KnockOnWood skrev:
Var sitter golvbrunnen?
Säkerhetsventilen har uppenbarligen ett avledningsrör, det lodräta på bilden,
och droppet kanske rinner ner till golvbrunnen genom golvets fall.

Annars hade nog Nejo märkt att det blev blött.

Nästa fråga: Vad är det svarta som slingrar sig på golvet under varmvattenberedaren?
Det ser ut som en elkabel.
Kanske inte bästa stället för en sådan.
Hur är beredarens el-anslutning ordnad egentligen?

Sammantaget luktar det väl lite GDS-jobb? (Inget ont i det om man kan sina saker.)
Golvbrunnen är ca 1m till höger om beredaren. Fallet för vattnet åt brunnen, men inte spikrakt så blir lite blöta "sjöar" längs vägen.

Det svarta är en elkabel, du har nog rätt i att den inte ligger helt optimalt där. Var bör jag placera den?

Den går upp till ett uttag (antar jag) en bit upp, tror inte att det går att se den utan att dra fram beredaren, men kan kolla imorgon.

Om jag skulle gissa så är den installerad av någon med behörighet. Han som bodde här innan var en gammal man och beredaren byttes ut lite innan jag flyttade in och då tror jag inte han sprang runt och installerade saker. Kanske någon som slarvade och tänkte att det inte skulle kontrolleras.

Enklaste och snyggaste är, som jag ser det, att köpa 1,25 meter 15 mm Prisolrör och ersätta det korta raka röret med.
Prisol är mjukt och lätt att böja till mot golvbrunnen. Köp en klämring och en stödhylsa också.

På K-Rauta sålde de Prisol som metervara när jag handlade där senast,
man behövde alltså inte köpa mer än man behövde.

Köpte en vanlig plastslang och kopplade på. Dessvärre är det svårt att få till nått ordentligt fall mot brunnen, så minsta lilla slangen inte ligger kloss mot golvet så blir vatten stående i slangen.

Kanske lika bra att bara sätta en skål och låte det droppa där i? (Tänker att det blir svårt med fall i prisolrör med)

Kan det skada nått att vatten står och avdunstar där under?

Att folk inte vill lyssna och lära sig av äldre och erfarna hemmafuskare :x

Så här ser det ut i en välbyggd tvättstuga :cool:
(Bortse från skräpet på golvet. Det är kattsand, katternas kiss- och bajslåda brukar stå där i hörnet.)
Prisolröret kommer från beredarens säkerhetsventil, det obehandlade kopparröret är för kondensvattnet från VVX-aggregatet som sitter ovanför beredaren, därför vattenlåset i form av ett S.
Inga problem alls med fallet.

P1000523 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan nämna att under sommarstugans VVB står en 10-litershink för det är långt till golvbrunnen.
Den får tömmas ca var annan vecka.

Tycker inte det gör så mycket om det står lite vatten i slangen. Du kommer ju i alla fall ha ett ordentligt fall den första biten direkt vid din påkoppling. Även med perfekt fall är risken att det står vatten kvar vid lite längre sträckor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.