6 552 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Akut, inget vatten, motorskydd slår ifrån
Vad tycker ni, är detta en garantigrej eller ska jag få betala?
Firman installerade ny pump och kabel i januari. Man vet ju inte riktigt varför kabeln blivit skadad? Har den legat i klämm eller skavt mot nått från första början? Eller har det trillat ner nån sten som fastnat mot kabeln? Eller kan en råtta gnaga där nere som slugge skrev? Är det en dåligt gjord installation sist? Eller är detta sånt som kan hända bara?
Blev aldrig att jag frågade gubbarna....
Firman installerade ny pump och kabel i januari. Man vet ju inte riktigt varför kabeln blivit skadad? Har den legat i klämm eller skavt mot nått från första början? Eller har det trillat ner nån sten som fastnat mot kabeln? Eller kan en råtta gnaga där nere som slugge skrev? Är det en dåligt gjord installation sist? Eller är detta sånt som kan hända bara?
Blev aldrig att jag frågade gubbarna....
Var du med själv och såg hur skadan såg ut? Och hur var kabeln säkrad på vägen ner?
Råttor kan vi utesluta men tex med långt slack som hänger ner i öglor utmed slangen som slår och rör sig lite vid start kan det givetvis skava lite. Kanske var annan typ av fel, skada på kabeln som sagt såg du själv hur det såg ut.
Lite åt garantihållet kan man tycka att det är med så kort tid sen installationen och dessutom utfört av proffs, men hänger ju på om man kan bedöma vad det berodde på.
Råttor kan vi utesluta men tex med långt slack som hänger ner i öglor utmed slangen som slår och rör sig lite vid start kan det givetvis skava lite. Kanske var annan typ av fel, skada på kabeln som sagt såg du själv hur det såg ut.
Lite åt garantihållet kan man tycka att det är med så kort tid sen installationen och dessutom utfört av proffs, men hänger ju på om man kan bedöma vad det berodde på.
Nej, vi får hoppas att du inte har såna gnagare i din brunn, att dessa kan gnaga på kablar in till kopparn råder det däremot inget tvivel om då jag sett det flera gånger, dock inte att kopparn gnagts av. Felet har nog uppstått i samband med installationen skulle jag tro genom skavning/friktion eller klämskada och eventuellt förvärrats av rörelserna därför hade det varit till fördel om man isolationsprovat kabeln men då den är kopplad direkt till pumpen går inte detta på ett smidigt sätt.
Vi får hoppas det kommer hålla många år nu i vilket fall.
Vi får hoppas det kommer hålla många år nu i vilket fall.
Vi hade exakt samma fel på vår pumpkabel. Vår pumpinstallation var då 7 år gammal. Verkar inte vara alltför ovanligt. Robota, dit vi lämnade pumpen o kabeln för kontroll o utbyte av kabeln menade att det händer lite då och då.
Firman ansåg inte att det gick på nån garanti så det blir till att betala. Jag såg aldrig hur skadan på kabeln såg ut.
Dyr kabel var det iallafall 80 m lång med nån snabbkontakt i ändarna för närmare 3000kr och sen 6h (2man a 3h ink restid) på det. Jag upplevde firman som seriösa så jag tror inte dom försökte blåsa mig.
Bara hoppas jag hade otur denna gången så kabeln låg och slog precis mot nått vasst där den inte var klamrad eller klämd mot nån nertrillad sten annars lär den ju skavas sönder snart igen.
Dyr kabel var det iallafall 80 m lång med nån snabbkontakt i ändarna för närmare 3000kr och sen 6h (2man a 3h ink restid) på det. Jag upplevde firman som seriösa så jag tror inte dom försökte blåsa mig.
Bara hoppas jag hade otur denna gången så kabeln låg och slog precis mot nått vasst där den inte var klamrad eller klämd mot nån nertrillad sten annars lär den ju skavas sönder snart igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden