Hej

Jag är hyfsat nyinflyttad i villa och har bara tidigare bott i lägenhet. Detta kombinerat med en tumme mitt i handen kanske inte är den bästa kombon, men iaf...
När vi flyttat in visade det sig vara dåligt tryck i vattnet. Lång historia kort:
vi fick borra i befintlig djupborrad brunn och skaffa en helt ny pump.
Den nya pumpen fick vi installerad igår och under hela dagen hade vi mycket bra tryck, samt både kall och varmvatten.
Vi fick till oss att det är bra om vi använder mycket vatten då det kan behöva spolas igenom, varpå vi använde diskmaskinen två gånger, badade och duschade.
På kvällen innan läggdags kom det inget vatten alls.

Nu till frågan:
vi ersatte två befintliga bomullsfilter innan pumpen installerades.
Kan det vara så att de behöver ersättas igen eftersom det är ovanligt mycket smuts i början?
Kan filter på det sättet påverka trycket?

Tacksam för svar av någon mer kunnig än jag:)

Du har ingen manometer som visar vattentrycket?
Har du en hydrofor? Isf vad har du för tryck i den?
Det är ingen automatsäkring som löst ut så att pumpen inte har kräm?

Smutsiga filter kan försämra trycket då vattnet ska passera genom dom. Öppna upp behållaren och titta på dom om dom är väldigt skitiga.

hagv skrev:
Du har ingen manometer som visar vattentrycket?
Har du en hydrofor? Isf vad har du för tryck i den?
Det är ingen automatsäkring som löst ut så att pumpen inte har kräm?

Smutsiga filter kan försämra trycket då vattnet ska passera genom dom. Öppna upp behållaren och titta på dom om dom är väldigt skitiga.
Tack för svaret!
En hydrofor har jag, och vattentrycket har stått på en konstant 5:a sedan vi flyttade in för tre veckor sedan, trots att trycket varierar kraftigt, vilket leder mig till att tro att det är något tokigt med manometern...

Automatsäkringen är i upprätt läge, så med just den tycks det inte vara något problem.

Till saken kanske hör att huset stått tomt ett år (dödsbo) och ingen varit där och nyttjat brunn och pump, så mycket skräp lär ha samlats under den tiden det stått stilla.
Tänker jag ska börja med att byta filter för att se om det hjälper. Några tankar när det gäller val av filter?

Har du möjlighet att spola vatten innan filtren?
Prova det, och spola upp vatten i en hink, så kan du se om det är mycket borrkax eller sand i vattnet.

Oavsett behöver vattnet i en nyborrad brunn omsättas mycket i början. Då räcker inte ett par duschar långt, då varje spolning kan behöva vara på 500-800l för att tömma borrhålet och ta av tillrinnande vatten.

Du ser om filterna är igensatta. Är filterhuset genomskinligt så ser du om filterna är svarta.
Kan du inte se så stäng av strömmen till pumpen. Stäng ev kran mellan pump och hydrofor eller hydrofor och filter och öppna filtret. Är filterna igensatta så blir flödet dåligt.
Det är normalt att trycket i hydroforen varierar. Det är på max precis när pumpen stannat och på min precis innan pumpen startar. När du öppnar en kran kommer trycket att sjunka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.