10 342 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Klamning av avloppsrör
Hej
Jag håller på med vår tvättstuga och nya badrum. Drar nu avloppsystemet. Lägger det i krypgrunden under trossbotten.
1 hur tätt behöver man hänga upp rören?
2 vad använder ni till detta? blir ju olika avstånd mellan undergolv och rör. Använder idag hålband eller vad det kan heta finns på rulle. Som jag drar 1 varv runt röret och fäster på 2 ställen i undergolvet.
Jag håller på med vår tvättstuga och nya badrum. Drar nu avloppsystemet. Lägger det i krypgrunden under trossbotten.
1 hur tätt behöver man hänga upp rören?
2 vad använder ni till detta? blir ju olika avstånd mellan undergolv och rör. Använder idag hålband eller vad det kan heta finns på rulle. Som jag drar 1 varv runt röret och fäster på 2 ställen i undergolvet.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Det beror ju lite på rörets diameter men en meter har jag satt ungefär mellan fästena på 110 rör. Fästa med hålband duger gott men sätt gärna distanskloss ovanpå så att du är säker på att fallet bibehålls och att röret varken kan röra sig uppåt eller neråt (lite vaggande i sidled gör inte så mycket).
Jag har sågat till en 120 regel med en liten V-form i ändan med rätt längd och ställt ovanpå röret och sen dragit fast hålbandet så regeln kläms fast. Ännu bättre om du kan skruva fast regeln i något förstås...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden