Vatten & Avlopp
adhabe3: hej, har du kommunalt avlopp så kör man med vakumventil inomhus som sagts tidigare. Men har du eget avlopp så skall man avlufta utan vakumventil till det fria för att den biologiska reningsprocessen kräver mycket syre. Avluftningen skall sitta så högt man kan , helst ovan tacknock. Sitter den lågt så är risken att odören slå ner mot marken.
adhabe3: Hej, Jag har jobbat en del med avlopp och jag kan tänka mig att reningsverket luftas för hårt , dvs att luft omsättningen i tanken är för stor så att den sprider maximalt med lukt pga att både inlopp och utlopp ligger öppet till det fria. Jag tror att man bör gräva en liten stenkista till utloppet för att dämpa luftflödet till diket. När sedan reningsverket startar sin egen
adhabe3: Jag har sett en likadan i en fördelningsbrunn där den sitter i f-brunnen på inkommande från slamavskiljaren. Lilla hålet tror jag e för att underlätta spolning av ledning.
sajo: Ja det verkar så. Tätningen är bra så det är bara att köra:)¨
Krilleman: Din förminskning passar inte alls! Enklast är om du monterar ihop din Securex-koppling från 50/60-talet igen och kapar ditt 28mm kopparrör en bit bort och sätter en ny 28mm klämringskoppling där med förminskning från samma fabrikat till 22mm! Tänk på att 28mm röret kan vara glödgat så en 28 stödhylsa kan vara på sin plats! Det finns kopplingar till gamla Securex men bara 16 & 22.
mexitegel: Att borra hål i rostfri tunnplåt och få det bra är inte lätt, ännu svårare är det när man använder handhållna maskiner. Det enklaste sättet och det bästa resultatet är att använda hålpunchar som länkats tidigare.
zingo: Känner inte att jag fick något vattentätt svar på detta. Finns det verkligen ingen typ av väggbricka som kan ta hand om dessa rör och fixera dem mot väggen så att jag kan koppla på blandaren? Hur gör man annars när man drar rör genom vägg? Rören är 10 mm tjocka.
fredrik#1: Känns som rätt lösning, får ta mod till mig och börja känna på grejerna... man vill ju inte paja gjutjärnet!
ion: Har rörmokaren sagt att trycket ska vara 2 bar börjar det surra lite i huvet. Varifrån har han den uppgiften? har han även gett exp.kärlet ett så högt grundtryck? Kanske är det bäst att göra systemet tryckfritt och kolla trycket i exp.kärlet så att det är rätt och därefter fylla upp systemet igen med rätt tryck. Men det lutar mot att exp.kärlet har rätt tryck och med 2 bar
mexitegel: Har raka motsatsen till erfarenhet av HAFA's kundservice. Har haft ett bubbelbad som en ventil gick sönder på (detta var vårt eget fel - inget produktfel), och de hjälpte utan problem till med reservdelar. Senare hade vi en kökskran som var +10 år som havererade, inga problem där heller. Dock tyckte jag att reservdelen var lite för dyr, snål som jag är, så jag tillverkade motsvarande
Nygge72: Stugan ligger vid en sjö så bevattningen sköter jag med sjövatten som är obegränsad :) Denna brunn ger inte så mycket vatten heller och ligger lite dåligt till för trädgårdskötseln.
dadid: Dags att skaffa nippel och blandare. Avståndet från botten av mässingsdelen i botten av dosan till utsida kakel är 50 mm. Dosorna är monterade med C/c 150mm. Har kikar på Strands blandare vilka vi tycker verkar prisvärda och prydliga. Kan någon rekommendera vilken nippel jag skall köpa? Gäller samma nippel om det skulle bli en Hans Grohe- blandare istället?
Alfredo: [citat] Ja för tusan, schack är skoj. Vi ska nog ta ett parti men det får bli i en annan tråd. Mina kommentarer har dock relevans där TS skriver: [citat] Jag har kanske inte skrivit det uttryckligt så det är kanske dags nu. Jag hävdar att IKEAs uttalande är skitsnack. Om någon med "fackliga behörigheter" (vad det nu är) eller ej har installerat maskinen har inget som helst att göra
Anna_H: Säkerligen fett och annat bôss. Husmorstipsen är bra att börja med: en rejäl dos bakpulver eller bokarbonat, 1/2-1 dl, och en redig skvätt ättika eller vinäger och så en gryta kokande vatten på det. Det spottar och fräser rejält. Skölj med mer kokande vatten när det lugnat ner sig. Rensning av vattenlåset görs med fördel före, så har man förmodligen fått bort det mesta.
Ö-byggarn: [citat] Enligt säljaren på Vedum för två år sen!;) Har en till blandare av samma märke men annan modell i köksön som står på tur. Blir spännande att se hur det går...
Krilleman: En nippelnyckel hade ju annars fungerat fint om det är någon mer med samma problem. Observera spåret som passar fint i nippeln på den undre bilden. :thumbup: [bild] [bild]
anders07: Ja, tack, då blir det nog lite enklare att hitta koppling... :)
Krilleman: Vem har plats med rörskål, av typen isover, i sin kommod?
Krilleman: [citat] Är det inte lättare att plocka isär och rengöra?
cecar33: [citat] Tja Fredag, mulet väder, eller enbart lat eller kanske inte riktigt intresserad kan finnas många anledningar men vad spelar det för roll det kommer alltid svar på BH bara man frågar.
norrbottenstorpet: Uppskattningsvis så är det väl material för kanske 2000 kr? 20 m rör a 50 kr/m, presskopplingar, rörhållare, isolering? Men visst, det blir nästan alltid billigare på löpande räkning vid enkla småjobb.
FransFrans: kolla in www.mrv.nu där har du nog en del att välja på om det är reningsverk du vill ha. annars kör på en 3k brunn
HasseTeknik: Du skriver : "Nu när jag drar på vattnet så kommer det med tryck och sen sjunker trycket långsamt efter 20-30 sekunder tills det bara strilar fram. Om jag öppnar kranen mer så ökar trycket och håller sig konstant men jag undrar vad det är som gör att det sjunker från början och inte håller sig konstant?" Kan det vara så att du har ett ganska högt tryck normalt och att du bara
Lurv: Jag vill ju säga att den var defekt och inte fungerade men när jag installerade den rätt med varm och kallvatten där det skulle sitta (och var ganska klart markerat med två stora märken) så fungerade den perfekt! Tack för tipset!
pelpet: Skjutmuff heter prylen du ska ha, perfekt för att skarva ihop rör vid renoveringsarbeten. [bild]
lordi: Jepp, ta en bild så kan vi avgöra vad det är för modell. Och glöm inte koppla loss slangen innan vintern.
Jonathan_s79: Jag håller på att bygga ut min toa. WC-stolen kommer stå mot en yttervägg. Väggarna är isolerade 200mm och fasaden satt, men invändigt är det öppet än. Jag vill nu ha en vägghängd wc med behållaren utanpå för att underlätta ev service. Men räcker då isoleringen i väggen med knappt 100mm mellan röret och vindpappen? Eller kommer de bli mycket kondens runt röret och till slut
Staffans2000: Jag fattar inte riktigt vad du menar, men skjut inte in en mindre diameter i en större mot flödesriktningen, dvs. så att röret blir trängre. Är röret horisontellt bör du ej använda gummimuffsvarianten utan använd dig av "riktiga" kopplingar med någon form av åtdragning. Staffan P.S. Om det däremot är som jag först trodde, att ett minde stående avloppsrör skjuts in i ett större