Hej! Jo vi bor idag i en villa med egen brunn. Det filter som finns nu, är och har tydligen funnits i många år. Är ett vanligt litet patronfilter där filtret bör bytas 1/månaden då de blir igensatt. Och det renar inte alls så mycket som behövs. All porslin(wc/handfat), tvättmaskin. Ja allt har blivit missfärgat. Drog iväg en vattenanalys med nuvarande filter och fick bl.a. Dessa värden.
Järn: ,0,74 mg/l
Mangan: 0,68 mg/l
Smak: Metallisk
pH: 6.9
dH: 6

Hittade ett filter från klimat-comfort som fixar pH värdet samt renar järn/mangan. Någon som har bra erfarenheter av dem?
Sen andra saken är att vi är aningen rädda att de tyvärr sitter mycket skit som satt sig i kopparrören inne i huset efter användning av bara patronfiltret under många år? Bl.a. Är det riktigt dåligt tryck på kallvattnet till ena badrummet, (rengjort ventilerna i blandarna)

Redigerat:
Har du möjlighet att posta hela provet?
Vad är det för sorts brunn, borrad, grävd?
Ange gärna vilket tryckkärl ni har, hydrofor eller hydropress.

Borrad brunn tidigt -80 tal.
Hydrofor används

Använde mig dock av en billig vattenanalys, kanske inte får lika många svar samt lika trovärdiga? Ingen aning är tyvärr inte så insatt.

Bottensats: Ingen

Grumlighet/Turbiditet: Ingen / 3 FNU

Lukt: Metallisk

pH: 6,9

Alkalinitet (HCO3): 116 mg/l

°dH (tyska hårdhetsgrader): 6 °dH

Järn (Fe): ,0,74 mg/l

Mangan (Mn): 0,67 mg/l

Nitrit (NO2): 0,01 mg/l

Nitrat (NO3): 0,5 mg/l

CU (Koppar): 0,0 mg/l

pH-värdet är lite lågt vilket kan tyda på ett ytvatten läckage.
Ta en ordentlig analys antingen från Alcontrol eller Eurofins.
Sån där billiga prover kan bli väldigt dyra om man har otur.

Vanligaste orsaken till lågt pH är väl annars svavel i någon förening? Åtminstone där jag bor...

pacman42 skrev:
Vanligaste orsaken till lågt pH är väl annars svavel i någon förening? Åtminstone där jag bor...
Svavel?? Hur menar du då?

Svavelväte och/eller svaveldioxid. Inte farligt i dessa koncentrationer men nöter på rör och Svavelväte luktar ruttna ägg...

Får ta och göra en riktig vattenanalys då. Ang svavel så känner jag själv ingen direkt lukt, dock vill inte sambon dricka vattnen då hon tycker de både luktar och smakar unket.
På tal om nöter på rören som ni skrev, en del kopparrör ser såhär ut faktiskt
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte inte riktigt hur pacman tänker men svavelväte ger inte korrosion, tror mer på det lågt pH-värdet. När vattnet blir syresatt neutraliseras kväveföreningar vilket ofta ger en högre buffertförmåga på vattnet = pH ökar.
Jag brukar dra av 0,5 på en vattenanalys som är mätt på ca 20 grader. Det skulle ge dig ett pH på 6,4 vilket skulle förklara rören.

Alltid ordentlig analys!

kulle
Rallz skrev:
Får ta och göra en riktig vattenanalys då. Ang svavel så känner jag själv ingen direkt lukt, dock vill inte sambon dricka vattnen då hon tycker de både luktar och smakar unket.
På tal om nöter på rören som ni skrev, en del kopparrör ser såhär ut faktiskt
[bild]
Att det har ärgat så är nog till stor del för att det inte håller tätt i avstängningen på inkommande kv

Jag undrar om det där verkligen kommar från surt vatten. Kanske det är elektrolytisk korrosion? Har du mon blandat koppar och järnrör någonstans i ditt system?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.