Hej! Jo vi bor idag i en villa med egen brunn. Det filter som finns nu, är och har tydligen funnits i många år. Är ett vanligt litet patronfilter där filtret bör bytas 1/månaden då de blir igensatt. Och det renar inte alls så mycket som behövs. All porslin(wc/handfat), tvättmaskin. Ja allt har blivit missfärgat. Drog iväg en vattenanalys med nuvarande filter och fick bl.a. Dessa värden.
Järn: ,0,74 mg/l
Mangan: 0,68 mg/l
Smak: Metallisk
pH: 6.9
dH: 6
Hittade ett filter från klimat-comfort som fixar pH värdet samt renar järn/mangan. Någon som har bra erfarenheter av dem?
Sen andra saken är att vi är aningen rädda att de tyvärr sitter mycket skit som satt sig i kopparrören inne i huset efter användning av bara patronfiltret under många år? Bl.a. Är det riktigt dåligt tryck på kallvattnet till ena badrummet, (rengjort ventilerna i blandarna)
Järn: ,0,74 mg/l
Mangan: 0,68 mg/l
Smak: Metallisk
pH: 6.9
dH: 6
Hittade ett filter från klimat-comfort som fixar pH värdet samt renar järn/mangan. Någon som har bra erfarenheter av dem?
Sen andra saken är att vi är aningen rädda att de tyvärr sitter mycket skit som satt sig i kopparrören inne i huset efter användning av bara patronfiltret under många år? Bl.a. Är det riktigt dåligt tryck på kallvattnet till ena badrummet, (rengjort ventilerna i blandarna)
Redigerat:
Borrad brunn tidigt -80 tal.
Hydrofor används
Använde mig dock av en billig vattenanalys, kanske inte får lika många svar samt lika trovärdiga? Ingen aning är tyvärr inte så insatt.
Bottensats: Ingen
Grumlighet/Turbiditet: Ingen / 3 FNU
Lukt: Metallisk
pH: 6,9
Alkalinitet (HCO3): 116 mg/l
°dH (tyska hårdhetsgrader): 6 °dH
Järn (Fe): ,0,74 mg/l
Mangan (Mn): 0,67 mg/l
Nitrit (NO2): 0,01 mg/l
Nitrat (NO3): 0,5 mg/l
CU (Koppar): 0,0 mg/l
Hydrofor används
Använde mig dock av en billig vattenanalys, kanske inte får lika många svar samt lika trovärdiga? Ingen aning är tyvärr inte så insatt.
Bottensats: Ingen
Grumlighet/Turbiditet: Ingen / 3 FNU
Lukt: Metallisk
pH: 6,9
Alkalinitet (HCO3): 116 mg/l
°dH (tyska hårdhetsgrader): 6 °dH
Järn (Fe): ,0,74 mg/l
Mangan (Mn): 0,67 mg/l
Nitrit (NO2): 0,01 mg/l
Nitrat (NO3): 0,5 mg/l
CU (Koppar): 0,0 mg/l
Får ta och göra en riktig vattenanalys då. Ang svavel så känner jag själv ingen direkt lukt, dock vill inte sambon dricka vattnen då hon tycker de både luktar och smakar unket.
På tal om nöter på rören som ni skrev, en del kopparrör ser såhär ut faktiskt
På tal om nöter på rören som ni skrev, en del kopparrör ser såhär ut faktiskt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte inte riktigt hur pacman tänker men svavelväte ger inte korrosion, tror mer på det lågt pH-värdet. När vattnet blir syresatt neutraliseras kväveföreningar vilket ofta ger en högre buffertförmåga på vattnet = pH ökar.
Jag brukar dra av 0,5 på en vattenanalys som är mätt på ca 20 grader. Det skulle ge dig ett pH på 6,4 vilket skulle förklara rören.
Alltid ordentlig analys!
Jag brukar dra av 0,5 på en vattenanalys som är mätt på ca 20 grader. Det skulle ge dig ett pH på 6,4 vilket skulle förklara rören.
Alltid ordentlig analys!
Att det har ärgat så är nog till stor del för att det inte håller tätt i avstängningen på inkommande kvRallz skrev:
Jag undrar om det där verkligen kommar från surt vatten. Kanske det är elektrolytisk korrosion? Har du mon blandat koppar och järnrör någonstans i ditt system?
Klicka här för att svara