Ballofix med plan yta för slangen.
RSK 8547011. Och den verkar inte finnas hos vvsochbad.se
Och tänk på att väggbrickan (1) kräver att du har vatettes bockfixtur RSK 1879200 bakom i väggen!
Följ alltid monteringsanvisningen!
RSK 8547011. Och den verkar inte finnas hos vvsochbad.se
Och tänk på att väggbrickan (1) kräver att du har vatettes bockfixtur RSK 1879200 bakom i väggen!
Följ alltid monteringsanvisningen!
Väggbockfixturen sitter redan på plats. 
Det följde med en avstängningsventil med toastolen som enligt instruktionen skall sitta på WC'n. Möjligt att den går att montera på väggbrickan istället. Men helst hade jag nog haft något annat sätt att koppla ihop väggbrickan med slangen.
Det följde med en avstängningsventil med toastolen som enligt instruktionen skall sitta på WC'n. Möjligt att den går att montera på väggbrickan istället. Men helst hade jag nog haft något annat sätt att koppla ihop väggbrickan med slangen.
Montera alltid ballofix innan montage av slang även fast det sitter en på WC:n!
I din väggbricka måste du använda en 15mm koppling från vatette. Kör på ballofixen!
Finns även i vinkel med plan yta för slang.
RSK 8546972
I din väggbricka måste du använda en 15mm koppling från vatette. Kör på ballofixen!
Finns även i vinkel med plan yta för slang.
RSK 8546972
Nippeln har inte den koniska del som en vatette klämringkoppling har. Vilket kommer att medföra att det läcker. Och du frångår monteringsanvisningen. Det största misstaget man kan göra inom rörmokeriet!
Om du drar hårda rör är det inte lika viktigt att montera en ballofix även fast jag aldrig skulle ha tvekat att göra det.
Det skiljer ca 100:- på en vinkelballofix och en vanlig kromad vinkel.
En liten kostnad för att ansluta på din dyra väggbricka!
Varför börja ta genvägar och snåla nu?
Om du drar hårda rör är det inte lika viktigt att montera en ballofix även fast jag aldrig skulle ha tvekat att göra det.
Det skiljer ca 100:- på en vinkelballofix och en vanlig kromad vinkel.
En liten kostnad för att ansluta på din dyra väggbricka!
Varför börja ta genvägar och snåla nu?
Någon vinkel behöver jag inte för anslutningen kommer från sidan.
Jag har egentligen inget behov alls av att kunna stänga av vattnet till WC'n för jag har redan Vatettes badrumsfördelare (med avstängning) bakom kommoden.
Jag är inte snål - jag är bara ute efter en så "clean" installation som möjligt.
Jag har egentligen inget behov alls av att kunna stänga av vattnet till WC'n för jag har redan Vatettes badrumsfördelare (med avstängning) bakom kommoden.
Jag är inte snål - jag är bara ute efter en så "clean" installation som möjligt.
Ännu bättre med avstängning på fördelaren!
Då behöver du bara en rak R15x15 för att få till det korrekt.
RSK 1947100
http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...koppling-VA1136-Foerkromad-15xG15-569796.html
Då behöver du bara en rak R15x15 för att få till det korrekt.
RSK 1947100
http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...koppling-VA1136-Foerkromad-15xG15-569796.html
En liten avstickare.
Vatettes klämringskopplingar kan enligt monteringsanvisningen användas tillsammans med PEX. Är det enda som behövs ytterligare en stödhylsa?
Hur kommer Vatettes klämhylsa in i bilden?
Vatettes klämringskopplingar kan enligt monteringsanvisningen användas tillsammans med PEX. Är det enda som behövs ytterligare en stödhylsa?
Hur kommer Vatettes klämhylsa in i bilden?
Japp!
Så länge du köper en passande Vatette Plast. Men det står ju vilken koppling den passar på.
Tex: RSK 1873801 är anpassad för Dy15.
Alltså valfri ballofix/fullflödes kulventil/klämringskoppling som har 15mm klämrings ände!
Så länge du köper en passande Vatette Plast. Men det står ju vilken koppling den passar på.
Tex: RSK 1873801 är anpassad för Dy15.
Alltså valfri ballofix/fullflödes kulventil/klämringskoppling som har 15mm klämrings ände!
Om jag förstår det rätt så är fördelen med klämhylsan att den skär in i plaströret. Jag antar att det gör kopplingen tätare men gör kanske också att det blir svårare att byta koppling i framtiden?
Så med klämring + stödhylsa får man en mer lättbytt koppling men kanske inte lika säker?
Så med klämring + stödhylsa får man en mer lättbytt koppling men kanske inte lika säker?
Klicka här för att svara