Vredet i plast började rappa och fäste inte, vilket gjorde att det läckte vatten från kranen, inte från själva pipen utan i skarven mot bänken. Bytte vred, men det hjälpte inte, det så trögt att vredet inte får grepp utan bara glider runt, så nu måste jag använda en tång för att vrida av kallvattnet.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på...ta hem en röris är kanske onödigt om det är något jag kan fixa själv?

• kran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av vattnet.
Skruva av hela fästet nere vid anslutningen till kranhuset (den kromade sexkants "hylsan")
Kolla så säte och ventil kägla är rena och utan skada.
Smörj gängor till axel som ventilkäglan sitter i med tex armaturfett (eller vaselin kan också funka).

Tack! Nyinflyttad i ett äldre hus - ingen ballofix...... ner i källaren och leta huvudkran.....

Passa på tillfället att samtidigt sätta ballofixer på rören under diskbänken så att du är "framtidssäkrad".

fahlis skrev:
Passa på tillfället att samtidigt sätta ballofixer på rören under diskbänken så att du är "framtidssäkrad".
Ja, men då bör man nog anlita en röris om man ev. har brist på verktyg, kunskap och material.... ;)

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.