaren och grävaren, och båda trodde det var en kortsiktig lösning. Jag vet inte hur gammal infiltrationen är, men jag kan inte minnas att det någonsin grävts där så +35år borde det vara...
5 svar · 3,0k läst
P
pbengtsson: Jag tror jag drabbbats av samma problem, du kommer inte ihåg vilket MA-nummer det var? Första gången jag fick läckage så bytte jag kolv och packning, var bra i 2 år, tänkte att samma operation igen skulle hjälpa, men får inte stopp på läckaget, kan det vara så att det är fel på reservdelarna? Orginalkolven en gång i tiden var i mässing, reservdelen är i plast.
4 svar · 5,5k läst
ullberg
ullberg: Nu vet jag inte hur din "buffer" brunn ser ut men jag _tror_ att den inte är att jämställa med en trekammarbrunn som har såväl inlopp som utlopp högt på tanken. När 3k har vatten i sig kommer den fortsätta att ha det (sånär som lite avdunstning) och fungerar därför dåligt som vattenbuffer (den är designad för att buffra något helt annat). En "buffer"-brunn har sannolikt
6 svar · 4,1k läst
M
mlkjhr: På ritningen har du en backventil efter pumpen, sitter det ingen längst ner under vattenytan?
19 svar · 28,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Om du menar att du söker en godkänd lösning för att skarva skyddsröret så finns det absolut det! Jag kanske var en uns otydlig förut då jag var mest förundrad att rörisen ville laga med eltape. LK: http://www.vvs-boden.se/pex-system/lk-universal-pex-system/lk-universal-monteringsdetaljer/lk-universal-skarvmuff-for-tomror-25 Uponor.
6 svar · 4,0k läst
Krilleman
Krilleman: Köp raka klämringskopplingar 12x10 eller varför inte ballofixer! Viktigt är att kopplingen är godkänd för mässings-slätände som det är på blandaren. Tex Conex eller Vatette. Glöm inte heller stödhylsa om det är prisol på anslutningsrören!
1 svar · 937 läst
·
M
minisorkis: Nu funkar allt bra sen nån dag. Endast pyttelite dropp kvar på en koppling (kanske 1 dl på ett dygn) men det ska nog ordna sig. STORT TACK till alla som hjälpt till i denna tråd. Ni är guld värda för en novis som jag. Mycket uppskattat!!
63 svar · 22,3k läst
·
Plastfarsan
Plastfarsan: ...gäller badrummet på första plan!
1 svar · 1,3k läst
F
Fritzell: Gelia är samma som Ahlsell, det är bra grejer. Det mesta är vattette. Det stämmer att jula har bytt leverantör på många av vvs kopplingarna, antagligen med lägre pris som följd. Köpte en hel drös med kopplingar när jag drog in vattnet från nya djupborrade brunnen. Inga problem med några KRK kopplingar men jag smörjer också med locher pasta. Däremot råkade jag dra sönder en
23 svar · 18,7k läst
F
Fritzell: Ok Om du har kompressor kan du ju tillverka en provisorisk koppling och lägga tryck på sugslangen och ha koll på trycket. Sjunker det är ju slangen otät Och det måste åtgärdas.Brukar använda den tekniken för att felsöka olika system med smygläck. I och för sig borde det inte komma in luft om skarven är otät, det finns ju inte så mycket luft att suga djupt i marken. Använde du
5 svar · 2,9k läst
R
rbb: Tack för hjälpen! Tyvärr är det lite svårt att komma åt att se vid själva ventilen. Nu har jag börjat tappa vattnet genom luftningsskruven istället. Jag lättade lite på varmvattenanslutningen för att släppa in luft. Det verkar funka bra. Dock behöver jag väl köpa en ny säkerhetsventil - ska fråga rörmokaren när han kommer förbi. Så här ser det ut: [bild]
9 svar · 12,3k läst
·
F
Fredrik Söderström: Hej! Jag har en toalett som står och rinner så jag behöver komma in i cisternen, men jag fattar inte hur. Det är en sån här: http://www.vvsochbad.se/Badrum-Toalett-tillbehoer-Duravit-Starck--Duravit-Starck-toalett-410-x-640-mm-m-Sits-m-Softclose-172773.html Är det någon som vet var man kan få den informationen. Vill inte bryta sönder något i ett försök att öppna den. :)
0 svar · 2,2k läst
A
AKällberg: Ber om ursäkt i fall det var ett onödigt långt och kanske lite rörigt inlägg. Men är det inte någon som har något tips att komma med? Tack Andreas
1 svar · 2,6k läst
G
Gulten: Tack för svar! Det var det jag har kommit fram till också som den bästa lösningen nu. Får bli så: Montera en avtappningskran över golvnivå med ballofix och sen en slang ner i avloppet, blir perfekt :) Så pluggar jag bara den gamla avtappningen ordentligt så den inte börjar läcka under golvet... Hade velat testa den tätningen med tryck eg. Men kan ju inte fylla på systemet när jag
3 svar · 4,9k läst
roland53
roland53: Ja, finns det inte möjlighet att justera flödet på själva blandaren? Kolla i medföljande installationsanvisning eller googla på fabrikatet och se vad tillverkaren säger.
4 svar · 9,2k läst
V
vanpire: Råkade ut för precis samma sak med förminskning från 110 till 70 mm på en nymonterad vägghängd toalett. Fick stopp i avloppet gång på gång under ett par års tid och så småningom läckage in i "lådan". Rörisen sa även han att det är OK enligt branschregler när jag klagade på idioten som satt förminskningen på avloppet. Tycker det är spännande att branschreglerna medger att
39 svar · 9,0k läst
·
M
MagicFingers: kollat så det inte är skit i vattenlåset?
2 svar · 762 läst
·
B
ByggNiclas: Hej, har undersökt saken vidare och pratat bland annat med tillverkaren, har ännu inte varit ute och kollat på den men vad jag har hört är att det nog är packningen nertill som gått sönder. Enligt tillverkaren kunde man räkna med att beredaren borde hålla 15-20 år varpå det kanske var idé att ge sig på att försöka laga den. Kanske man skulle kunna byta ut tuben om det nu var den
2 svar · 760 läst
F
Fritzell: Är nog inte så troligt med läckande avloppsledning. Dessa ligger ju ofta 1m och djupare och är dessutom trycklösa. Skulle ett rör vara trasigt skulle det snarare märkas genom att det tar in jord/sand/lera från marken och orsakar en propp.
2 svar · 971 läst
C
Carl-Johan Bauhn: JA! Perfekt! Exakt vad jag ville veta. Tack tack!
2 svar · 8,7k läst
Krilleman
Krilleman: Ämnet har varit diskuterat i två trådar: http://www.byggahus.se/forum/kok/240164-anslutning-av-avlopp-i-diskho.html
7 svar · 3,3k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Det är säkert olika från fall till fall, från ort till ort och från typ av hantverkare till en annan. Gjorde dock under försommaren den personliga erfarenheten att brabyggare var den vi fick mest och bäst respons ifrån. Du kan ju testa lite olika, för du förbinder dig inte till något för det.
2 svar · 919 läst
M
Morteza Khodabandehloo: Min låter oxå vid låg flöde. Ökar jag det då försvinner det. Inget större problem. Det verkar vara standard för vattenutkastare :-)
2 svar · 4,2k läst
S
Svanteson: [citat] Ja, har också sett att man kan räkna om till ca 50bq/m2 i luften. Tror vi ska göra som du säger. Fokusera på luften först så får vi se hur vi gör med vattnet sedan. Dock har vi en 1,5åring som vi vill utsätta så lite som möjligt. Kan ju ta med vatten från jobbet ett tag till välling mm.
4 svar · 3,2k läst
·
P
Pärran: Söker lite bildinspiration på hur teknikrum i villor ser ut. Har rir som kommer ner ur mellanbjälklag från badrum, vind (kylrör) samt matning till golvvärmen på övervåningen. Ur plattan kommer golvvärmerören, inkommande vatten, kulvert från pannrum och rir till vatten till nedervåningen. Hur brukar/kan det se ut?
0 svar · 2,5k läst
L
linusab: Underbart svar! Tack krilleman!
4 svar · 3,7k läst
·
K
Kakelfog: Du kan se t.ex här http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapter-40-50-75-110/ http://www.bauhaus.se/luftningsventil.html
5 svar · 4,8k läst
ullberg
ullberg: Också energispar (det är väl detta som är "ESS" om jag minns rätt). Tanken, återigen om jag minns rätt från tiden när jag sålde dessa, är att snabba avspolningar ofta sker med spaken i mitten, och för dessa behöver man ofta inte ljummet vatten, så Mora "vred" centrum en smula och gjorde det varma området "mindre"
8 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.