Hej,

Kökskranen läcker lite i vissa lägen så det är dags för en ny. Har aldrig gjort något dylikt innan men det ska väl inte vara så svårt. Önskvärt vore att även få till två ballofixer i diskbänksskåpet så blir det smidigare nästa gång.

Så vad behöver jag för grejor?
Såhär ser gamla kranen ut;
gakran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Galet dålig bild, men det kanske inte är så viktig.

Såhär ser det ut under skåpet;
ioköksskåp.jpg
Skapa konto

Rören mäter 15mm i diameter

Såhär ser nya kran ut;
nykran.JPG
Skapa konto

Behöver jag några särskilda kopplingar? Verktyg? Jag tror jag vet var man stänger av vattnet i kåken, men det märks ju ganska tydligt när om man lyckas ;)

Med vänlig hälsning,
/Styrmannen

Passa på att sätta Ballofixventiler som avstängning på kall resp varmvatten under diskbänken.

Är anslutningsslangarna på den nya blandaren så långa att de räcker till den skarv som syns på den undre bilden? I så fall kan du ta bort bef skarvkoppling och ersätta den med Ballofixventiler.

Mät dimensionen på rören och köp en passande ventil. De finns med olika dim på in och utgång. Glöm inte stödhylsor på kopparrören.

Verktyg är två skiftnycklar, bågfil eller kapverktyg för kopparrör. Pannlampa är också praktiskt.

Krilleman
Det ser ut som du har ett T-rör som går till en vattenutkastare på kallvattnet?!

Då får du behålla en snutt av 10mm blandarröret på kallvattnet och montera ballofixen på det. Stödhylsan ska då heta 10x0,8.

Stödhylsor skjuts i röret innan kopplingen dras.

Inga stödhylsor på anslutningsslangarnas ändar på nya blandaren.

Och jag tror du har den stora låsmuttern på den befintliga blandaren undertill på diskbänken. Då kan det underlätta enormt med en kranmutternyckel!

http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Kranmutternyckel-86030/

Styrman_jansson skrev:
Hur använder man stödhylsorna. Träs dessa på rören som går in i ballofixventilen eller?
Behövs inga stödhylsor till anslutningsslangarna på kökskranen?
Du har inte funderat på att anlita en rörmokare eller en händig bekant? Vatten i hus är inte att leka med och kan kosta dig betydligt mer om du gör fel. Din frågeställning tyder på att du inte vet vad du ska göra och då kan det lätt bli fel.

Förstår att du är sugen på en ny blandare, men om du vill kan reparera den gamla. Det är en FM Mattsson 4000. Du kan köpa en ny insats till den och den blir som ny (eller nästan i alla fall).

slurppe99 skrev:
Du har inte funderat på att anlita en rörmokare eller en händig bekant? Vatten i hus är inte att leka med och kan kosta dig betydligt mer om du gör fel. Din frågeställning tyder på att du inte vet vad du ska göra och då kan det lätt bli fel.
Tanken har funnits, men inte ekonomin. Jag är inte ohändig (f d elektriker) och tycker om att lära mig nya saker. Hur kul vore livet om man aldrig provade på något nytt?

Det lär ju inte vara rocket sience att klura ut hur stödhylsor används. Bara jag får lite hjälp så att jag iaf har rätt grejor hemma.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
För att sammanfatta utförande.

Befintlig koppling för varmvatten byts it till en ballofix med 15mm inlopp och 10mm utlopp typ;
http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/forkromade-ror-delar/foravstangningsventiler/online-kulventil-15x10

Befintlig T-koppling för kallvatten får sitta kvar. 10mm's röret ovan koppling till kran, sparas ca. 1dm (kapar röret med bågfil) och på denna sätts en ballofix med 10mm in och utlopp typ;
http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-10/?select=true

För anslutning av kopparrör på undersidan av ballofixer krävs stödhylsor 10x0,8 för 10mm´s kopparrör och 15x1,0 för 15mm´s kopparrör typ;
http://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-10/?select=true

Har jag missat något? Behövs något tätningsmaterial? eller tätar klämringskopplingarna tillfredställande?

Några fallgropar?

Klämringskopplingarna behöver inget tätningsmaterial.

Var noga med att inte dra åt kopplingarna för hårt. Krilleman har i någon tidigare tråd (som jag inte hittar) nyligen länkat till instruktionen för Ballofix. Har för mig att den för Ballofix sa att man ska dra åt så hårt man kan med fingrarna och sedan ett och ett kvarts varv med skiftnyckel.

Var noga med att se till att kopparrören och anslutningsslangarnas släta del bottnar ordentligt i kopplingarna innan du drar åt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.