Hej, någon som har goda råd om hur jag ska göra. Hade ett företag här att borra brunn, borrade 112m och skulle pumpa ur all borrkox i en vecka men den pumpen gick bara ner 58m...... klart det inte blir rent det kan vem som helst förstå men dom sa att det går bra. och sänkte ner min pump till 108m och satte igång den.
Efter en stund fick jag ringa för den hade löst ut för den va överbelastad. Fick starta om allt igen och det gick en stund och samma sak hände igen, och igen och igen...dom va här 2 ggr på 6 veckor
och sista gången hade filtret massor med plastsmulor i sig så nåt hade gått sönder.

Chefen på firman sade att det va en av 2 backventiler och det fungerar ju ändå! Ringde han på kvällen igen då hade allt stannat och gick inte att starta om. Då sa han att han skulle beställa en ny pump och jag skulle slippa betala nåt......så snällt...

Nu fungerar det skapligt men jag måste ta bort blandare till duschar i båda husen och andra saker för det har kommit så mycket skit i rören så vi får bara lite vatten ur dom.

Allt har tagit 7 veckor som 2 familjer har varit utan vatten p.g.a att dom slarvat med jobbet, det har inte varit kul att åka till andra och hämta vatten och duschat med våra barn, jätte trevligt att måsta ha hinkar med vatten hela tiden att spola toaletter med....

Har hört av dom jag känner att dom har vatten efter dom borrat efter 2-3 dagar. Arbetet har gått på ca 75000:-

Jag anser att jag ska kräva tillbaka en del pengar, nån som har varit med om nåt liknande och kan komma med nån bra ide?

kulle
Borrkoxet ska dom ju blåsa ut under tiden dom borrar och det ska kunna gå att ta ut rent vatten efter några dagar max en vecka.
och ni skulle inte kopplat på det i huset förrän ni fått rent vatten eller isåfall med ett grovfilter emellan.

Redigerat:
Jo, glömde skriva det. Då jag har eget vatten och slut i den källan så kommer dom hit och ska ha vatten från mig då dom borrar......väldigt intelligent! Fick ta en lååååång slang från en granne med skitdåligt vattentryck så det vart fel redan i början.

Borrkaxet brukar man väl blåsa ut med tryckluft. Samma tryckluft som driver borren.

Försök få firman att pumpa borrhålet rent med den pump som sitter där nu och att de får bekosta en ny om den nu är sliten eller trasig. Bara att låta pumpen spruta vattnet rakt ut på marken vid borrhålet. Försök också få dem att bekosta installation av ett grovfilter så du slipper få in borrkaxet i kranar, tvätt och diskmaskin mm.

Dom har redan fått byta ut en pump åt mig för den gick sönder, dom har fått sätta ett filter i första huset men det vart gjort för sent så jag har fått ha loss alla maskiner och blandare i båda husen. Fungerar som det ska snart efter jag gjort sen dom en gång till, bara väldigt irriterad att det har tagit 7 veckor utan vatten och dom verkar inte bry sig om det...

Ett enkelt sätt att få vatten i sitt hus om den egna brunnen strular är på följande sätt.
(Fungerar bäst vid plusgrader och med en snäll granne) :)

Koppla en slang mellan grannens och ditt uttag för vattenslang på utsidan.
Öppna båda kranar fullt.
Nu har du vatten i ditt hus, kanske inte med bästa tryck eller flöde men gör att man inte behöver vara utan vatten i flera dagar eller veckor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.