10 442 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Avloppslukt från kök, hus byggt 2007
Uttorkade vattenlås luktar bajs så enkelt är det.. Går det till en trekammarbrunn så luktar det inte bajs utan bara väldigt illa
Kan bara rekommendera Krillemans lösning med NOOD insatsen. Oavsett om man fyller på vatten eller någon "GEL" lösning så torkar det ut till slut. Frågan är bara hur lång tid det tar. Du vill få dit en permanent lösning och sen "glömma" den. Inte springa och fylla på när det luktar illa. Se bara till att få bort allt smuts innan du monterar bara.
Kan bara rekommendera Krillemans lösning med NOOD insatsen. Oavsett om man fyller på vatten eller någon "GEL" lösning så torkar det ut till slut. Frågan är bara hur lång tid det tar. Du vill få dit en permanent lösning och sen "glömma" den. Inte springa och fylla på när det luktar illa. Se bara till att få bort allt smuts innan du monterar bara.
Den som trådskaparen anlitade två gånger och de som drog skam över den var ju de som var där och inte löste problemet.
Ja men vad är meningen med att ha en brunn om den inte skall fungera när det eventuellt kommer vatten från ett läckande rör eller maskin?Assar63 skrev:
Det har ju i tråden hänvisats till ett vattenlås som släpper ut vatten men håller tätt för gas bakifrån.
Sorry!oceanis skrev:
Skummade lite väl mycket i tråden. Naturligtvis skall brunnen fungera om det är möjligt. Ett vattenlås utan vatten är ju dessutom ett hälsoproblem, speciellt i kök.
Har själv haft problemet och då fanns inte denna (Ingen jag pratade med talade om den iallafall) gastäta variant utan endast den med en kula som bara slöt tätt vid baktryck av vätska.
Varför ska avloppet från diskhon gå ner i eget rör direkt i plattan? Om den i stället går ner i golvbrunnen så löser man ju det hela permanent: Se dock till att behålla vattenlåset vid diskhon så fyller den funktionen att begränsa flödet så att golvbrunnen inte svämmar över. Jag har gjort samma lösning i tvättstugan som tidigare saknade golvbrunn (ja så fick man göra på 70-talet)! Jag satte dit en golvbrunn och ledde vattnet från tvätthon till golvbrunnen men behöll övre vattenlåset för att flödet skulle begränsas, fungerar utmärkt.
Av den enkla anledningen att man inte vill ha en golvbrunn full med matrester, fettrester etc som kan lukta och sprida dålig doft och annat obehagligt.JAhl skrev:Varför ska avloppet från diskhon gå ner i eget rör direkt i plattan? Om den i stället går ner i golvbrunnen så löser man ju det hela permanent: Se dock till att behålla vattenlåset vid diskhon så fyller den funktionen att begränsa flödet så att golvbrunnen inte svämmar över. Jag har gjort samma lösning i tvättstugan som tidigare saknade golvbrunn (ja så fick man göra på 70-talet)! Jag satte dit en golvbrunn och ledde vattnet från tvätthon till golvbrunnen men behöll övre vattenlåset för att flödet skulle begränsas, fungerar utmärkt.
I en tvättstuga är det normalt inte fett och matrester utan tvättmedelsrester som kommer ut i brunnen och som inte har samma förmåga att bla lukta illa.
Har du tittat i ett avloppsrör som kommer från köksvasken efter ett antal år..........:wow:
Vad jag kan se från bilderna på golvbrunnen så är det en normal modern golvbrunn där man enkelt lyfter ur "skräpbehållaren" (vattenlåset) för rengöring. I normala hushåll brukar man göra rent i vattenlåsen åtminstone vartannat år annars får man en häftigt illaluktande gegga att ta hand om, eller rent av stopp. Avloppet från diskmaskinen går alldeles säkert på avloppsröret efter golvbrunnens vattenlås (liksom diskhons avlopp gör), annars skulle det här aktuella problemet inte uppstått.
Då jag inte har varit på platsen och sett hur ert kök ser ut
måste jag ändå förklara hur det ser ut för att inte fler "dåliga" meningar skall uppstå.
Golvbrunnen fanns, kom fram efter att husägarna tagit bort botten i diskbänksskåpet eller kanske hela skåpet.
Först då upptäcktes att det fanns en golvbrunn utan vatten i vattenlåset samt fullt med bygg stoft.
Det har varit tänkt , kanske att man skulle lagt en plastmatta uppvikt på väggen ca 50 mm under
bänkskåpen för att där kunna ta upp spillvatten till golvbrunnen.
Men om man har planerat för sådant måste man också fullfölja det med att se till hur man får dit vatten till vattenlåset så det inte blir tomt.
Om det blir tomt då kommer gaserna upp den vägen på grund av att vattnet inte finns i den tomma vattenlåset.
Så jag vet faktiskt inte, men kan inte se att man kan koppla något från vasken direkt ner i en sådan placerad golvbrunn.
Man får inte göra det på grund av fett som finns i sådant spillvatten från vaskar och diskmaskiner.
Om man inte tänker använda golvbrunnen under diskbänkskåpet i fortsättningen heller bör man
stoppa utluftningen av dålig luft från golvbrunnen genom att limma ett plastlock över den med tätfog eller silikonfog.
Detta för att stoppa att avgaserna läcker ut till omgivande miljö vilket kan vara skadligt för hälsan.
Så avslutningsvis glöv det med att rensa golvbrunnen om den inte används.
Var glad åt den som hittade den här och fick veta varifrån den dåliga lukten kom ifrån.
LEnnart
måste jag ändå förklara hur det ser ut för att inte fler "dåliga" meningar skall uppstå.
Golvbrunnen fanns, kom fram efter att husägarna tagit bort botten i diskbänksskåpet eller kanske hela skåpet.
Först då upptäcktes att det fanns en golvbrunn utan vatten i vattenlåset samt fullt med bygg stoft.
Det har varit tänkt , kanske att man skulle lagt en plastmatta uppvikt på väggen ca 50 mm under
bänkskåpen för att där kunna ta upp spillvatten till golvbrunnen.
Men om man har planerat för sådant måste man också fullfölja det med att se till hur man får dit vatten till vattenlåset så det inte blir tomt.
Om det blir tomt då kommer gaserna upp den vägen på grund av att vattnet inte finns i den tomma vattenlåset.
Så jag vet faktiskt inte, men kan inte se att man kan koppla något från vasken direkt ner i en sådan placerad golvbrunn.
Man får inte göra det på grund av fett som finns i sådant spillvatten från vaskar och diskmaskiner.
Om man inte tänker använda golvbrunnen under diskbänkskåpet i fortsättningen heller bör man
stoppa utluftningen av dålig luft från golvbrunnen genom att limma ett plastlock över den med tätfog eller silikonfog.
Detta för att stoppa att avgaserna läcker ut till omgivande miljö vilket kan vara skadligt för hälsan.
Så avslutningsvis glöv det med att rensa golvbrunnen om den inte används.
Var glad åt den som hittade den här och fick veta varifrån den dåliga lukten kom ifrån.
LEnnart
Nu gör vi slut på denna tråd, enligt säker vatten bör det monteras gv i kök om diskmaskin installeras.
Detta hus var byggt 07, rörmokaren som var med och byggde detta hus, var en noggrann herre..så en gv monterades.
Att plugga gv av alla de slag är helt fel.. Montera in ett luktlås för avsedd modell. typ oden.så behåller man funktionen med gv fast man slipper luktproblem.
Detta hus var byggt 07, rörmokaren som var med och byggde detta hus, var en noggrann herre..så en gv monterades.
Att plugga gv av alla de slag är helt fel.. Montera in ett luktlås för avsedd modell. typ oden.så behåller man funktionen med gv fast man slipper luktproblem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden