O
Odjuret: Tja... problemet är att det känns väldigt solid botten... Jag klättrade ner i brunnen... stegen stod stadigt på botten....
12 svar · 2,1k läst
A
A-Man_08: [citat] Jag skulle precis skriva den här meningen.
20 svar · 8,1k läst
·
P
Anonymiserad 22996: Toppen, då är det bara att börja greja. Tackar!
3 svar · 2,0k läst
dadid
dadid: Krilleman, Sådana här menar jag: http://www.rinkabyror.se/artikel/ma-16-t-koppling/ Fotografen, Om det funnes, vore frågan inte ställd. Mvh David
13 svar · 2,4k läst
·
P
peter_sweden: Hej Finns det någon typ av besiktningsman av avlopp som kan kontrollera anläggningens status och ge förslag på åtgärder vid eventuella problem? Var hittar jag sådana? Mvh Peter
0 svar · 899 läst
Minna Friman
Minna Friman: Jag har tagit vattenprov som visade höga halter av koliforma bakterier.mangan,fosfor och järn. Tänkte ifall det finns företag som jobbar just med sånt här eftersom jag själv inte kan det. Jag antar att det läcker in ytvatten i brunnen.
2 svar · 2,4k läst
B
Barnrikehuset: Jag slog av strömmen och stängde kranen ut från hydrofortanken så det är fortfarande tryck i tanken. Är det fullt med vatten i tanken eller är det bara luft? Tänkte att det kanske fanns en pump i brunnen (trodde man var tvungen att ha en tryckande pump längst ner i brunnen) så jag vågade inte låta kranen vara öppen ifall det ändå skulle pumpas fram vatten på något sätt. Från
4 svar · 3,8k läst
·
M
martinradbo: Hittar bara trådar om avloppshöjd i badrum, ingen för kök. Jag ska dra ut avlopp ur väggen under diskbänken och funderar på lämplig höjd. Vill sätta det så högt som möjligt så att man senare kan nyttja platsen i lådan under diskbänken maxinalt, men självklart måste det få plats med vattenlås m.m. Diskbänk kommer bli en standardvariant, dvs rostfri med två hoar från Stala,
0 svar · 3,0k läst
M
martinnn: Det är en Mora-kran, mer än det vet jag inte. Jag plockade i sär den, kollade hur delarna såg ut, åkte till Hornbach och köpte likadana. Det var inte så att det fanns massa olika Mora-reservdelar på Hornbach - även om vår kran var från 91 så var det den reservdelen dom hade.
7 svar · 18,5k läst
·
O
Odjuret: Som jag ser det så kommer du inte undan utan att göra om badrummet... Sen blir det en del bilande....beroende på bjälklag vill säga... Det blir en del jobb blir säkert nån veckas jobb för en röris eller 2....
3 svar · 6,6k läst
·
Jajjan
Jajjan: Eller om de är så skumma vet jag egentligen inte. Lokala byggvaruhuset kunde inte hjälpa till i alla fall. Jag har en ho med breddavlopp där det saknades en bit rör i rörsatsen som följde med. Eller troligtvis så råkade jag slänga den. Nu har jag ett rör som är 30mm i ytterdiameter. Inte 32. Till avfallskvarnen kom det med ett rör med anslutning för breddalopp som passar för rör
0 svar · 1,4k läst
·
jarlh
jarlh: Tack för råden! Ska kolla blocket om jag hittar något i trakten!
4 svar · 4,3k läst
C
corre: Det har ingen relevans för dig iom att du använder ett vattenutkast. Bara onödigt tillrörande rörigt.
13 svar · 7,1k läst
Krilleman
Krilleman: Om man hårdlöder tex 42mm kopparrör så blir det inte så mjukt så konstruktionen skulle ge sig av tyngden av skivan + det man lägger på det...
6 svar · 7,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: OK, för det var lite likt Uponors variant med rött/blått skyddsrör.
6 svar · 2,7k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Det jag menade är att det verkar konstigt att samma RSK kan saluföras som både som B & DB. Alla rör passerar ju trots allt centrallagret i Kallhäll och spontant tycker jag att alla rör som skickas ut därifrån borde då vara av samma kvalité. :x
50 svar · 15,7k läst
·
phl
phl: Ska koppla in andra tvättmaskin i tvättstugan och behöver därför dela vattenanslutningen. I dagsläget är den ena tvättmaskinen kopplad direkt till kallvattenkran med 1/2"-gänga och gummipackning mot slät ansats på kranen. Började nysta med lämpliga mässingskopplingar men tycker det känns fel. Uppenbart finns det en produkt som löser problemet, nämligen en Y-koppling med följande
0 svar · 6,8k läst
S
Simon Löfqvist: Yepp det skulle jag säga, så allt är löst nu! Tack hemskt mycket för att du/ni tog er tid och varna för detta iaf! :)
13 svar · 15,3k läst
M
mogge_73: Det är inte radon i vattnet då?
5 svar · 7,6k läst
P
petmoi: Ja, det var ventilen jag menade.. vet inte hur jag mindes att det var i förminskningarna. :) Tack än en gång!
4 svar · 7,8k läst
H
henlin431: Hej! Det fungerade bra med min lilla pump. Ger kring 4 liter per minut. Vattnet räcker länge :) Testade även bänkdiskmaskin med bra resultat. Tack för alla svar! /H
4 svar · 5,8k läst
M
myrstack: Kortade ner min pluggning idag på 28mm röret. Testade att mjuklöda med delar från Hornbach. Kunde egentligen bara ha kortat röret, klämt ihop det som innan och kört på med brännaren igen men såg det som ett tillfälle att testa inför framtida arbeten. Pga brist på 28mm huvar så vart det en 28 till 15 övergång och sedan en invändig 15mm huv. [bild] Mitt 36mm rör gick jag på som
11 svar · 5,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Överlämningspunkten är den punkt där rör/ledning/kabel har två ägare, för bl.a. villor den punkt där nätägaren lämnar över ansvaret till fastighetsägaren. För vatten brukar det numera vara ca 0,5 meter utanför tomtgräns eller precis efter serviceventilen, serviceventilen är alltid nätägarens. Många nätägare stänger/öppnar serviceventilen gratis på
6 svar · 9,8k läst
holmberg87
holmberg87: Håller på att byta blandare till en FM med softpex rör. Har aldrig gjort något sånt förut så självklart stöder jag på problem... Dom här soft-pex är släta 10mm rör i ändarna, men hur fasiken kopplar jag dom till mina kopparrör? Tidigare satt det kopplingar med mässingshylsa på rören och mutter som man drar över kopplingen (vet ej vad man kallar dessa) men om jag försöker
20 svar · 57,9k läst
E
ESSC: Det gröna är kalkavlagringar, det blir så på nolltid! Men det är inte därifrån det kommer vatten, iaf inte på utsidan. Det kl 8 är nere på blandaren är som en liten flik i yttermaterialet (vet inte hur jag ska förklara...). Kan det orsaka hela läckan alltså? Ibland kommer det inte vatten runtom som på filmen, ibland lan det komma från bara ena sidan, dvs inte alltid från den
23 svar · 66,3k läst
·
X
xelirator: Hej Har idag en jetpump med en 20liters hydrofortank som jag tycker går lite allt för ofta, har en villa på 150kvadrat. Denna jetpump har jag http://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-m-pump/ Borde funka att byta till större tank så går den inte lika ofta antar jag? Vad skulle ni rekommendera? Har tittat runt men finns ju allt från reningsverks pumpar till vanliga jetpumpar.. Hoppas på tips
0 svar · 4,4k läst
Krilleman
Krilleman: Jo Shenker har allt blivit allt förutom bra. Kundtjänst ringde mig på jobbet i onsdags och frågade om jag var på plats på bygget mellan 8-16 igår (alltså torsdag) Jodå svarade jag glatt, det är jag. Leverera godset bara. Jag är alltid på plats mellan 7-16! Tror ni det har kommit någon leverans från Shenker? Nej, och inte idag heller (fredag)... :thumbdown:
13 svar · 3,7k läst
V
Vestman81: Jag tackar för alla kanon tipsen. Skönt att veta att det faktiskt finns folk därute som vill hjälpa till.
4 svar · 1,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Som myrstacken redan skrivit ska inte vara något problem. ;)
4 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Storleken har jag ingen alls koll på. Men om man sätter en vanlig förlängare rakt på med "hylsan" nedåt och fyrkantiga delen uppåt brukar det bli kalas att vrida med skiftnyckel! Tänk dock på att man inte får manövrera dessa ventiler själv. Gör endast detta i nödfall! Vrider man själv sönder ventilen så får man stå för bytet själv! Ring vattenverket i första hand! [bild]
12 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.