Nu har vi haft en lång tid av regn, kälfri mark och dessutom de senaste dygnen en del snö som smälte bort ytterligare regn. Antagligen ganska extrema vattenmängder i marken.

Nu har det kommit upp vatten genom en av källarens golvbrunnar, vilket gav någon cm vatten i källaren innan nivån sakta sjönk undan. Idag regnade det och snöade det en hel del igen, och jag såg vattnet stiga i golvbrunnen. Lyckligtvis nådde det inte över kanten den här gången.

Vad är det som händer?

Jag tror att den här golvbrunnen är ansluten till dagvattnet, för det är inte avloppsvatten som kommer upp. Men jag har inte lyckats förstå var röret mynnar ut. Det finns en dagvattenbrunn några meter från huset, där det naturligtvis forsar in vatten från tre rör. Två av dessa är blåa plaströr som jag har listat ut kommer från stuprör. Det tredje är ett grövre rör som ser ut att vara av järn. Jag har kört rensslang med högtrycken så långt jag har kunnat i alla tre rören, men helt utan effekt. Vattenytan i golvbrunnen har inte påverkats, inga bubblor eller krusningar heller. Utloppet från dagvattenbrunnen lyckas jag inte få in rensslangen i (rören mynnar ut ca två meter ned i brunnen, så det är lite trixigt att pricka med slangen). Men vattnet rinner undan så pass att det inte når upp till de tre rören i alla fall. Det går lätt att pumpa ut vattnet ur dagvattenbrunnen med en dränkpump - då ser man att det bara är 40-50 cm djupt.

Puuh! Lång historia. Mina frågor:
Varifrån kommer vattnet?
Är det dåligt flöde någonstans?
Och framförallt - vad skall jag göra??

Omdränering av grunden skall ske oavsett - det finns en del fuktgenomslag på källarväggarna som tyder på att dräneringen inte är i toppskick. Det kan tilläggas att huset ligger i en sluttning med rikligt vattenflöde i marken.

Redigerat:
Prova att hällarejält med vatten i golvbrunnen och se vilket av rören det kommer i.

Egen brunn eller kommunalt avlopp??

Eget vatten och avlopp.
När jag tittar på i vilken riktning röret sticker iväg i, så skulle det kunna vara så att utloppet från dagvattenbrunnen går till trekammarbrunnen, men vem vet.

Redigerat:
Då skulle jag söka problemet i infiltrationen alternativt så som stopp i avloppsledningen fram till brunnen. Men mest troligt att du har så högt grundvattenstånd just nu att du inte får bort ditt vatten från avloppet. Detta är inget ovanligt problem och jag gissar att din golvbrunn mer sannolikt är kopplad till avloppet än till ditt dagvattensystem.

Nu har det sjunkit i golvbrunnen, så jag skall testa att hälla i vatten och se var det kommer ut. Första steget är att förstå hur rörsystemen ser ut.

Jag har läst om självtänkande respektive manuellt stängbara golvbrunnar. Skulle det kunna vara ett sätt att förhindra att detta händer igen?

Ja dom kan skydda mot plötsligt uppkommna flöden som tex när man är kopplad till ett underdimensionerat kommunalt avlpopssystem. Så naturligtvis hjälper det för att temporärt dölja symptomen men inte orsaken.
Eftersom du har ett eget avlopp så ska du nog först och främst fundera över att reda ut orsaken och ta bort problemet. För problemet efter brunnen finns kvar och kommer för eller senare att dyka upp i ett annat problem som då kan bli dyrare att åtgärda.

Om ditt dagvatten går till trekammarbrunnen har du redan där ett stort problem i sig.

Det kommer hit en inspektör som försäkringsbolaget anlitar, främst för att titta på vattenskadan antar jag, men han kanske kan säga något klokt om rören och orsaken till problemet också.

Det visade sig att det från golvbrunnen går en dräneringsslang(!) några meter i plattan, för att sedan helt enkelt sluta i gruset under plattan. Vad göra? Gjuta igen hela brunnen? Bila upp slangen och lägga i riktigt rör som ansluts till avloppet?

Överaskning...

Ja, det beror väl på hur stort behov ni är av golvbrunnen.
Stort behov = bila o byta ut, gräva fram till brunn alternativt påstick på vägen.
Litet behov, skicka i en tuss isolering, häll i betong.

Följdfrågan/slutsatsen, som nästan är värre är att vattennivån runt erat hus är högre än golvets ök eftersom vattnet trängde upp över golvet.Alltså tar inte eran dränering hand om vattnet som kommer via marken mot huset.
Är ingen expert i frågan, men du/ni kan ju börja forska/funder på omdränering.

Jo, omdränering kommer att göras.

Jag ser inget behov av golvbrunnen annat än som avrinning vid vattenläcka. Det finns inga vattenkranar i rummet, däremot vattenburen värme. Vattenledningsrör och avloppsrör passerar genom rummet, utan uttag.

ta bort brunnen, men det tyder på att vattnet står ganska högt runt huset. dräneringen eller dagvattnet behöver ses över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.