A
Ja, för att komma åt och rensa själva avloppsledningen måste du gå in genom det hålet.
Jag förutspår att något av följande kommer hända i din nära framtid:

1) Rensproppen kommer vara enkel att skruva ut med handkraft eftersom de välsmörjda gängorna är som nya i den gamla vackra gjutjärnsbrunnen

2) Du kommer lägga till rensproppar på din hat-lista, och söka efter "hur fan får man bort fastrostade rensproppar"-trådar.

Lycka till!

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Aj då.
Då skjuter jag upp det till morgondagen😄

Ladda med långt dragskaft, stor och ännu större rörtång, olja, gassvets och ett kilo dynamit...och just det, en ny renspropp...:p;)

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Finns det nån hylsa att köpa som passar?

1/2" fyrkant? Vänd på en förlängare eller nåt.

Den är betydligt större än så. Har ej möjlighet att mäta nu men den är nog 20 mm iaf i fyrkant

3/4"=19,04 mm. Finns fyrkanthylsor men det brukar bli rätt saftigt pris på dem, finns inte hos lågprisdrakarna utan det blir Tools eller något liknande. Men prova att vända på en 3/4" förlängare.

Krilleman
78144.jpg

plus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gassvets1.jpg
Skapa konto

1718181_52b1a04ae087c30de535cabf.jpg
Skapa konto

Mormorstång och gassvets = Nästan succé varje gång!

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Ja det är nog det enklaste att gå lös med, redan från början.
Just gassvets är något jag lärt mig uppskatta när saker ska isär, ibland räcker det att bara dra fram den så släpper det av pur skrämsel :thumbup::cool:

Ska man verkligen behöva skaka fram en gassvets för att rensa avloppet...
Ingen risk att man sabbar något?

Krilleman
Du ska ju bara värma proppen så gänga lossnar. Inte glödga hela brunnen :p

Sist jag höll i en gassvets började mina skor brinna. Panik!😄

Enklast att borra bort pluggen. Jag har gjort det i mina två brunnar och ersatt med vinkorkar i plast som jag hamrat ned. Enkelt, billigt och tätt.

P
hah, sånt där dilemma hade vi med i min lillasysters hus som hon ärvde efter vår farbror! det hade alltid luktat folkskit nere i källaren och ingen visste varför.. då visade det sig att golvbrunnen där nere funkade som avluftning :rolleyes:

Oftast har man flera golvbrunnar och ofta dunstar vattnet bort i dom som man inte använder. Kolla om du har flera brunnar, när ni tvättar och drar ner vatten i brunnen så kanske det trycker upp odören via någon annan brunn. Luktar illa i hela min källare när vattnet tar slut i brunnarna hos mig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.