Byggahus.se

Tryckfall vatten?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej Forumet...

Vad brukar man uppskatta tryckfallet till i vattensystem? Jag vet att de beror på rördimension, tryck etc. Men finns det någon generell tumregel? Jag har PEX15 och ett tryck vid hydropressen på 6 bar. Hur mycket tryck tappas per meter ungefär?

Någon som vet?

Med vänlig hälsning

2. N
    Medlem · Nivå 12
  3. B
    Medlem · Nivå 8
    Mellan noll och oändligheten beroende på flödet... Har du inget flöde så kan du dra ett mil rör och fortfarande ha dina sex bar tillgängligt i andra änden.
    Pex15 har väl en innerdiameter på 10 mm? En snabb titt i ett gammalt diagram för plaströr jag råkade ha tillgängligt så ligger tryckfallet på 170Pa/m vid 0,02 l/s. Flödet är proportionellt mot hastigheten i kvadrat så har du dubbelt så stort flöde så blir tryckfallet fyra gånger så stort o.s.v.
    Om du går in på rörtillverkarens hemsida så hittar du säkert mer exakta diagram.

4. A
    Medlem Nivå 3
    Tack, jag ska kolla tabellerna. Jag har inte mätt upp flödet, men jag vet att strålsamlaren i köket är begränsad till 5 l/min.

5. N
    Medlem · Nivå 12
    • Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 3
    Enligt normflödestabellen ska t ex diskbänksblandaren ha ett flöde på 0,2 l/s. Hur kommer det sig att man säljer blandare med ett flöde på knappt det halva. Borde inte tillverkarna följa gällande regelverk? Eller tabellerna kanske bara anger dimensionerat flöde fram till tappstället....?

7. A
    Medlem Nivå 3
    Om jag tolkar matematiken rätt så hjälper det då knappast att höja trycket för att öka flödet... För rördimensionen är ju densamma oavsett.

8. N
    Medlem · Nivå 12
    Nja, det hjälper i högsta grad att höja utgående tryck från hydropressen (om den klarar leverera högre tryck även vid ditt dimensionerande flöde).

Det är tryckfallet som är beroende på flödet i kvadrat. Tryckfallet som beror på flöde, dimension, längd och typ av rör/ventiler, som du kan utläsa i tabellerna i ovanstående länkar.

P (utgående) - P (tryckfall) = leveranstryck vid tappställe

http://en.wikipedia.org/wiki/Darcy–Weisbach_equation

9. A
    Medlem Nivå 3
    Tack, jag måste läsa lite mer ingående i det här ämnet inser jag.... :)

10. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Visst hjälper det men nyttan avtar ganska snabbt, en dubbling av trycket ger ca: 40% ökat flöde genom samma förutsättningar. Dvs flödet ökar proportionellt mot roten ur tryckökningen.

11. A
    Medlem Nivå 3
    Det var precis det jag menade med min kommentar, att det knappast hjälper med höjt tryck. Rent matematiskt har det ju en effekt, men praktiskt... inte så mycket. Jag menar följande: att öka trycket från 6 till 8 bar borde ju då leda till ett ökat flöde på marginella 15%.... Eller är jag ute och cyklar?

12. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Ja i ditt fall med tryck på 6 bar redan nu är det inte tryckhöjning som räddar läget, grövre dimensioner eller kortare dragningar ska till då.

13. N
    Medlem · Nivå 12
    Jo, genom samma förutsättningar så ökar ju flödet också och därmed ökar också tryckfallet kraftigt, så det blir ju korrekt. Men man kan ju ha ett flödesbegränsande tappställe, vilket gör att ett ökat tryck, inte leder till högre flöde och därmed "bevarar" det ingående trycket.

Så en motfråga till TS, pratar du om dimensionering av ett nytt system, eller har du ett befintligt system där du inte är nöjd med flödet vid något tappställe?

(Disclaimer - Jag är inte röris och det är riktigt länge sedan jag läste fluiddynamik, så jag hoppas jag inte gör några tankevurpor på vägen.)

• Laddar…
  14. A
    Medlem Nivå 3
    Jag har ett befintligt system som jag inte är helt nöjd med flödet i vid ett tappstället. Jag vill/kommer inte att uppgradera dimensionen på systemet eller kapa längden. Så de alternativ jag ställs inför är således tryckhöjning eller ta bort flödesbegränsningen vid tappstället. Tryckhöjningen (i mitt fall 6-8 bar) ger ju ett öka flöde med bara 15% så jag tror att lösningen sitter i att ge sig på flödesbegränsningen vid tappstället.

Tack för er vägledning genom resonemanget.... Nu kan jag somna lugnt och med lite mer vetskap än igår, Tack