Byggahus.se

Kommunal inventering av enskilda avlopp

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Nu har kommunen beslutat sig för att en liten å i bygden är övergödd och därför skall alla enskilda avlopp i "avrinningsområdet" inspekteras.

Min situation är som följer, 3 kammarbrunn i betong ifrån sent 60-tal. Fungerar så vitt jag kan avgöra som den borde med slam i den den första kammaren lite i den andra och nästan inget i den tredje. Inga problem med nivåerna i brunnen heller.

Sen kommer infiltration/markbädd, denna tror jag är gjord ngn gång på 90-talet. Inga problem här heller, torrt i luftningsrör och klar/luktfri vätska som kommer ut ur "bottenröret" (kommer dock bara vätska här då marken är fuktmättat, dvs torrt på sommaren).

Dock så är jag ganska övertygad om att kommunen kommer hugga ner på åldern på markbädd/infiltration. Är inte jättesugen på att lägga ut 100-150 tkr på ny avloppsanläggning / minireningsverk för att komma upp i de krav som gäller om de höjer skydds klassen på området.

Mycket av min ovilja att köpa det här rätt av är att jag har lite svårt att se mitt bidrag till övergödningen av tidigare nämnda å.

Så vitt jag kan se så ligger närmsta punkt där det som kommer ur mitt avlopp kan få kontakt med tillflödet till ån ca 1.5 - 2 km bort. Den här punkten ligger på en golfbana vilken jag antar gödslas ganska friskt ? Dessutom är det i stort sett ren åkermark ifrån mig och bort till golfbanan med minst en gödselstack på vägen. Jag får känslan av att det silas mygg och sväljs kameler här.

Så till en fråga efter all text ^^ Är det bara att köpa vad nu kommunen hittar på i frågan eller har man någon möjlighet som privatperson att få till ett annat beslut i frågan ? Borde det inte vara så att kommunen måste bevisa att jag verkligen bidrar till den här övergödningen innan de kan kräva åtgärder ifrån min sida ?

2. M
    Medlem Nivå 3
    Beräknad livslängd infiltration är 25-30 år. Så den hänger gränsen.
    Kolla på din kommens hemsida vilka regler dom har angående enskilt avlopp. Varierar kraftigt.
    Det finns riktlinjer från Naturvårdsverket på hur det ska vara sedan väljer kommunerna själva hur dom vill ha det.
    Överklaga ett beslut går att göra. Jag har för mig att det är länstyrelsen du kontaktar då.

3. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Det är fosforläckage från enskilda avlopp man vill minska. Förmodligen kräver kommunen minst tät markbädd med fosforfälla.
    Håller dock med dig ang kamel och myggsilandet i ditt område.
    Det är sura pengar att gräva ner.

4. L
    Medlem · Nivå 8
    Med tanke på de avgifter kommunen tar för att hantera avloppsärenden så kan man nog misstänka att de gärna kontrollerar så många som möjligt. Jag tar för givet att det kommer att kosta några tusenlappar för en kommunal tjänsteman som antagligen bara går efter åldern på systemet när bedömningen görs.

5. J
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar,

Ser ut som det blir länsstyrelsen för min del då.

Angående avgifter så var de väldigt tydliga med att det är jag själv som kommer få betala för inspektionen som de pålägger mig. Men det var väl inte så mycket annat att vänta i den frågan ^^