Hej!

Min avrinningsventil har lossnat från sitt fäste.
Jag behöver byta eller fixa till den.
Se bilder:

Jag har precis flyttat in i huset och kan inte se vilken modell det är.
Se övriga bilder:

Den del som satt i hålet när vi flyttade in o som jag inte begriper hur den
ska sitta för att få allt att sitta fast, som motfläns.

Önskar tips på jag kan återställa
den del som lossnat alt byta ut till annan avrinning för att
undvika översvämning.

Tack på förhand!

Erik

• 20150212_083727.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150206_173906.jpg
    Skapa konto
  • 20150212_083641.jpg
    Skapa konto
  • 20150212_083659.jpg
    Skapa konto
Men prylen du har på sista bilden är ju bottenproppen? Den har inget med översvämmningsskyddet att göra..... De tkänns som att det fattas en del.

Det som fattas är antagligen en kombination av något som kan gängas på den armatur som lossnat + en ratt som hakar i axeln på det som lossnat. Ratten används för att öppna bottenproppen. Dvs, kombinerat överrinningshål och reglage för bottenproppen.

Du har rätt i det map bottenproppen! Din teori om kombinationen med överrinningshål och reglage för bottenproppen känns rimlig. Känns som jag nu kommit ett steg närmare en lösning. Nu gäller det att hitta några passande delar för att få det att fungera som det är tänkt. Tack för hjälpen!! Kommer du/ni på något ytterligare, så fortsätt komma med förslag i tråden, tack!
mvh,
Erik

Du får väl hitta någon skylt som avslöjar vad det är för modell så hittar du nog delarna. Jag har ett badkar från Svenska badkar som funkar som jag beskrev, du kan ju chansa på att hitta ditt kar där också...

MathiasS skrev:
Men prylen du har på sista bilden är ju bottenproppen? Den har inget med översvämmningsskyddet att göra..... De tkänns som att det fattas en del.

Det som fattas är antagligen en kombination av något som kan gängas på den armatur som lossnat + en ratt som hakar i axeln på det som lossnat. Ratten används för att öppna bottenproppen. Dvs, kombinerat överrinningshål och reglage för bottenproppen.
Även mitt gamla bubbelkar från Westerbergs funkade så; en stor kromad ratt som öppnade och stängde bottenventilen samtidigt som det var ett hål bakom som funkade som bräddavlopp/överfyllnadsskydd/överrinningshål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.