Se mitt inlägg ovan :-)

Patrick E skrev:
Om du har en infiltrationsbädd är tanken att luft ska kunna strömma från ventilationsrören i slutet av infiltrationsbädden genom bädden, via trekammarbrunnen och upp genom avluftningen på taket.
Detta för att den biologiska processen i bädden ska fungera.
Antar att du menar detta inlägget.
Så om man har vacuumventil fungerar inte den biologiska processen som den ska?
Vi har renoverat huset ganska nyligen, och då satte rörmokaren in en vacuumventil istället för att använde den gamla avluftningen upp genom taket.
Vad kan hända?

Det som händer är ju att bädden inte får någon syre o dör i förtid

Jag har varken luftning eller vacuumventil, varkens på toppen eller infiltrationsbädden (har bara en stenkista)...

Åtminstone hittar jag inga fler rör..

Så vart ska luften då komma in?

Stenkista är inte detsamma som infiltrationsbädd. Infiltrationsbädden har genomgående rör för att sprida ut vattnet i bädden.

Patrick E skrev:
Stenkista är inte detsamma som infiltrationsbädd. Infiltrationsbädden har genomgående rör för att sprida ut vattnet i bädden.
Fullt medveten om detta. Men min lilla fråga gäller vart till-luften är då jag inte har några luftningar eller vacuumventiler. Ska brunnen sköta även detta?

Sorry, missförstod din fråga :o
Det kan som i ditt fall funka bra ändå. Jag har ett gästhus en bit från huvudbyggnaden och där finns ingen avluftning heller och det funkar bra.

Ok...då får väl jag se om det kan bli en spolning av systemet en dag..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.