Håller på att planera rördragningen från ett badrum på ovanvåningen i huset. Är det någon som vet om det finns en mingräns för längden på den horisontella delen av avloppet från toalettstolen innan den kopplas till en stående stam?

I mitt fall blir den ca 15 cm. Är det någon som har en liknande konstruktion?

/Patrik

ror1.png

Krilleman
Det finns ingen minsta mått enligt ditt "?"

Jag har liknande men ca 4-5 meter där avloppet från toan på övervåningen går horisontellt i bjälklaget innan det går in på stammen. Huvudsaken den horisontella lutar lite åt rätt håll... Har för mig att 2 mm/meter i lutning räcker? Avloppsledningen ute till min 3-kammarbrunn är väl minst 30 m så dina 15 cm är nog inga problem! :thumbup:

Ok, tack för svaren. Det jag undrade var alltså om det fanns någon regel om att man måste gå en viss sträcka horisontellt innan man går ner i en vertikal stam.
Jag har hört rykten om att det är bra att ha en horisontell del innan stammen men jag har inte hittat någon information om det. Den enda anledningen jag kan tänka mig är att man skulle vilja att vattnet från toaletten ska hinna sprida ut sig lite i röret innan det går ner vertikalt (så att inte allt kommer på en gång). Men det är bara en gissning.
/Patrik

Det kommer att bli ett väldigt bra drag i toaletten så att vitala delar av kroppen kommer att sugas fast. Gäster och andra ovetandes bör varnas och ges ett annat alternativ om så önskas.

Prutte

prototypen skrev:
Det kommer att bli ett väldigt bra drag i toaletten så att vitala delar av kroppen kommer att sugas fast. Gäster och andra ovetandes bör varnas och ges ett annat alternativ om så önskas.

Prutte
Förmodligen har TS en fungerande avluftning av stammen... Men lastar man ut en riktig falukorv så är det bra att det tar undan. Inga 90 graders böjar på ledningen, utan hellre två 45 böjar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.