Vatten & Avlopp
rockfarbrorn: För att förtydliga, när folk pratar om "snorkel" menar de då just en vakuumventil??
myrstack: Dags för 5 liter vatten genom golvbrunnen i duschen och en hink under röret i krypgrunden. Är det 5 liter vatten där sedan är väl en sak mindre att utreda. Mer att utreda då är besiktningsmannens utlåtande ovan och vad som besiktigats?
camaro1969: Ja men dåså:) kanske får snickra till nån fixtur om det blir svårt att få böj på slangen.. Får väl lägga upp bilder med resultatet sedan;)
Ö-byggarn: Nix, skåpet är inte inbyggt och sitter på "badrumssidan" av tätskiktet. Tack för tipset lordi!
asaabsolut: Hej! måste ordna ett avlopp (nuvarande separett och stenkoista) tills det kommunala kommer om ca 5 år. Alltså vill jag inte lägga ner för mkt pengar. Har nu hittat ett begagnat reningsverk som varit i bruk 3 år (ett Uponor 5pe - alltså den äldre modellen där det hela är 3 kammare ihopsatta). Har någon erfarenhet av att gräva upp och flytta ett sådant reningsverk? Vad ska jag tänka
Teoretiker: Det är ungefär 5cm bred från väggen. Tror du att det skulle bli en bra lösning och ta hål där och dra där igenom? Sen ner i golvbrunnen då eller? Såg någon lösning där de hade dragit avloppet runt hela badrummet och sedan kopplat de under handfatet. Man vill ju inte att det stör för mycket när man duschar heller...
Slaktarn82: Kör på bara :) Värsta som kan hända är vell att du får ta ut en spolbil om det skulle gå fel :)
sunnemarkus: [citat] Avluftningen har ju egentligen två syften. Den ena är den praktiska så att vattenlåsen inte sugs ur när man spolar (luften kommer då in via avluftningen istället). Den andra, och som tyvärr allt för få känner till, är att avluftningen fungerar som syresättare av hela avloppsanläggningen och då inte bara infiltration/markbädd. Det är förstås jättebra med luftningsrör
Mattias_Jo1: Perfekt, Tänkte också dra in en extra slang för ev fiber. Då är det bara till att bila mer och gräv ur imorgon. Härlig helg sysselsättning.
mycke_nu: Med risk för att låta som en tomte: Slagruta. Det funkar faktiskt. Varför vet jag inte.
Göran.W: Om man har eller vet man kommer få problem med vatten är det väl bättre att anlägga en fast pumpgrop och dra ut pem slang med fall så den töms helt om den inte ligger frostfritt. Man är ju så klart inte hemma när stört floden kommer.
Xellvas: Menade att om jag lägger ett stråk på var sida genom det som kallas torkrum på ritningen så blir det en snäv böj extra på nåt av stråken för att komma till fördelaren som kommer sitta i linje med det andra stråket. Mest för utbytbarhetens del, låter som att det är omöjligt att byta röret om man har några böjjar enligt LKs montage anvisning. Torkrummet kommer vara klinkers och
Piddor: Hej! Undrar om någon har koll på hur det ligger till... Kommunens spillvattenledning går mitt igenom min tomt, ungefär mitt på min tomt finns ett stick som sedan går ut i en brunn vid huset. Pga av att bla bräddavloppet vid pumpstation ligger högre än sticket ned till mig har det vid ett par tillfällen runnit avloppsvatten ned i källaren. Kommunen har gått med på att åtgärda
Mattias_Jo1: Ok, skall få grävare i början av vecka. Hyrde en Hilti 1000 nyss. Förhoppningsvis så kam jag dra i samma genomföring men det beror var den kommer in. Har nämligen en stor altan med inglasning som kan vara utvägen för nuvarande utgående avlopp och vatten. Men har möjlighet att isf flytta utgången. Bilade du bara upp ett nytt hål? Det gamla gjöt du igen det bara eller?? Edit: kanske
micke_o.: Guuuuud va enkelt. Nu känner jag mig dum dum dum....:banghead: Tackar och bockar:thumbup:
corre: Ordet Riskområde får ju en helt ny innebörd med dessa inventeringar och miljötolkningar ;)
Lars Gustafsson: Kan man centrera Mora Cera-blandare? Mina nyinstallerade blandare går att vrida 30 grader till höger och 70 grader till vänster enligt ritningen. De är mao. vänstervridna. Mitt emellan kallt och varmt sitter till vänster om mittpunkten. Jag tror att Mora motiverar det med att de vill spara på varmvattnet. Jag har Mora Cera B5 och K5 (badrum och kök)
Bisam: Läget är sådant att vi hittat ett objekt med två fritidshus ~75m2 och 66m2 där ena står på torpargrund och andra på platta. Grävd brunn finns på tomten men inget VA indraget. Själva grävjobbet, grus och anslutning ordnar vi själva (med hjälp av yrkesfolk) men vad kan en trekammarbrunn, ledningar etc som hör till för att ansluta till 2 kök och två badrum landa på ungefär?
A-Man_08: Den är väldigt lik denna. http://gamlagardensundsvall.blogspot.se/2012_01_01_archive.html Men det verkar inte finnas någon märkning.
Eld: Med tanke på övertrycket jag hade i avloppsledningarna under åskskurarna i slutet av juli och början av augusti så kanske det går att skicka avloppet som kommunen levererade till min källare via toan och duschslangen tillbaka till kommunens ledningsnät. :rolleyes:
pelpet: Dela sovrum 1 med en tunn innervägg som utgår från karmen mellan balkongdörr och balkongfönster. Då får ni två små sovrum som borde duga som barnrum.
IngemarH: Stort tack för det myrstack och Lars-Stefan! Det var precis vad jag behövde!
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, ett rakt helt rör brukar klara sig från tryckstötar. Skarvar, ventiler osv. i ändarna av rören mår dock i längden inte bra av det. Så ett tips är att sätta tryckstötsdämpare vid exv. tvättmaskinen/diskmaskinen osv. Ett tag så gav tom försäkringsbolagen rabatt på sådana, så illa tyckte de problemet blev, men jag vet inte om det sker nu. (Vilket påminner mig om att
dodo: Hej alla husbyggare! är det någon som har uponor clean 1 minireningsverk? hur upplever ni det när det gäller störningar och lukt??
mogge_73: Låter som mangansläpp, testa att skruva bort silen i kökskranen och joxa upp fingret. Blir du svart och lite oljig är det mangan. Det kan också vara (om än ovanligt) skifferolja. Ta en ackrediterad analys så du vet om vattnet är tjänligt till grabben. Antingen alcontrol el. Eurofins. Vattenanalys gör inte kompletta analyser enl. Rekomendationer från livsmedelsverket.
Göran.W: Nej jag är ingen va gubbe men dom betraktar en 20 år gammal pem slang som ny. Nu framgick det inte att den var otät eller att den frusit utan frågan var mer ställd rent allmänt hur länge en pem slang håller. Gräv ner den på frostfritt djup så håller den 50 plus år.
Mattias_Jo1: Det första är det, men det andra förmodligen inte då de inte hör ihop. Om det är skador på byggnaden pga av det läckaget då kan det göra det.