Hej,
Vad ser ni för risker, och vad har jag för möjlighet att ställa krav på kommunen!
Vi bor i en-plans 1965-års tegelvilla med en så kallad fylld torpargrund. Detta innebär att väggarna står på 5 -skift hålsten med en tunn (10-15 cm vot).
Husen i området är byggda på gammal sjöbotten, i detta fall lera.
För 10 år sedan la jag om dräneringen, den ligger på samma höjd som den gamla d v s i/under vothöjd. Detta innebär alltså ca 70-90 cm under befintlig betongplatta.
Över detta ligger PVC-rör för takavattning. Dessa båda rör går samman på väg till kommunens dagvattenbrunn (de går samman strax före brunnen, så jag är inte orolig för propp ed.)
Nu har ni kanske en bild av hur det är uppbyggt, och har sett ut så sedan 1965...

Tyvärr har kommunen (antar jag) accepterat att fler ansluter sig till dagvattensystemet.

Detta har gjort att gatubrunnarna svämmat över utanför huset , och vattnet stått ca 40 cm under vår bottenplatta.
Om man kan räkna så har vattnet då gått ut i vår dränering (Platon Essdrän), och ut i singlet runt hela husets grund (som är byggd på lera).
Detta har hänt tre gånger denna sommar. Har påtalat detta för kommunen, och svaret blev att betongrören i gatan är 250mm och är för klena.

Vad gör man? Kan man sätta backventil?
Helst vill man ju sätta dumstrut på ansvariga på kommunkontoret :-)

Tacksam för svar/Ajohan

Det finns backventil. Dock till nästa gång, KOPPLA ALDRIG dagvatten med dränering.

Tack,
Jag ska kolla upp backventil.
Oavsett kopplingen så går "alla andras dagvatten in" i min dränering då vattnet stiger över dräneringsröret.

Ja men man kopplar dränering till stenkista och dagvatten till kommunens dagvattenledning. Då hade det inte varit några problem. Man ska aldrig lägga ihop dessa system eftersom det blir väldigt mycket vatten runt huset om inte vattnet försvinner som kommer från taket vilket kan bli väldigt mycket.

Tror till och med vissa kommuner inte tillåter påkoppling av dränering pga detta.

Backventil är en inte helt hundra lösning eftersom du behöver bli av med dagvatten du med när det regnar så mycket att gatan inte orkar med flödet. Det enda som hjälper är att sätta en pumpbrunn på dagvattnet som pumpar ut på kommunens nät. Då får då även en backventil på köpet samt att du blir av med ditt vatten då pumpen orkar trycka ut vattnet på kommunens ledning även om den ledningen är full. Du flyttar s.a.s problemet (vattnet) till nästa granne...

Vi bytte bara dräneringsrör, inte princip (hade kanske varit bra), men har fungerat till nu.
Det tidigare systemet var sammankopplat som nu ca 1 meter från brunnen.
Även om vi haft 2 olika system hade ju dagvattnet gått upp i dräneringen!
På tomtkartan (1965) är dag och dräneringsrör anslutna till kommunensdagvatten.
Stenkista i lera fungerar inte.....blir bara som en plast tunna!
Men en backventil låter ok, fast då måste jag separera systemen först (blir nog så)
Har kommunerna inget ansvar?

I fallet med pumpbrunn så kopplar du in både dränering och stuprör till den självklart. Du behöver bara koppla in den på befintlig utgående ledning så är det klart.

Kommunen har ansvar men den praktiska effekten av det ansvaret är att dom betalar självrisken på din försäkring (vid ev. skada) om dom efter utredning kommer fram till att det är deras fel. Sedan så kommer dom säkert bygga om gatan till högre kapacitet men det tar allt mellan 1 och 30 år beroende på pengar och prioriteringar.

Hej alla vänliga,

Hade en pumpbrunn i huvudet sen tidigare, men det jobbiga blir om den inte fungerar och mitt eget takvatten går ut i min dränering- man vill ju inte att huset ska sjunka ner i leran.....har redan sprickor i fasaden!

Det blir en backventil på dräneringsvattnet som extra säkerhet och en pumpbrunn dit båda ansluts.
Så gör vi!
Tack för hjälp och ideer.

Ringde till ansvarig på Kommunen, de ska filma sin stamledning! Kanske bäst att avvakta med att bygga något eget före de klarlagt problemet!

• Gilla
aivo
  • Laddar…
Idag var de och filmade, så i morgon är det dags att ringa och få svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.