Hej alla!

Jag har precis köpt ett fritidshus med ett vattenverk (eller vattenpump) lite osäker på benämningen.
Grejen är att den inte startar upp och pumpar vatten till vattenledningarna vi har i huset. Jag har förstått att det kan vara lite trögt när man startar en pump första gången för säsongen, men jag satt nästan en hel dag och höll på med den, fyllde på tanken med vatten, fyllde sugslangen med vatten, startade och startade om den, men den funkar fortfarande inte.
Så här ser vårt upplägg ut:

Först har vi en dränkbar pump som tar vatten från sjön:
steg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därifrån går det till dom här två tunnorna:
steg2.jpg
Skapa konto

Och så långt funkar det bra. Det är härifrån det inte händer nånting:
steg3.jpg
Skapa konto

Sugslangen sitter och slangen till vattenledningarna också, men den pumpar ingenting. Jag läste nånstans på sidan att man ska fylla och sen lufta sugslangen, räcker det med att bara hälla i vatten i den? Och hur luftar man den?
Uppskattar verkligen all hjälp, är helt ny på den här fronten. Tack!

/Thobbe

Det borde räcka att fylla sugslngen och pumpen med vatten.
Sitter det en backventil i änden på sugslangen?
Kolla att den fungerar så att inte vattnet kan rinna tillbaka till tunnorna.

Vad har tunnorna för funktion? Sugslangen borde kunna gå direkt till sjön eller är det hög nivåskillnad?

Jag vet ärligt talat inte vad tunnorna har för funktion, men ja, hela huset står på en sluttning ner mot vattnet så det är en rätt stor nivåskillnad. Backventil har den och den provade jag att skruva lite på för att kolla, och inget vatten rann tillbaka. Hällt i vatten i slangen och pumpen har jag som sagt också provat. Vet du om pumpen kan vägra gå igång om det är nåt knas med sugslangen?

Kan säga att den står och brummar ett par sekunder precis vid uppstart, sen blir den knäpptyst.

akair skrev:
Kan säga att den står och brummar ett par sekunder precis vid uppstart, sen blir den knäpptyst.
OK, då är det ju nåt mekaniskt eller elektriskt fel på själva pumpen. Den ska snurra på även om dina slangar inte är anslutna. Vad är den där gröna grunkan ovanpå pumpen? Kan du genom gallret i änden på elmotorn peta lite med en skruvmejsel på kylfläktshjulet och känna om det går att snurra runt?

Att fylla pump+sugslang med vatten gör du via hålet på pumphuset m.h.a. en tratt. Se till att all (nästan) luft åker ut och starta pumpen. Om pumpen inte vill gå alls är det fel på din tryckvakt (frusit sönder?). Tryckvakten är avstängd när det är samma tryck på pumpsidan och på tappsidan. Den slår normalt till när tappsidan tappar tryck p.g.a att man öppnat någon kran el. dyl.
Finns det en tvångsstyrning av tryckvakten ? Annars kanske du ska tillfälligt sätta pumpens stickpropp direkt i eluttaget.
Skärmklipp.JPG
Skapa konto

Så här ser den ut:
http://www.lidl.de/media/product/0/0/4/4/6/3/5/florabest-hauswasserautomat-fha-1100-a1--5.jpg
Antar att grunkan bara är en display.
Jag har ingen möjlighet att kolla fläkten nu, är hemma, men kan säga att den iaf snurrar precis när man startar upp pumpen.

Tanken fyllde jag med vatten innan. Kanske inte stängde till bulten tillräckligt hårt då?
Tryckvakten? Jag kikade på manualen och det står att den ska gå igång automatisk "vid behov".

Stickpropp? Du menar utan förlängningssladd? Tror inte det är nån.

Tänkte på det här med tryck, kan det vara så om nån av kranarna i huset är öppna när man kopplar in pumpen så uppstår inget tryck?

Tusen frågor... :p Uppskattar verkligen all hjälp!

Är filtret hopmonterat korrekt? Det ser ut att finnas en luftskruv på filtret, samt att packningen till den transperanta burken kan strula. Isf kan pumpen suga luft där.

Vet att jag köpte en liknande tryckvakt på jula/biltema/clasO eller var det var. På min (har den i stugan och EJ inkopplad ännu) finns ett uttag för pumpen och en stickpropp för tryckvakten.
Finns också här http://www.conrad.se/Elektronisk-tr...rad-swe&pi=1034067&ci=SHOP_AREA_32573_0813040
Har du tryckt på "Restart" eller hur startar du pumpen?
Skärmklipp.JPG
Skapa konto

I dokumentationen på biltema, finns lite felsökningstips bl.a.
"Grön lysdiod lyser och röd lysdiod blinkar:
• Torrkörningsskyddet har löst ut. Åtgärda
orsaken enligt pumpens instruktioner, fyll
därefter på vatten i sugslangen, pumpen
och tryckströmbrytaren. Tryck på Resetknappen
(9) och håll den inne några
sekunder."

Min understrykning.

Se även http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Tryckstrombrytare-2000033067/?artId=17365 för jag antar att alla liknande produkter fungerar på samma sätt.

Den fungerar också som "skarvsladd", så det är möjligt att sätta pumpens egen stickkontakt direkt i väggen i stället för i tryckvakten (det var därför jag föreslog det tidigare).

Redigerat:
Har nu kollat upp tryckvakten jag köpte. Den är från Jula, men finns inte i sortimentet längre! Undrar varför - var det mycket problem ?

Hemmakatten
Hela konstruktionen ser ut som ett taffligt och dåligt hempuleri. Kanske bättre att ta reda på hur det borde vara och ta bort de, vad det nu kan vara, de delar som ligger mitt i backen. Det ser dessutom ut som om det är en vanlig, tunn vattenslang för bevattning som ligger i krokar längs backen. Den där flytbojen ser också konstig ut.

Vi har en sjövattenledning för bevattning. Förutom att slangen är nedgrävd är den ett riktigt pem-rör diameter 40mm pga längden. Pumpen står på stranden och pumpar upp vattnet 17 höjdmeter och 120 meter långt. Vi har två vattenutkastare på vägen upp. Pumpen kostade runt 5000, väl värda pengar.

Filtret har jag inte kollat. Ska göra det!

Själva pumpen har en on/off-knapp. På tryckvakten har jag tryckt på restart för att försöka starta upp den. Det är då den snurrar igång ett par sekunder för att sedan dö. Jag har dock inte provat att hålla den intryckt.
Endast "Alarm" och "Power on" lyser. Att alarmet lyser verkar dock inte vara nåt konstigt. Det står att den ska lysa när pumpen är i standby och inte används. Men "Pump on" lyser aldrig...

Om jag kopplar ur tryckvakten och kopplar in pumpen direkt så borde den alltså ändå starta bara det blir tryck i rören?

Jag ska prova alla era tips när jag kommer ut på landet nästa gång. Vi har ingen bil ännu och landet ligger en bit ifrån vår bostad, så det blir glest mellan besöken. Därför jag gärna har så mycket kött på benen som möjligt till nästa gång vi åker.

Jag håller med dig Hemmakatten, om inte annat så SER det skit ut. Jag vill fixa till allt så det funkar smidigare och ser bättre ut, men just nu behöver vi bara få det att funka tillfälligt. Vi har bjudit dit 20 pers på fest och har inga pengar nu för att köpa nya grejer :P

Har idag satt fart på 2 olika pumpautomater för sjövatten vid min sommarstuga. Mitt råd är att följa hemma kattens inlägg och fundera över hur det ska se ut. En normal pump klarar bättre av att trycka upp vatten än att suga! Det indikerar då att pumpen helst ska vara så nära sjön som möjligt! Detta har också fördelarna med att det blir lättare att fylla sugslangen och ev tryckvakten, på våren. En pumpautomat med hydropress ( placerad i ett litet pumphus vid stranden) är nog bättre än en direkt reglerad pump. Nackdelen med längre elkabel får man nog ta.
Ska tillägga att jag har 4 m sugslang på den ena och 15 m (!) på den andra (=inte bra).

Redigerat:
Fokusera på din tryckvakt, citat "Antar att grunkan bara är en display".
Det är ingen display utan styrningen av pumpen den sitter på och det är den som stänger av pumpen efter några sekunder. Vilket inte behöver betyda att det är något fel.
Däremot är jag mycket tveksam till om det stämmer det du skriver citat "Att alarmet lyser verkar dock inte vara nåt konstigt. Det står att den ska lysa när pumpen är i standby och inte används"
Vi har tidigare haft en motsvarande tryckvakt och där lyste alarm-lampan bara när pumpen slagit av pga felaktighet.
Om pumpen inte får sug så att den kan pumpa vatten brukar åtminstone den snurra under längre tid innan tryckvakten slår ifrån och alarmlampan tänds. Jag gissar nu hur våran fungerade men tror mig kunna påstå att den snurrade i minst en minut innan den stoppades av tryckvakten.
Prova med att öppna en kran innan du startar pumpen så att den direkt kan trycka ut luften som finns i ledningen.

Om du kopplar förbi tryckvakten, så kommer pumpen att gå kontinuerligt. Jag har nu kollat lite till på min tryckvakt (inget vatten och en lampa istället för pump) och beskrivningen till den. Alarmlampa = finns inget vatten i tryckvakten. Vid start/restart går pumpen alltid c: a 35 s innan den stängs av.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.