hej har ett liknade problem.
Vi renoverar ett hus från 1912, där vi i höstas drog in helt nya avloppsrör ända från kommunens avloppsrör.
nedervåningen där det blir ett nytt badrum kunde jag känna en avloppslukt men det försvann då jag satte vatten i golvbrunnarna (vattenlåsen) dock på övervåningen där det gammla badrummet finns kvar alá 50 tal, där har det under vintern blivit en väldigt dålig lukt jag antar att då vi bytt ut dom gamla ledningarna som nästan grott igen så kan det kanske komma mer luft i som då pressas upp i dom dåliga vattenlås som finns där uppe. hoppas att problemet försvinner då vi gör om där. vi har avluftning på taket. kanske du har samma problem? eftersom du fick lukten då ni gjort om.

Hejsan !
Jag har nu kikat lite på vårat "luktproblem" och kommit fram till att det nog inte är avluftningen det är fel på ( jag tog bort vacuumventilen på vinden och provade att spola ). Vi får fortfarande ett gurglande läte ur toalettstolen när vi spolar ( undertryck ). Dessutom ser jag att när man spolar så börjar nivån att stiga i toaletten för att sedan spola undan och med ovan beskrivna gurglande. Jag funderar nu på ifall det kan vara på väg att bli stopp i avloppet från toaletten... !?? vad tror ni, vad kan man annars behöva kika på i vår sitruation ??

C
Det är inte omöjligt. Dags för en högtrycksspolning?
Brukar dock inte orsaka lukt så länge det inte rinner över nånstans...

Jag tror att lukten kommer sig av att vattenlåsen töms när man spolar toaletten, t.ex. handfatets vattenlås som innehåller en relativt liten volym vatten töms av undertrycket som bildas när man spolar. Detta är en teori jag har, kom gärna med synpunkter...
Dessutom var brorsan förbi i går och kikade på problemet och konstaterade att det var smala avloppsrör ( 90 mm ), han menar att man brukar använda 110mm för avlopp från badrum, stämmer det ?? Huset är byggt 1977..

Det där med vattenlåsen tror inte jag gäller för oss eftersom då borde det väl alltid lukta när man varit borta i några dagar...? Då luktar det ALDRIG nämligen utan först när vi kommer hem och börjar spola. Ska dock kolla den där tratten i tvättstugan.

Daniel M: vi hade också smalare rör (huset byggt 1940) men har nu den bredare dimensionen. Ett tag i början av hösten blev det också gurgel och liksom "baksug" när man spolade i toan. Först steg vattnet och sedan försvann nästan allt med ett surplande ljud. Trodde förstås att det var stopp men det var bara någon gång då och då. Sedan de var här gjorde den årliga tömningen av avloppsbrunnen har det dock aldrig hänt.

Intressant att se alla synpunkter. Tur att jag får några för nu är jag negligerad av rörmokaren. >:(

Jo, jag glömde säga att vi faktiskt inte vet om det här problemet alltid funnits vintertid. Alltså även innan renoveringen. Vi köpte huset på sommaren och renoverade och det var först när det blev vinter som problemen dök upp.

Ser att det är ett gammalt inlägg, men undrar om trådstartaren hittade vad som orsakade problemet? Vi upplever precis samma problem (med liknande förutsättningar) och har ingen aning om var vi ska börja felsöka...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.