Byggahus.se

Stopp i avlopp

1. K
    Medlem Nivå 1
    Jag hade tidigare stopp i ett avloppsrör från köket. Det blev stopp i källaren och vattnet letade sig uppåt i röret och det började läcka under kranen i köket och ner i taket på källaren. Stoppet är sedan en tid borta och inget läckage från röret. Det läckte när vattnet blev stående i röret. Behöver jag byta den del av ledningen som det läckte kring eller bara se till att det inte blir stopp igen?

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle inte byta ifall det inte läcker någonting alls när det inte är stopp. Sen får man ju lite motivation att fixa stopp när det börjar märkas att det rinner ut dåligt och inte göra som man brukar och väntar tills det blir totalstopp innan man trycker i rensbandet.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Ska rören och kopplingarna hålla tätt även om de blir fyllda med vatten?

4. L
    Medlem · Nivå 8
    De ska de göra. I ditt läge handlar det väl om prioritering då det samtidigt inte är någon större katastrof ifall du har vet att det börjar läcka lite ifall det blir stopp. Jag skulle inte offra några pengar på att fixa det då det är ganska lätt att undvika. Vill man ha lite trygghet kanske det går att ställa något kärl under som kan ta de första litrarna som läcker ut.

Men som jag sa innan så märker man så gott som alltid när det är stopp på gång, så då har man ju lite tid på sig att åtgärda innan det börjar läcka.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Japp tack för dina synpunkter!