Byggahus.se
Fick en vattenskada för 8 år sedan. Ett lodrätt avloppsrör läckte och byttes ut delvis. Skarven som uppstod mellan det nya röret och det gamla täcktes med en skarvmuff (ca 15 cm lång). Fick sedan i dec14 höra ett droppande ljud från "lådan/trumman" och när jag öppnade (sågade ut) väggen såg jag att det droppade från skarven, eftersom SKARVMUFFEN FLYTTAT SIG 1dm uppåt och frigjort skarven. Rörmokaren (som gjorde jobbet förut, numera pensionär) kom, flyttade tillbaka muffen och sa att detta INTE skulle vara MÖJLIGT. En månad senare började det läcka igen. Nu hade MUFFEN GLIDIT NER ca 1dm. Nu monterade han en muff av gummi med "spännband " i ändarna.
KAN INTE SKARV- eller GLIDMUFF FLYTTA SIG??
Nu har golvet i närheten rest sig 8mm. Firman som anlitade rörmokaren påstår att detta inte kan bero på det läckande röret eftersom fukten som hamnade på betongplattan och plasten inte kan ha "klättrat" upp till spånskivegolvet eftersom det ligger frigolitskivor däremellan. KAN INTE VATTEN/FUKT VANDRA FÖRBI NÅGRA CM FRIGOLIT?
Firman frånsäger sig sitt 10-åriga ansvar och mitt försäkringsbolag vill inte hjälpa mig, för då anser de att de erkänner firmans oskuld. VAD GÖRA?
 
Visst kan vatten stiga upp längs några cm frigolit, eller stänka upp. En konstruktion ska/reparation ska vara så robust att den inte behöver förlita sig på detta.
Steg 1: Läs på monteringsanvisning för muffarna från deras tillverkarna. Är det rätt material till ändamålet och dessa rör?
Steg 2: Skriv en skriftlig reklamation/garantikrav till firman. Det spelar ingen roll om rörmokaren är pensionerad eller ej, det är firman du har avtal med.
Steg 3: Skriv till firman att du kommer gå vidare till ARN. Antyd att du helst vill göra upp i godo ist för att anlita din advokat. Det brukar hjälpa.
Kolla om du har en rättsförsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.