Hej!

Jag hoppas faktiskt att jag fått ett stopp i mitt avloppssystem, då går det nämligen förhoppningsvis att åtgärda tillfällgt.

Problemet är att jag har ett bostadshus, högst beläget, ett garage med tvättstuga lägre beläget, en trekammarbrunn med infiltration lägst beläget. Nivå skillnaden mellan tvättstuga och trekammarbrunn är inte så väldigt stor, men det är dock ett fall.

Kruxet nu är att det är väldigt högt vattenstånd i marken så avrinningen ut i marken funkar väldigt dåligt. Därmed har avloppsvatten börjat tränga upp i golvbrunnen i tvättstugan. Vattennivån i trekammarbrunnen uppskattar jag till ca 20-30 cm under under golvbrunnen i tvättstugan. Men vattennivån i trekammarbrunnen ligger över inloppet.

Jag har nu en teori som jag gärna vill bolla med er. Är det troligt att det kan vara så att det blivit ett stopp precis innan trekammarbrunnen pga att den höga vattennivån i trekammarbrunnen liksom bromsar in nedspolat vatten varpå det utspolade liksom läger sig på hög och nu slutligen täppt igen röret?

Vattenståndet just nu i trekammarbrunnen ligger över inloppet till den.
Jag hoppas att det är ett stopp och att det bara inte är så att vattennivån ändå bromsar in utspolat vatten. Det som talar mot ett stop och att det bara är en normal inbromsning är att jag för några år sedan för mitt badkar lyckades bromsa utspolningen enormt genom att sticka ner utloppsslangen i vatten låset i badkarets lilla golvbrunn. (Nu är det ju nästan samma sak fast i större skala)

Ungefär så här ska vattennivån ligga då det är optimalt
optimalt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misstänker att det nu är så här:
ej_optimalt.png
Skapa konto

Ritade även en lite skisser:
avlopp_ovan.JPG
Skapa konto

och
avlopp_sidan_2.JPG
Skapa konto

Vad tror ni? Kan jag ha "turen" att fått ett stop?
Är det ett stop lär det ju komma tillbaka pga av förhög vattennivå, men det kan jag nog leva med och beställa rensningar eller rensa själv tills avrinningen går att åtgärda då snön försvunnit.

Tacksam för alla gissningar.

Mvh
Fredrik

kulle
Naturligtvis får du stopp i avloppet om vattennivån ligger över röret som går in i tanken.
Som jag skrev innan i din förra tråd så måste du få ner nivån så att infiltrationen kan ta emot vattnet.
Som läget är nu måste du ta ut en slammsugare tror jag, finns risk att din infiltration redan är full med slam.
Har du möjlighet att sätta en pump i fördelningsbrunnen och leda bort vattnet så kan det hjälpa.

edit: Eftersom vattennivån är så hög och infiltrationen inte tar emot något vatten, så kanske om du har tur så har inte slammet gått ut i infiltrationen.
Jag hade definitivt tagit ut en slammsugare och tömt brunnen för att rädda infiltrationen.

Redigerat:
Problemet är att om det är som TS ritat och vattnet redan ligger så högt så kommer inte en slammsugning att hjälpa för grundvattnet kommer då att gå in bakvägen från infiltrationen och fylla trekammarbrunnen direkt.

Det utspolade kommer precis som TS misstänker att samlas eller väldigt sakta rinna ut mot brunnen och då naturligtvis riskera att komma ut i infiltrationen.

Det enda som kan fungera är att täta utloppet mot infiltrationen och sen försöka pumpa bort vattnet i sista kammaren med hjälp av en dränkbar pump. Men det är inte ok miljömässigt att bara skicka det ut i naturen men ibland har lagen ingen nöd.....
Allt beroende på omständigheterna förståss och hur det ser ut omkring TS brunn/hus. Om det är åkermark kanske det är möjligt att mycket tillfälligt låta tredje kammarens vatten svämma över dit.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Hej!
Tackar för svaret!!

1) Då låter det som om det är ett stop eller inte har inte så stor betydelse, jag åker på översvämning i alla fall? Min tanke var att vattennivåerna borde utjämnas ganska fort mellan trekammarbrunn och golvbrunn, så pass fort att det inte rinner över. Men då låter det som om att vattennivån i trekammarbrunnen "håller emot" inkommande vatten i 110-röret som där "köas upp" varpå det hinner leta sig upp och ut i min golvbrunn i tvättstugan. (Efter ett tag har det runnit undan. Nivån i trekammarbrunnen tycker jag är konstant och hela tiden tycker jag att det är minst 20-30 cm nivå skillnad mot tvättstugan.)

2) Rätta mig om jag har fel men jag har nog ingen direkt sk fördelningsbrunn. Min trekammarbrunn är bara en stor jättetank med två torn. I ena tornet strömmar det in och från det andra tornet strömmar det ut till infiltrationen. Tornen är sammanbundna med den stora tanken, där slam sjunker tillbotten. En väldigt fiffig lösning då jag förstod den. Skulle jag pumpa ut vatten så skulle det bli indirekt från den stora tanken mellan tornen. (Se bilder ovan)

3) Nöden har ju ingen lag, men jag gissar att det inte är helt ok att pumpa ut vatten från en avloppsbrunn? Kan tro att det lär lukta lite varpå grannar kan tycka att det måste vara något skumt i görningen.

Hade en rörmokare som spolade rent dräneringsröret i infiltrationen i förra veckan, han sade att hans slang löpte enkelt i röret så han trodde inte det var felet. Däremot konstaterade han att vattennivån runt om infiltrationen är hög och att det nog är därför det inte rinner undan.

Ska försöka få tag på en slamsugare.
Stort tack!!!
Mvh
Fredrik

Om du har som du skriver en konstant vattennivå som är över inloppet så är den också över utloppet till infiltrationen vilket då medför att du har ett enormt vattentryck in i brunnen från yttre grundvatten/smälltvatten. Detta lär du inte kunna få bort med en slammsugare för det kommer att fyllas på direkt igen tills du inte har mer vatten i jorden omkring brunnen.

Att det stiger och sen sakta sjunker undan i golvbrunnen är typisk för just ditt problem. Jag har levt med detta under många år när snösmältningen blev för häftig för åkrarnas dränering omkring ett av mina hus.

Din brunn är inte en stor tank utan i tanken finns det normalt tre kammare där det mesta av partiklarna hamnar i första kammaren och bara en liten del går över till den andra. I sista och tredje kammaren skall vattnet vara fritt från "stora" partiklar men inte fritt från bakterier etc. Infiltrationen skall ju fungera som ett "filter" där naturen själv renar vattnet efter hand som det sjunker ner i jorden.

Naturligtvis kan du ha stopp i infiltrationen ut också men det brukar ju i såfall visa sig i att det sjunker undan väldigt sakta. Om du har en konstant för hög nivå är det nog mer troligt att den naturliga omgivande vattennivån är för hög just nu.

Jag skrev att i vissa fall kan man pumpa bort från tredje kammaren och det beror ju på om det finns någonstans att pumpa bort det, tex en stor åker men också beroende på om andra drabbas eller bara ni själva.

Hej!
Postade mitt förra inlägg innan jag hann läsa oceanis inlägg.
Ja jag skulle tro att det skulle forsa in bakvägen ganska snabbt, minns att jag kollade i trekammarbrunnen någon dag efter att sugbilen varit här och den var full redan. Då var också nivån väldigt hög minns jag. Tror inte avloppet till tvättsugan användes då. Förmodligen var den bara "pluggad" med skyddslocket som följde med Purusbrunnen.

Då låter det nästan som om jag tillfälligt kan lösa detta så här:
1) Plugga tvättstugeavloppet på bästa sätt (har fått tips om hur i tidigare tråd)
2) Slamsuga brunnen.
3) Hålla koll på slammet i brunnen på något sätt och om det riskerar att komma ut i infiltrationen så måste jag slamsuga igen.

Vad tror ni om denna strategi?

Att stänga brunnen i källaren låter väl ganska bra.

Men jag tror att du kommer att upptäcka att slammsugningsbilen eventuellt kommer att köra fullt i sin tank och du står där med en trekammarbrunn full av vatten............trots all pumpning. Men det beror naturligtvis på hur stort tryck det är utifrån jorden.

Finn det verkligen ingen möjlighet att i andra änden på infiltrationen få till en pumpanslutning och på så sätt kunna pumpa bort vattnet??

kulle
Många slammsugarbilar har idag "tyvärr" funktionen att bara avskilja slammet och sen pumpa tillbaks vattnet.
Min tanke med slammsugarbilen var annars att få bort slammet och sen sänka ner en pump för att hålla en jämn nivå i brunnen tills infiltrationen har återgått till sin normala funktion.
Att få ut slammet i infiltrationen är det sista du vill ha, blir väldigt dyrt att gräva upp o göra om.

Det som verkar vara nödvändigt är att få bort vatten från infiltrationen. Går det att på något sätt dika ur eller dränera marken för att leda bort grundvattnet, eller på något sätt minska tillrinningen till infiltrationen?

• Gilla
JAhl och 1 till
  • Laddar…
Har du provat att kolla där avloppet går ut i trekammarsbrunnen? I mitt kan det bli lite trögt i utloppet så att man med en käpp eller något får öppna upp det. Då brukar det forsa ut 'vatten' och skit som inte kommit ut tidigare. Är det öppet i själva utgången så borde det väl gå att trycka in ett rensband och känna efter. Jag har lärt mig hur det brukar låta i rören så jag vet när det är dags att rensa utloppet lite, men innan jag gjorde det blev effekten att jag nästan fick upp avloppsvattnet i huset.

lbgu skrev:
Har du provat att kolla där avloppet går ut i trekammarsbrunnen? I mitt kan det bli lite trögt i utloppet så att man med en käpp eller något får öppna upp det. Då brukar det forsa ut 'vatten' och skit som inte kommit ut tidigare. Är det öppet i själva utgången så borde det väl gå att trycka in ett rensband och känna efter. Jag har lärt mig hur det brukar låta i rören så jag vet när det är dags att rensa utloppet lite, men innan jag gjorde det blev effekten att jag nästan fick upp avloppsvattnet i huset.
Problemet är att TS har en vattennivå i hela systemet som är högre än utloppet vilket medför att det inte blir något vettigt flöde på varken vatten eller annat i rören, tyvärr.

Hej!

Tusen tack för alla svar.

Just nu tror jag inte det går att pumpa ut vatten från tanken. Dels för att jag inte har någonstans att pumpa det till samt att grannar nog skulle störas av lukten. Sen tror jag nog att vattentrycket omkring skulle nog fylla tanken snabbt igen.

Urdikning och dränering är ju det som gäller på långsikt, men de jag pratat med anser att det blir bäst att göra tidigast i vår.

Igår kväll försökte jag plugga mitt tvättstugeavlopp så gått jag kunde ihopp om att vi åtminstone ska kunna diska och kanske spola toaletten en gång per dag.

Toppen om jag kan få bolla följande frågor med er:

1) Nytt vatten från huset kommer ju vid utspolning att köas upp i röret in mot trekammarbrunnen, Jag hoppas då att vattenytorna tillslut jämnar ut sig, så det i värsta fall svämmar över i trekammarbrunnen och inte vandrar bakåt upp huset ca 2,5 meter högre upp. Är detta rimligt att tro? (förutsatt att min pluggning håller)

2) Då jag försökte inspektera vattenytorna här om kvällen så såg jag att vattenytan då jag tittade ned i avluftningen var mycket lägre än i "tornet" för utloppet från trekammarbrunnen (se bild). Är inte detta konstigt? Borde inte dessa ytor vara i våg. Särskilt då vattenytan i trekammarbrunnen är över utloppet mot infiltrationen!!

ej_optimalt_2.png
Skapa konto

Mvh
Fredrik

kulle
På vissa 3-kammarbrunnar sitter det en "flaskborstrensare" i utloppet ut mot infiltrationen.
I vilket fall så verkar du ju ha stopp ut mot infiltrationen.
Du skrev innan att du haft en vvs are som spolade i infiltrationen, kan det vara så att han spolat baklänges upp mot brunnen ? så att en massa slam sitter som en propp i utloppet ?

Redigerat:
Om det verkligen stämmer att nivån på de olika ytorna ligger på olika höjd så har du som "kulle" skriver ett stopp i utloppet till infiltrationen. Om detta är fallet så kan det ju vara lönt att se om du kan få tömt tanken och få backspolat inloppet.

Hej!
Tusen tack för svaren!!!
Detta ger ju lite nytt ljus och en möjlig förklaring!!
Japp, vad jag vet så spolade han ifrån avluftningen och in mot trekammarbrunnen, slangen löpte enkelt berättade han. Men jag vet inte om han rände den ända in till trekammarbrunnen.
(Ni har ju nämnt flaskbortsrensaren redan så den ska jag försöka undersöka).

PS vad tror ni om fråga 1, borde nytt utspolat vatten jämnas ut mellan rör och trekammarbrunn och slutligen sippra ut från cementlock, eller vandrar ytan i röret högre och högre upp mot toaletten? Vore ju skönt om man kan spola minst en gång per dag.

Mvh
Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.