2 618 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Underhållsintervall - Grävd brunn
Finns det någon generell tumregel om med vilket intervall man bör rengöra och byta sand/grus i grävd brunn?
Om jag skall bli mer specifik kan jag ta ett verkligt exempel:
Grävd brunn.
16 meter djup.
Stensatt.
Ålder: Någonstans mellan 70-100 år
Rengjord/byte av sand/grus: Har så vitt jag vet aldrig gjorts.
Brunnsvattnet luktar sedan en tid illa (kloaklukt). I och med att odören blir kvar även om man låter vattnet (som man tappat upp via kökskranen) få stå och lufta i kastrull eller liknande borde det inte vara svavelväte i det fallet. Det finns ju gott om andra orsaker - allt från nedramlade djur till just underlåten rengöring.
Med tanke på brunnens djup kan en annan sådan vara nitritpåverkan (se SLV:s "Råd om enskild dricksvattenförsörjning").
Vad jag känner till har man även tidigare tillbaks i historien haft liknande lukt.
Vattenprover har tagits, men det var länge sedan. De har så vitt jag vet då inte indikerat något särskilt.
I och med det stora djupet på brunnen kan man förstå om ägaren inte direkt längtar efter rengöring och byte av bottensediment (makadam vore väl lämpligt?) - men ändå, vad vore i det här fallet ett lagom rengörings- och grusbytesintervall?
Om jag skall bli mer specifik kan jag ta ett verkligt exempel:
Grävd brunn.
16 meter djup.
Stensatt.
Ålder: Någonstans mellan 70-100 år
Rengjord/byte av sand/grus: Har så vitt jag vet aldrig gjorts.
Brunnsvattnet luktar sedan en tid illa (kloaklukt). I och med att odören blir kvar även om man låter vattnet (som man tappat upp via kökskranen) få stå och lufta i kastrull eller liknande borde det inte vara svavelväte i det fallet. Det finns ju gott om andra orsaker - allt från nedramlade djur till just underlåten rengöring.
Med tanke på brunnens djup kan en annan sådan vara nitritpåverkan (se SLV:s "Råd om enskild dricksvattenförsörjning").
Vad jag känner till har man även tidigare tillbaks i historien haft liknande lukt.
Vattenprover har tagits, men det var länge sedan. De har så vitt jag vet då inte indikerat något särskilt.
I och med det stora djupet på brunnen kan man förstå om ägaren inte direkt längtar efter rengöring och byte av bottensediment (makadam vore väl lämpligt?) - men ändå, vad vore i det här fallet ett lagom rengörings- och grusbytesintervall?
Redigerat:
Ytterligare en anledning till odören i exemplet ovan, och som jag borde nämnt tidigare, är såklart att brunnen alltsedan den anlades fortfarande är i ursprungligt skick, d.v.s. man har inte kompletterat med cementringar, vilket väl får anses utgöra en rätt stor risk för läckage från annat vatten än grundvattnet, vilket i sin tur skulle kunna ge upphov till luktproblemet.
Klicka här för att svara