Byggahus.se

Pex RiR in i avlopp

1. J
    Medlem Nivå 9
    Hej!

Jag vill dra in spillslangen från varmvattenberedaren i avloppet. Hade först tänkt låta den mynna i duschutrymmet (av typen skvallerrör) men mattläggaren gillade inte den idén. Bättre att få ner den direkt i avloppet, tyckte han.

Grejen är att detta ska göras dolt, under golv, hade jag tänkt mig. Jag behöver därför ett smart och säkert sätt att ansluta Pex-slangen från VVB till en 50 mm förgrening på avloppsstammen.

Jag hittar inga färdiga övergångsmuffar som passar. Mitt bästa försök hittills är att montera en övergångsmuff 50--->32 mm, linda skyddsröret på Pex-slangen med tätningsmassa (av typen "häftmassa" fast gjord för att täta rörgenomföringar i diskbänksskåp). Sen sticker jag in Pex-röret i övergångsmuffen och tätar med mer "häftmassa".

Förgreningen på avloppet är vinklad snett uppåt och allting är stabilt fixerat. Det ska alltså inte kunna läcka. Problemet jag kan föreställa mig är om jag får stopp i avloppet och vattnet stiger upp i förgreningen.

Synpunkter eller förslag?

Redigerat 5 feb 2015 20:35
  2. J
    Medlem Nivå 2
    Tycker det låter väldigt klyddigt, vad skulle det vara för problem att dra ut den i duschutrymmet?

3. J
    Medlem Nivå 9
    En onödig genomföring i det läck-känsligaste området, ansåg entreprenören.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Tokig ide, så långt från standardförfarandet som man kan komma. Plus att se om säkerhetsventilen läcker onormalt mycket.

5. J
    Medlem Nivå 2
    Ja det beror ju på var du drar ut den, om du drar ut det långt ifrån duschen så ska det inte vara några problem. På nyproduktion drar du alltid ut skvallerröret från vattenskåp i badrummet, dock så långt ifrån duschen som möjligt.

6. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Kan du inte dra upp 50 röret till beredaren istället och sätta ett vattenlås där?

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 9
    Går tyvärr inte att dra upp avloppet till beredaren, som sitter på andra sidan väggen i en installationsgarderob med färdigt golv. Hur mycket vatten kommer det från beredaren egentligen? Inte så kul att ha en rännil längs golvet stup i kvarten, om jag drar ut spillröret en bit bort från duschen i badrummet. Alternativet är ju i så fall att dra ut det en bit bort och sen fortsätta med utanpåliggande kopparrör in i duschen... Fult.

Redigerat 5 feb 2015 21:27
  8. O
    Medlem Nivå 12
    Om du kan dra ett RiR från beredaren borde du väl kunna dra ett 50 mm avloppsrör samma väg och låta det komma ut ur väggen på samma sida som beredaren och där sätta ett litet vattenlås som säkerhetsventilens rör/slang kan myna i.

9. J
    Medlem Nivå 9
    Är det inte en risk att ett sådant vattenlås torkar ut och att det därmed börjar lukta avlopp i huset?

10. O
    Medlem Nivå 12
    Redigerat 5 feb 2015 21:52
  11. T
    Medlem · Nivå 16
    Tycker som oceanis. Det finns tom 40 mm grått avloppsrör (Harald Nyborg) som är slankare.
    Vad är det för konstig ledning från VVB? Är det skvallervatten när den värms, eller kopplad till säkerhetsventilen? Brukar det finnas PEX-slangar där?

12. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Normalt kommer det lite vatten som "fyller på" vattenlåset.
    Skulle inte rekommendera att koppla ihop tappvatten med avlopp, det finns chans att få in avlopp i tappvattnet. Långsökt att det gör det men ändå.

Protte

(För många år sedan var ett bräddavlopp till ett vattentorn tätt kopplat till avloppet i någon av våra skidorter, vad som hände var att avloppet blev tätt och avloppsvatten från de högre belägna husen lätt gick bakvägen upp till vattentornet.)

13. J
    Medlem Nivå 9
    Nä, jag får nog bita i det sura äpplet och dra lite mer avloppsledningar. Det är så förbenat trångt bara. Men med 40mm rör från Harald Nyborg, tvättmaskinslås samt vilja, våld och Glidex ska det väl gå att få ihop det här också. Tack för kloka råd.

Thomas_Blekinge: Det är både och, som jag förstått det. När kallvatten värms upp stiger trycket. Säkerhetsventilen öppnar då och lite vatten kommer ut. Men i normala fall drar man väl med kopparrör och låter det mynna över en golvbrunn. Min lösning blir ju i princip samma, men ner i ett tvättmaskinsavlopp.

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Bra val johankr!

Man kan snåla/fuska med mycket, men rörmokeri är inte en av dom sakerna man vill ta genvägar med!

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 9
    Pratade nu även med mitt försäkringsbolag, som tyckte att varianten med tvättmaskinsavlopp var rätt väg att gå fram. Så får det bli!