P
Ska sätta in duschkabin och försöker reda ut vilka kopplingar jag behöver men det är minsann inte så lätt.
Har bekymmer i båda ändar.
1. Har gamla rör ut från väggen som det sitter en excenterkoppling på med 32mm utvändiga gängor på väggsidan och mutter mot blandaren, den ändan är m26.
Hur ska jag lösa det där på bästa sätt, vill sätta pex-slang och har hittat såna med 3/4 vinkel-anslutning vilket verkar vara rätt förutom att det också är en mutter så det blir två invändiga anslutningar mot varann och det går ju inte.

Ska jag då sätta i en nippel med två utvändiga 26mm gängor?
Det bygger ju ut ännu mer från väggen och det vill jag helst undvika.

Ska jag försöka hitta en vinkel som passar in mot röret från väggen och har 1/2 utvändig gänga i andra ändan och sen sätta en pexslang med rak anslutning från den? Finns det såna kopplingar öht?

2. Finns det excentriska kopplingar med lång anslutning/gänga i ena änden?
Skulle behöva gå från cc150 till cc160 med m26 invändig gänga (vad den nu heter) mot blandaren och sen gärna lite längre utvändig gänga så det går att använda den som genomföring genom kabinen och sen sätta en pex-slang på baksidan. Hur löser jag det smidigast?

Blir bara förvirrad av olika benämningar på rörgängor så jag hoppas att ni fattar hur jag menar. Hur ska jag se om gängan är konisk eller inte, kan inte vara mycket den smalnar av?

Redigerat av moderator:
Krilleman
P
Jag mätte i botten/dalen på de utvändiga gängorna på excenterkopplingen som går in i de stora muttrarna så 34mm skulle kunna vara rätt mått. Isf skulle de där vara helt perfekt!

cc i kabinen är 150 och jag har en FMM blandare med cc 160. Hade varit enklast att köpa en annan blandare så det passar direkt men jag vill ha min FMM :)
Det är jag som helt har missat att kabinen hade ett annat mått men så går det när man handlar på nätet, fort och fel...Dåligt beskrivet på hemsidan också.
Har den här kabinen:
http://www.trademax.se/badrum/duschkabiner/duschkabin-ideal-9090-elegant-p44296

Krilleman
P
Ja det står både 150 och 160cc men de menar väl att man kan ha det måttet i väggen? Vad det nu har för betydelse när man monterar kabinen med slang. Har mailat dem om det.

Det går inte att köpa direkt från trio va?
Men huvudsaken är att det finns vettiga alternativ att välja mellan, blir nog bra det här till slut!
I värsta fall får jag väl sätta i en 150cc blandare men de där excentrarna verkar inte bygga ut speciellt mycket. Ska gå in till lokala rörfirman på måndag så det är kanon att få se vad jag kan tänkas behöva.

Krilleman
Sök på respektive RSK nummer på google (endast svenska träffar) så brukar det dyka upp flertalet internetbutiker som du kan handla av. Det kan vara väl värt att göra det innan du går ner till din lokala rörbutik. För dom brukar nästan alltid vara mycket dyrare. Ofta ger dom ingen rabatt men tar betalt efter grundpriserna!

Ahlsell har båda produkterna på centrallagret i Hallsberg.

RSK 8182497
Säljes parvis. Grundpriset är 192:- + moms, men en större rörfirma betalar under 60:- + moms.

RSK 8187764
Säljes styckvis. Grundpriset är 515:- + moms men en större rörfirma betalar under 150:- + moms.

Så nu vet du det :D

P
Perfekt, tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.