Då var det dags igen, bytte pumpen i Januari, djupborrad, satt på 70m djup, den hade rostat av på mitten och allt har funkat perfekt tills idag.....

Motorskyddet slår ifrån hela tiden.
Trycker jag på start så tar det ca5 sekundet innan det surrar till i skyddet och sen tar det 5-10sekunder till innan skyddet slår ifrån. Om pumpen hinner gå igång vet jag ju inte men det hörs iallafall inget från hydroforen, brukar ju höras lite när vattnet pumpas in.
Trycker jag på start igen, direkt efter att skyddet slagit ifrån så slås det av direkt.
Väntar jag några minuter så tar det som ovan 5+5sekunder med ett litet surr.

Inga säkringar går. Har även slått av o på säkringarna men ingen skillnad.

Pumpen är bara 10 mån så det borde väl inte va trasig igen? Hur vet man om motorskyddet är trasigt?

Bild på motorskyddet
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du trippelkollat huvudsäkringarna, så att det inte är en fas in som saknas?

MagnusSt skrev:
Har du trippelkollat huvudsäkringarna, så att det inte är en fas in som saknas?
Japp, även i fasadskåpet var alla hela. All annan el i huset funkar också.

Får väl fundera inatt om jag ska ringa en elektriker eller brunnsfirma imorgon.

Enklast är ju att mäta med spänningsprovare, men ska man säkert veta att alla tre faserna går fram som de ska bör man mäta strömmen på varje enskild fas med en tångamperemeter. Men om pumpen är relativt ny kan man ju misstänka att pressostaten (alternativt kontaktor styrd av pressostat) inte är ok.
Ett annat känt felställe brukar vara anslutningen i toppen på brunnen, det kan se ut som f-n där ibland.

Upptäckte nu att motorskyddet också byttes i januari i samband med pumpbytet så både pump och motorskydd är ju så gott som nya.
Kopplingsdosan i brunnen byttes också sist. Den gamla var full av gråsuggor och gegga.

Kan det vara tryckbrytaren då? Det finns en knapp på den men det blir ingen skillnad om jag trycker eller håller den intryckt, motorskyddet står av direkt som förut.

Har du någon möjlighet att mäta spänning kan du ganska enkelt mäta mellan faserna på båda sidorna tryckströmbrytaren och se om den felar. Precis som snaggletooth skrev är det en vanlig felkälla i de här fallen och de andra punkterna är ju bytta redan. Men en enkel mätning kan ta dig framåt enkelt för att utesluta fel i matningen ner till skarven vid brunnen iaf.

Om motorskyddet löser direkt är det antingen defekt eller så är det kortslutning någonstans.

"Direkt som förut" är väl i häradet 5-15 s då enligt #1.

Ja det tar 5-15 sekunder men försöker jag igen direkt efteråt bryter den direkt.

GK100 skrev:
Har du någon möjlighet att mäta spänning kan du ganska enkelt mäta mellan faserna på båda sidorna tryckströmbrytaren och se om den felar. Precis som snaggletooth skrev är det en vanlig felkälla i de här fallen och de andra punkterna är ju bytta redan. Men en enkel mätning kan ta dig framåt enkelt för att utesluta fel i matningen ner till skarven vid brunnen iaf.
Kan nog låna ihop nått mätinstrument imorgon.
Men om motorskyddet har slått ifrån finns det nått att mäta då? Tryckströmbrytaren sitter ju efter? Eller är det under de 5-15 sek jag kan mäta? Vad ska jag ha för instrument?
Jag är en nolla när det gäller el...

para skrev:
Ja det tar 5-15 sekunder men försöker jag igen direkt efteråt bryter den direkt.
Det är helt normalt så ska de bete sig, bimetallen måste svalna lite före nästa försök. Du får som sagt försöka dig på lite mätningar om möjligt. Ett redneck test kunde annars vara att koppla förbi tryckbrytaren och se om motorn går igång, så är den delen klarlagd.

para skrev:
Kan nog låna ihop nått mätinstrument imorgon.
Men om motorskyddet har slått ifrån finns det nått att mäta då? Tryckströmbrytaren sitter ju efter? Eller är det under de 5-15 sek jag kan mäta? Vad ska jag ha för instrument?
Jag är en nolla när det gäller el...
Det är spänning du ska mäta och runt 400 VAC så en multimeter eller en typisk spänningsprovare som elektriker brukar använda med "två pinnar och sladd emellan" kan ju gå bra. Och viktigt är att mäta mellan faserna i alla tre kombinationerna och på utgående sida ner mot pumpen. Du ska ha ca: 400 V i alla fallen, och du kan ta hjälp så någon slår till och från skyddet vid varje mätning så det inte hinner lösa ut.

Och som kanske är befogat i ditt fall då, gör inget om du känner dig det minsta osäker. Trots allt är det inget att leka med särskilt inte bland rör och i ev blöt miljö, så var försiktig och ta det lugnt.

För det första. Har du kortslutning så löser inte motorskyddet, då åker säkringarna. Så du har antingen överlast pga mekaniska problem i motorn (motorn kan inte snurra). Inte så sannolikt på en pump.

Eftersom det är akut och du påstår dig vara en nolla när det gäller el så Anlita en fackman, kostar pengar men kan snabbt lokalisera och åtgärda felet.

TS kan väl få prova och lära sig lite själv också, då är denne snart sin egen fackman när det gäller (el)livets nödtorft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.