Hej
Jag håller på med vår tvättstuga och nya badrum. Drar nu avloppsystemet. Lägger det i krypgrunden under trossbotten.
1 hur tätt behöver man hänga upp rören?
2 vad använder ni till detta? blir ju olika avstånd mellan undergolv och rör. Använder idag hålband eller vad det kan heta finns på rulle. Som jag drar 1 varv runt röret och fäster på 2 ställen i undergolvet.

Det beror ju lite på rörets diameter men en meter har jag satt ungefär mellan fästena på 110 rör. Fästa med hålband duger gott men sätt gärna distanskloss ovanpå så att du är säker på att fallet bibehålls och att röret varken kan röra sig uppåt eller neråt (lite vaggande i sidled gör inte så mycket).

Men hur gör ni där det blir ett långt avstånd dvs mer än 20 cm? kan de hänga fritt i banden då eller skall de stadgas upp?

Jag har sågat till en 120 regel med en liten V-form i ändan med rätt längd och ställt ovanpå röret och sen dragit fast hålbandet så regeln kläms fast. Ännu bättre om du kan skruva fast regeln i något förstås...

Tack för svaret. Känns ju bättre att säta det fast så än att ha de bara hängandes.
/Calle

Krilleman
Avloppsrör klammas med samma siffra som diametern fast i centimeter.

Alltså
110mm = 110cm
75mm =75cm

Samt att man monterar upphängningar både före och efter grenrör!

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Aha smart regel. Så var det gammla inte klamrat. Men nu ska vi se till så det blir ordentligt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.