Jag bor i ett tvåvåningshus med enskilt avlopp. I våras fick jag lite "gung" i avloppet på andra våningen. Några veckor senare fick jag dessutom ett läckage vid avloppsgenomföringen från handfatet. Efter att detta åtgärdats tog ett mysterium vid. När jag duschar, i samma rum som handfatet, svämmar golvbrunnen över. Lyfter jag på vattenlåset i golvbrunnen blåser avloppsluft emot mig och vattnet rinner undan hur fint som helst. Jag kontrollerade backventilen på vinden och med den borttagen fungerar allt perfekt. Det enda problemet är ju att jag har inte ett vakumproblem, utan ett övertrycksproblem. Var skall övertrycket evakueras normalt sett?

Har du luftare?

Jag har ju en avluftare med backventil på vinden. Tar jag bort ventilen så funkar allt. Ventilen suger ju bara in luft i systemet, men jag har ju övertryck.

Nu kan jag inget om enskilda avlopp, men två enkla påpekanden:

*Nedbrytning av organiskt material ger upphov till gaser, vilka antingen luftas bort eller komprimeras=övertryck.

*Om du börjar med en tom tank på 2 m^2 och fuller den till hälften med vatten och luften inte kan försvinna så stiger trycket i tanken enl. PV=nRT där n och R är konstanter och T är temp. i kelvin V är luftens volym. Eller enklare trycket*volymen=konstant vid konstant temperatur. Halverar du volymen dubbleras trycket.

med andra ord ..... kolla avluftning på din enskilda avloppsbrunn som verkar hålla altför tätt ;)
gaia

Har du enskilt avlopp kan du inte ha vakuumluftare utan det måste vara ett öppet rör.
rogge

Varför är det så? Vad är det som skiljer enskilt mot gemensamt, i det här fallet. :-?

svartviksjohan skrev:
Varför är det så? Vad är det som skiljer enskilt mot gemensamt, i det här fallet.
Att i de gemensamma avloppen har inte alla bytt sina avluftare till vacumventiler, ännu.
Reglerna säger (vad jag minns) att alla fastigheter ska ha minst en avluftare.
Fast snart har alla bara vacumventiler. ::)

Tar upp tråden igen.
Trist att du som förhoppningsvis har löst ditt problem inte orkar förklarar hur du löste det!
Hade precis liknande problem. En rörmokare satte på en vacuumventil men det hjälpte inte ett skit. Efter att ha letat en hel kväll hittade jag en vettig forumräv som förklarade att om vattnet rinner ut sakta så är det stopp längre ner i avloppet. Luft måste komma ut från avloppet och därför rinner det så mycket bättre om man lyfter en renslucka, ett vattenlås i en golvbrunn eller lossar en vacuumventil. Det rinner bra tills det når det verkliga stoppet som är långt borta i systemet.
Pga att luften stockar sig i systemet så kan det räcka med någon liter innan vasken är full men i själva verket är det långt till stoppet i avloppet.
Lösningen är att det visst är stopp i avloppet, även om man inte tror det. Jag slet som ett djur med rensslang till Kärchern och till slut släppte allt.

Summering:
Vattnet rinner långsamt = stopp i avloppet (ÖVERTRYCK)
Vattenlåset töms o det luktar unket = vacuumventil behövs (UNDERTRYCK)

vakumventil SKALL ALLDRIG ANVÄNDAS vid enskilt avlopp ,oavsett vad rörkrökarna säger

Jag lider av samma sak men inte konstant. När tvättmaskinen tömmer så svämmar ibland golvbrunnen men rinner sakta undan, och ibland händer liknande sak med toalett och badkar på ovanvåningen. Hittade nyligen röret i min inspektionslucka där en luftning skulle kunna ha suttit men då det finns ett handfat som sitter högre så är det väl där en sådan anordning skulle ha suttit om undertryck vore problemet. Men detta rör är helt enkelt bara stoppat.

Då problemen inte är konstanta utan verkar uppträda när det är lite kallare ute, kan det bli dåligt med lufttillförsel ute vid brunnen? jag har inga luftningar utan bara två betonglock i gräsmattan. Tänker att i princip skulle lite vatten kunna frysa till runt dom och plötsligt kommer det in dåligt med luft...om nu rensbrunnen också lider av täthet.

Får väl önska mej en Kärcher i julklapp..

Krilleman
Bösahus skrev:
Får väl önska mej en Kärcher i julklapp..
Var det inte precis julafton? :x

Jo men kvinnors reaktionsförmåga är inte så bra när det gäller inköp av denna typ..

Om du har en infiltrationsbädd är tanken att luft ska kunna strömma från ventilationsrören i slutet av infiltrationsbädden genom bädden, via trekammarbrunnen och upp genom avluftningen på taket.
Detta för att den biologiska processen i bädden ska fungera.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
rogge_vvs_pl skrev:
Har du enskilt avlopp kan du inte ha vakuumluftare utan det måste vara ett öppet rör.
rogge
larsson r skrev:
vakumventil SKALL ALLDRIG ANVÄNDAS vid enskilt avlopp ,oavsett vad rörkrökarna säger
Nu blev jag nyfiken på varför man inte får ha vacuumventiler när man har enskilt avlopp.
Någon som kan förklara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.