Finns det någon generell tumregel om med vilket intervall man bör rengöra och byta sand/grus i grävd brunn?

Om jag skall bli mer specifik kan jag ta ett verkligt exempel:
Grävd brunn.
16 meter djup.
Stensatt.
Ålder: Någonstans mellan 70-100 år
Rengjord/byte av sand/grus: Har så vitt jag vet aldrig gjorts.

Brunnsvattnet luktar sedan en tid illa (kloaklukt). I och med att odören blir kvar även om man låter vattnet (som man tappat upp via kökskranen) få stå och lufta i kastrull eller liknande borde det inte vara svavelväte i det fallet. Det finns ju gott om andra orsaker - allt från nedramlade djur till just underlåten rengöring.
Med tanke på brunnens djup kan en annan sådan vara nitritpåverkan (se SLV:s "Råd om enskild dricksvattenförsörjning").
Vad jag känner till har man även tidigare tillbaks i historien haft liknande lukt.

Vattenprover har tagits, men det var länge sedan. De har så vitt jag vet då inte indikerat något särskilt.

I och med det stora djupet på brunnen kan man förstå om ägaren inte direkt längtar efter rengöring och byte av bottensediment (makadam vore väl lämpligt?) - men ändå, vad vore i det här fallet ett lagom rengörings- och grusbytesintervall?

Redigerat:
Ytterligare en anledning till odören i exemplet ovan, och som jag borde nämnt tidigare, är såklart att brunnen alltsedan den anlades fortfarande är i ursprungligt skick, d.v.s. man har inte kompletterat med cementringar, vilket väl får anses utgöra en rätt stor risk för läckage från annat vatten än grundvattnet, vilket i sin tur skulle kunna ge upphov till luktproblemet.

harry73
Jag förstår inte att ägaren inte tar regelbundna vattenprovar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.