Hej på er!
Jag har ett problem jag håller på att bli knäpp på.
Jag sitter på en djupborrad vattenbrunn (112m).
Med den gamla pumpen slog vakten sönder då den slog till och från under längre tid vid frånslag.
Bytte pump och allt var frid och fröjd. Trodde jag!
Efter 3 månader börjar problemet igen och jag kontaktade då brunnsborraren som rekommenderade mig att kontakta en rörmokare för installation av en backventil på inkommande.
Jag gjorde detta och bytte även till en ny tryckvakt då jag var rädd för att den gamla var "bränd". Men problemet kvarstår!
Inkommande är kopplat till en hydrofor på 150l (15 år gammal) och en nyinstalerad VVB på 300l.
Tryckvakten sitter på ett rör av mässing ihop med en 6 bars säkerhetsventil. Hydroforen är rostfri.
Hjälp! Vad är problemet?

Har du kollat att det inte är för lite luft i hydroforkärlet ?

Ja, luftvmängden är precis som den ska vara. (ca 1/3 luft)
Glömde även nämna att tillslag ligger på ca 2 kg och frånslag på strax över 4 kg.
Manometrarna stämmer någorlunda överens med varandra.

kulle
Prova höj tillslaget till 2,5 eller 3

Var sitter tryckströmbrytaren i förhållande till hydroforen? Den ska sitta så nära hydroforen som möjligt. Om det finns en kran mellan pumpen och tryckströmbrytaren kan du prova att strypa flödet när brytaren står och slår.
Jag råkade ut för ett liknande fenomen när jag tillfälligt kopplade in en hydrofor med en 5 m lång 22 mm PEX-slang mellan tryckströmbrytaren och tanken.

Tryckströmbrytaren sitter ca 2m från hydroforen.
Hade en rörmokare här som bytte ut en pexslang som rörmokaren som monterade in VVB hade satt. Innermåttet på Pexslangens koppling var ju inte mer än 8 mm så vi bytte till 22mm kopparrör (samma som övriga rör) Tömde även ner hydroforen till 2/3 vatten kvar och trycksatte hydroforen till 4bar.
Allt har funkat klockrent i en vecka, men igår började problemet igen. :-(
Var nere i källaren nu ikväll och såg att vattennivån har stigit ca 2 cm för att uppnå 4 bar (satte ett streck på hydroforen förra veckan)
Varför försvinner det luft?
Det finns inga kopplingar ovanför vattennivån som vi rört (sitter en fetenippel i toppen)
Har haft det såhär i 15 år utan problem fram tills nu då vi bytt ut VVB från en 90l till en 300l, samt satt in en luftnippel på hydroforen för att kunna få i tryckluft. (Förr tömde jag hela och lät det atmosfäriska trycket vara tillräckligt)
Ska jag minska frånslagstrycket på tryckvakten? Och kanske även tillslagstrycket ska justeras? Upp, ner?
Kanske ska montera in en backventil på inkommande till VVB då jag läst att en så stor VVB kan få vattnet att "gunga"?
Rörmokaren som var här sist sa även att tryckströmbrytaren satt för långt från hydroforen, men det har ju suttit så i 15 år utan problem.
Vi har även bytt ut stammarna i huset till "rör i rör", men det är ju efter hydrofor och VVB så det borde ju inte spela roll, eller?
Noterade även ikväll att pumpen slår till på 3 bar och inte som tidigare nämnda 2....
Hjälp! :-(

Redigerat:
Vattnet binder luft, vissa typer av vatten gör det mer än andra och nu när din pumpanläggnig uppför sig skumt, med många start/stopp kanske det bidrar till ett luften förbrukas fortare än normalt.

Precis som du skriver får du svängningar i systemet som triggar till/frånslag av tryckströmbrytaren. Prova med att sätta en backventil på utgående KV från hydroforen.

I mitt fall ströp jag flödet mellan pump och hydrofor, men det var en tillfällig lösning under tiden jag bytte hydrofor.

• Gilla
Girona
  • Laddar…
Har missat detta inlägget!
Jag ska se om jag kan prova det tipset du skrev Patrick.
Kan det avhjälpas tillfälligt, som ett test, om jag stryper kulkranen som sitter in på hydroforen? Isf. hur mycket? 10%, 25% eller kanske rent av 50% ?

Var nere idag och tänkte minskat tillslagstrycket då rörmockaren sa att skillnaden var för liten som det var nu (Till på 3 från på 4,2), men det blev ännu värre....

Kan det vara så att fjädern som styr tillslagsarmen blir för lös och detta gör att den slår till oavsiktligt när den ska slå ifrån (noterade nämligen att denna rörde sig vid både tillslag och frånslag).

Det märkliga är också att denna armen rörde sig uppåt mot fjädern när tryckgivaren ballade ur, men rörde sig neråt när den fungerade som den skulle...

Vid tillslag så ryckte den bara till.....

Noterade även idag att vattennivån stigit ytterligare 2 cm i hydroforen nu jämfört med den 23:e... :(

Det lustiga är ju att backventilen som sitter på inkommande rör mellan pump och tryckgivare sitter inte mer än 40cm från tryckgivaren, denna borde ju stoppa gunget, eller är den helt verkningslös?

Börjar bli irriterad på detta nu :mad:

Redigerat:
kulle
Om det är vvb som gör att det blir "gung" vid frånslag så borde backventilen sitta efter tryckbrytaren.

Jag har provat att sätta en backventil mellan tryckbrytaren och hydroforen men det blev inte bra då hydroforen inte kunde jämna ut trycket mot tryckvakten längre (hade då även kvar den backventilen som sitter på inkommande), kanske skulle prova och sätta en på ingående till VVB? eller kanske efter hydroforen på inkommande KV som Patrick skrev?
Hmmm....

Ska ju även noteras att jag idag har ett betydligt mer "avancerat" rörsystem då jag numera sitter på 2 badrum varav det ena även har badkar samt flyttat upp tvättstugan och kopplat allt detta med ett säkert vattenskåp jämfört med tidigare då jag endast hade ett badrum med dusch samt tvättmaskin nere i källaren jämte hydroforen (den tappkranen sitter fö kvar)

Redigerat:
kulle
Var lite otydlig , menade att den ska sitta på utgående från hydrofortanken, för det är väl en genomgående tank du har med ett inlopp o ett utlopp ?

Demontera tryckströmbrytaren och kolla så den inte är blockerad med skräp eller rostavlagringar.

Antemcduff skrev:
Har missat detta inlägget!
Jag ska se om jag kan prova det tipset du skrev Patrick.
Kan det avhjälpas tillfälligt, som ett test, om jag stryper kulkranen som sitter in på hydroforen? Isf. hur mycket? 10%, 25% eller kanske rent av 50% ?
Vet inte exakt hur mycket jag ströp ner flödet. Troligen runt 50% jag vred på kranen medans ventilen stod och slog och när den slutade slå så ströp jag inte mer.

Är också en bra idé som lordi föreslog att kolla att det inte är skräp i inloppet till tryckströmbrytaren.

kulle skrev:
Var lite otydlig , menade att den ska sitta på utgående från hydrofortanken, för det är väl en genomgående tank du har med ett inlopp o ett utlopp ?
Nej, det är bara ett inlopp.

Från förgreningsröret med tryckgivare, övertrycksventil och mätare går det vidare upp till en T-koppling.
Åt vänster går det raka vägen till hydroforen (med förgrening till en tappkran där den gamla TM stod) och till höger går det in i huset.

Så här har det "alltid" varit kopplat och som jag förstår det så borde det sitta en backventil direkt till höger efter nämnda T-koppling, eller?

Redigerat:
kulle
Ja just det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.