Mellan tvättstugan och badrummet har vi en installationsvägg där inkommande vatten, el, tappvattenrör till badrum/tvättstuga samt avloppsstam finns. I torsdags fm kopplade jag in vattenutkastaren på baksidan som går i en egen slang som ej tål frost. Denna kopplas in i en förgrening efter vattenmätaren i tvättstugan.
Igår när sambon kom hem var det en fontän i tvättstugan. Den nyss inkopplade slangen hade börjat läcka, minst sagt.
Tur i oturen att vattnet höll sig i tvättstugan och inte rann iväg. Men mycket hamnade inne i installationsväggen. Jag ser att isoleringen på "golvet" är blöt, men var har vattnet tagit vägen? Har det runnit in under golvet i tvättstugan (hemska tanke)?
Har satt in en avfuktare och en fläkt för att cirkulera luften i installationsväggen.

Redigerat:
Krilleman
Vad är det för installationsvägg?

Lägg upp en bild så vi förstår hur det ser ut!

20150516_110614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är "inspektionslucka" i tvättstugan. Har satt in en fläkt där.

20150516_110626.jpg
Skapa konto

Här är hål för inkommande vatten, 1.5 meter från förra bilden. Den nu bortkopplade slangen till vattenutkastaren syns också. Det var här det läckte och åkte in i installationsväggen.

20150516_110910.jpg
Skapa konto

Här är taget uppifrån och ner inne i väggen via proppskåpet. Syns inte jättebra men det ligger isolering längst ner.

Krilleman
Men var kom vattnet ifrån då?

Vinkeln på den svarta plastslangen som är bortkopplad?

Det sprutade från förskruvningen i änden på den svarta nu ej inkopplade slangen. Men läckan är av sekundär betydelse, en röris får tänka ut en bättre lösning.
Det jag undrar nu är hur jag säkerställer att det inte ligger massa vatten och orsakar framtida problem nånstans.

Jag skulle satsat på att få ut isoleringen, kanske med en krok fastsatt på en pinne eller en grovdamsugare, samt en ordentlig avfuktare som det går att ansluta slang eller rör till, och suga luft från installationsschaktet.

Det kan även vara läge för att kontakta försäkringsbolaget. Dels har dom avtal och rabatter på byggavfuktare och dels för att avgöra om det räcker eller om man ska riva upp och inspektera.

Ring försäkringsbolaget, de kan ge bra hjälp.

Jag fick nyligen en fuktskada under ett uppreglat badrum som var isolerat med stenull. Jag lyckades ta ut den mesta isoleringen med hjälp av pinne med spik och grovdammsugare. Stenull och trä torkades sedan med en avfuktare från ocab. Sedan gjordes en fuktmätning och det var torrt och fint. Besiktningsmannen sa att glasull är svårt att torka, men stenull brukar gå bra.

Försäkringsbolaget tog all kostnad för avfuktning.

Har fått skadan besiktigad. Tvättstugan måste rivas, troligtvis även hallen och i värsta fall, men troligen inte, det 4 veckor gamla badrummet.

För att kunna torka ut?
Har väggen redan taget skada, eller är dom oroliga för fukt i bjälklaget?

Bjälklaget. Väggen är nog ingen större fara med, det är golven som ligger pyrt till. Vi lär väl se hur stor skadan är när golvet i tvättstugan bryts upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.