Vatten & Avlopp
mikaelbe: Nej, jag skrev att det blev stopp efter 1,5 m när jag tryckt in rensband och dylikt. Jag kan ha trott att jag har spolat bort stopp tidigare, men det var nog så att denna sten funnits hela tiden och blockerat bra flöde. Det är först nu jag börjat kontrollerat detta som jag upptäckt sakernas tillstånd. Fanns ingen trappa här enligt originalritning från 1956, finns bara källarfönster
Yrrol: sopsäck lät rätt smart, det ska jag försöka minnas. :) i ditt fall hade jag nog kört på hans tips. Man vill skruva isär så lite som möjligt.
The Tor: [citat] Tack för din omtanke men jag ä säker på att det håller. - Jag håller mig inom de klammeravstånd som Uponor anger. - Alla rör är tryckta i botten (4-6 cm) så inga rör kan glida. - Alla rör är klamrade i minst två riktningar på ovansidan. - Jag lade armar och ben om rören och hängde mig i rören efter jag var klar, så de pallar minst 70 kg. ;) [citat] Ja, det är
martinradbo: OK, nytt försök nu från annat konto.
GK100: Det riktigt professionella i ditt fall är tex någon FJVA, AVTA här: http://www.danfoss.com/Sweden/Products/Categories/Group/IA/Thermostatic-valves/4f273426-dcf0-4bb9-b916-4a0d8679de17.html
Fixar_Krille: Höll du vinkelen med en bra tång eller något när du försökte dra åt ?
peroande: Du måste plugga varmvattenanslutningen. Annars kommer det rinna eller droppa ur den så fort blandarreglaget inte står på enbart kallt.
Patrick E: Jag har 2 st Metroberedare hemma. En från 2002 och en från 1993. De är bägge 110 l varianten, så inte just samma modell som du vill installera. Mina bägge har fungerat utmärkt under hela tiden. På den från 93 fick jag byta värmeelement på för ett år sedan.
myrstack: Läs på en tillverkares hemsida så ska du hitta en tabell över vilket tryck PEM klarar vid olika tryck. Vid tappvatten och 10 bar snackar vi 20-25 grader ungefär (trycklass PN 10). Rimligtvis borde du ha väldigt lågt tryck i det du försöker göra så jag tycker inte det borde inte spela så stor roll i ditt fall. Annars finns ju alltid 22mm eller grövre PEX som klarar hög värme En PRK
fahlis: FM Mattssons hemsida har uppgifter om återförsäljare.
pettervikman: Om jag hade fått välja hade jag haft min fukt älskande svamp odling på annan plats än under golvet. Sen vet jag inte var i Sverige du bor men risken för tjäle skulle också gjort att jag lagt den på annan plats. Kan säkert gå bra men jag hade inte chansat.
nilaz: Jag har öppnat igen och tittat på den men käglan sitter som berget så den var inte bara lös. Jag har antagit att den sitter fast när man stänger. Annars borde den väl inte kunna vara tät? Med tanke på vad Exostor skrev så kanske den har gjort sitt. Den har suttit i huset ca 10 år.
roggabear: Fått föreslaget att fördelarrören i badrummet på övervåningen ska placeras på väggen i kommoden. Det är en med 3 ut för varm och en med 4 ut för kall. Hur fäster man dessa på kaklet i kommoden? Hänger de enbart i täckbrickorna, skruva genom tätskikt eller kan man fästa med dubbelhäftande tejp?
TobiasGren: Lite gammal tråd men jag lyfter den ändå :-) Jag är på jakt efter DWG filer för VVS (särskilt ventilation)... men andra byggtekniska symboler vore super... Kan man köpa, ladda hem? Har Googlat rumpan av mig under eftermiddagen... Är det kanske rent av som så att någon av er sitter på en fullständig DWG fil som jag skulle kunna få. Jag lovar jag kommer då skapa en katalog och dela
BORNER: Stort tack till Er alla!
JoakimU: Hej. Tack för svar, tänkte bara skicka info om att problemet i detta fall var en trasig PEM-slang under jord och efter slangbyte har det funkat fint, fram till idag då nytt problem med pumpen har uppstått - reggar det som en ny tråd.//Jocke
Danne12345: Har ni något förslag på hur man lättast kopplar in vatten till ett garage. Det finns tomtrör för vatten draget till husgrunden på en Villa Kalmar från Smålandsvillan. Ska man dra in det in i husgrunden och koppla på vattnet under själva tvättstugan dit vatten redan är draget? Hur blir det med cellplastgrunden som ska vara tät? Kan man koppla på det mot vattenutkastaren som sitter i
henlin431: Det var mest manualen som förbryllade. Jag var i stugan nyss och kopplade in pumpen. Jag testade lite olika tryck hit och dit och nu innan jag åkte fick jag ut 7,75 liter ur mitt 25-liters kärl innan tillslag. Eller om det är ett 24-liters...det står olika på kartongen och hos tillverkaren. Som mest, efter diverse skruvande, var jag uppe på 8,75 liter innan tillslag, men för tillfället
Carl-Johan Bauhn: Vilka hjältar ni är! Bra inspiration till någon som inte har en aning om hur det skall se ut. Blir till att åka till Ahlsell direkt på morgonen så får vi se hur det blir i slutändan. Tack!
prototypen: Mina orange stuprörsrör har nog stuckit upp ur marken en 10 år nu och håller på att bli grå-rosa men är helt friska i plasten. Protte
Manne N: Så med klamsvep och en pinnskruv på 100mm kommer jag att få ett avstånd som gör att både elektriker och rörmokare kommer åt att dra om om det behövs.
Ralph Rudhage: Jag tror jag har hittat lösningen som får lov att duga. En kromad låsbar täckbricka från Faluplast: http://www.faluplast.se/sv/tackbrickor/tackbrickarsk-3840378id18mmyd48mm__834
myrstack: [citat] För ingjutning ska de vara BD märkta I princip. Gelia har en bra guide som säger hur du ska tolka märkningen. Hornbach, bauhaus säljer mest B märkt. Biltima mest BD märkt. Rinkaby har annars bra grejer
asaabsolut: Hej! Har ett hus uppe på ett berg och vill borra / dra ner avloppet till vägen fär att a) ansluta till septiktank som jag tänkt lägga här, b) förbereda inför kommunalt VA som kommer om 5 år. Någon som har en idee om priser/bäst metoder/entreprenörer? Det är på Värmdö. Tack!
Fredrik Å: Trycket i ett värmesystem är lågt och mängden vatten är begränsad. En koppling i krypgrunden är inga problem. Snacket om lagligt är bara bullshit. Det finns inga lagar som reglerar vattenrör i fastigheter utan det är en standard som branschen tagit fram och inget annat. Dessutom är det så att vid reparationer så kan man inte räkna med att det går att följa dessa regler. Det finns
Lukasl: Hej, Glömde ju nästan att lägga in lite bilder på hur fantastiskt bra det blev! För en som aldrig tidigare hade pillat med avlopp, eller dragit kopparör eller lagt klinkers så är jag fantastiskt nöjd! Detta hade aldrig gått utan all hjälp från er! Tusen tack. Nu duschar vi för fullt i källaren efter våra spabad :D
corre: Det är oftast möjligt att öppna en servicelucka i botten på VVB där elpatornen går in. Genom detta kan man skopa ut kalken med en slev, och sen efterskölja med vattenslangen. Brukar bli några kilon efter ett par år.
Larsa: [citat] Har diskuterat det med både slamtömmaren och grävaren, och båda trodde det var en kortsiktig lösning. Jag vet inte hur gammal infiltrationen är, men jag kan inte minnas att det någonsin grävts där så +35år borde det vara...