Krilleman
Krilleman: Då fungerar en täckbricka med gummitätning fint.
1 svar · 4,2k läst
C
corre: Då får du lina lite extra, glöm inte att rispa gängorna innan så linet inte glider.
5 svar · 2,2k läst
·
Z
zingo: Ok, då kör vi på detta Tack!
3 svar · 9,3k läst
·
B
BeGe: Du behöver inte gräva så djupt ens (1,5m) räcker med 0,5-0,7m ?? o det kanske funkar med självfallsledning 110mm rör så du slipper pumpstationen bak toan. Jag har "oisolerad" (prisol kopparrör) som ligger på ca 0,5m o aldrig frusit ens vid -20´. Att ansluta till spolröret så är väl en liten nödlösning för att göra det lätt för sig..men det bör väl funka, det mesta kommer ju
7 svar · 6,3k läst
·
L
losmackos: Söker efter goda råd för vårt vatten! Vi har nu ett Crystal Right 200 för att avhärda (12tyska), ta bort järn och mangan. Nu med flera i familjen känns det som att reningen av vattnet inte räcker till, tror det har en kapacitet på runt 25l/m....börjar tro att filtermassan "pajat" då vi nu efter rekomendation ska backspola var 4:e dag! Vi ser bara efter ett par dagar att det blir
0 svar · 1,5k läst
O
Oldfart: Vatette verkar ha bra lösningar på det mesta! Tack!
3 svar · 1,4k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Kan det möjligen vara restaurangens diskdusch. Det brukar vara ett handmanövrerat "duschmunstycke" med rejält tryck. Handmanöver av handtaget sker mycket snabbt. Jag har en känsla av att jag upplevt detta genom att se den "hoppande" slangen vid till/frånslag. Annars känner jag igen fenomenet från min egen tvättmaskin, där jag har satt in en speciell tryckutjämnare (rörbit med kolv och
18 svar · 15,1k läst
·
B
big mike: Går bra att koppla in tvättmaskinen där ja. Du behöver även en jordfelsbrytare (om du inte redan har det) om du ska ha ett eluttag i badrummet. Förmodligen behövs en ny matning från Elcentralen om det inte är förberett för tvättmaskin där. Andra frågan kan jag inte svara på.
1 svar · 2,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Absolut. Dessa ventiler är fjäderbelastade ock kan "tröttna". Byt till en 9bar!
1 svar · 1,0k läst
hsd
hsd: Samma väg som spolvattnet via de losskopplade rören men det är nog bättre att byta beredaren
7 svar · 4,4k läst
kulle
kulle: Ja det där kan väl fungera bra :)
1 svar · 1,4k läst
·
O
Oldfart: Hittade den här: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/193714-bockstod-till-ror-i-ror-lk.html
13 svar · 8,1k läst
T
tompaah7503: Det finns en del skrivet tidigare på forumet om hydropress kontra hydrofor. Hydropressens främsta selling point är att den tar mindre plats för samma funktion som en hydrofor. Den har dock en gummiblåsa som kan behövas bytas efter ett tags användning. En hydrofor behöver man inte byta något på, däremot kan den tappa luftkudden med tiden så man behöver pumpa upp trycket i den med
9 svar · 2,6k läst
N
Nerre: Utan blandningsventilen så får du 70-80-gradigt varmvatten, det gäller då att alla blandare har skållningsskydd så det inte går att dra på enbart varmvatten.
9 svar · 2,5k läst
F
flows: [citat] Hej! Har samma blandare och problem. Hur löste du det? (Det där ang spindeln verkar inte ha med det att göra, man måste hålla in den om man ska få ur överstycket helt enkelt.)
7 svar · 3,8k läst
kulle
kulle: kan du ta en bild på pump och hydrofortank ? så är det lättare att hjälpa kan vara för lite förtryck i tanken
1 svar · 1,8k läst
J
Jonas Modig: Har en fråga! Vi håller på att bygga hus och har fått blankett från kommunen angående indragning av vatten och avlopp. Där står att man ska specificera när inkopplingsdatum respektive inflyttningsdatum är. Inflyttningsdatum fattar jag när det är men inkopplingsdatum - vad innebär det? När räknas det att man kopplar in avloppet? Är det när grunden gjuts och rören läggs eller är
0 svar · 958 läst
J
jokomoko: Tack för svaren :)
4 svar · 6,6k läst
S
stoffe88: Kan det vara tex backventilen som stryper flödet? Jag har bara den, sitter 1,5m innan pumpen. Sitter ingen backventil i brunnen. Spec på wilon: Länk Stämmer det med 60minutliter? (3600/60=60) Jag tycker det är bra sprätt i blandaren som sitter i vasken 1m bredvid duschen. Jag har ca 5m 13mm fram till VVB och ca 4m därifrån till duschen. Ang. blandaren i duschen, när jag vrider om till
2 svar · 4,6k läst
D
Dethåller: Det kan inte ligga så permanent utan bara när tvättmaskinen körs
6 svar · 15,5k läst
A
Algutsrum: Ok. Vårt från 2011 tror jag inte visade någon visare dragning av rören.
7 svar · 4,9k läst
F
flows: Tack för svaret! Jag provade lite med en näbbtång men den fick inte riktigt grepp vilket resulterade i att jag fegade ur. Jag gör ett nytt försök!
21 svar · 14,0k läst
·
H
huggan: Den ska helst kopplas efter toan. Beror på hur det är draget med rören, det kan behövas flera.
3 svar · 1,6k läst
L
Langson: Håller på och planera köksrenovering där vatten är tänkt att flyttas vinkelrätt i förhållande till nuvarande placering, dvs längs andra väggen. Se bild med inkommande rör och avlopp. Vattenrören är 15 mm prisolrör. Min fråga är om det är någon som vet om det är möjligt att vända på prisolrören så att dem följer andra väggen i stället? Om jag ska få plats med
0 svar · 2,0k läst
·
K
Kalmarkille: Tackar för svar. :-)
4 svar · 2,6k läst
·
peternicklas
peternicklas: [citat] Din kran har en avstängning för diskmaskin, bara det att den sitter under diskbänken.
34 svar · 53,9k läst
·
L
lordi: Du ska inte blanda fabrikat på delar. Du behöver 2 st vattette 10 mm mutter och kona. Ev bara konor, om du återanvänder muttrarna. Du behöver stödhylsor också, om den nya blandaren ansluts med kopparrör. Det som medföljer är till DM-anslutningen.
1 svar · 2,7k läst
·
2
2433711: försök handla där man ser lagerstatus...annars finns risk att du betalar och sen får veta att det är 2 veckorsleveranstid..blev just informerad av sigro..:(
11 svar · 4,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Ursäkta det sena svaret, men om Imtech har installerat detta så är det skam. Uruselt. vem installerar kopplingarna till väggbrickan INNAN kaklet kommer på plats? Då har man absolut inte följt monteringsanvisningen. Rören, tillsammans med skyddsröret dras ut minst 10cm så kakelsättaren får göra färdigt sitt. På dessa PEX-rör monteras provtryckningsproppar så man kan trycka
4 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.