Hej

Skulle behöva lite tips. Håller på och drar in vatten i stugan. Utanför stugan har jag ett litet pumphus dit vattnet kommer från brunnen.
Nu ska jag få in det i köket. Jag har undrr huset dragit ett grövre rör som jag tänkte dra allt i. Vi använder stugan året om så jag tänkte lägga värmeslinga i samma rör som slangarna.

Det jag är lite fundersam på är vilken typ av slang jag ska dra in till under diskhon. Kan man dra pem? Eller pex slang.
Vore bra om det tålde en eventuell frysning eller två.

Längden frå pumphus till diakho är ca 12-13m
Får gärna inte kosta fläsk heller.

Tacksam för alla tips.

Krilleman
Dra i en PEM för kv. Den tål frysning.

Ska du ha varmvatten med från pumphuset också eller sätter du en beredare i boningshuset?

krilleman_215 skrev:
Dra i en PEM för kv. Den tål frysning.

Ska du ha varmvatten med från pumphuset också eller sätter du en beredare i boningshuset?
Tänkte sätta varmvattenberedare i pumphuset också. Kan jag dra varmvattnet med pem också?

Krilleman
Nej, PEM är gjort för kallvatten.

Men ska du ha dubbla rör så kan du köra med PEX på båda.

Ska du bara ha vatten till köket?

Aha. Finns pex som slang eller rör?

Idagsläget är det bara köket som har vatten.

Krilleman
Det går att köpa på rulle.

Nakna rör eller med skyddsrör (Rör i rör)

Biltema har båda, men bara 15mm i Rör i rör varianten. Tydligen ska dessa vara OK enligt dom själva. Jag har ingen aning.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Ror-i-Ror-system/PEX-Ror-2000030596/

Min rekommendation blir nog som vanligt att du handlar från någon av dom stora tillverkarna. I ditt fall med bara kök kan 16mm PEX vara ett alternativ då 16mm levererar 30% mer flöde än 15mm.

Ska du förbereda för något mer i framtiden så kanske du borde gå upp lite i dimension, men det övar spoltiden innan VV kommer i köket.

Hos rinkaby kan du köpa exakt så lång slang du behöver!
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/lk-pe-x-o-lk-pal-uni-ror/

Men köp inte PAL, den är mer frys-känslig än PEX!

Redigerat:
Grymt tack för svaren.

Pex blir det. Tur jag frågade annars hade man kört 2xpem.

Tack tack

Krilleman
Och välkommen till forumet Mats!

:thumbup:

KnockOnWood skrev:
Vore det inte vettigare att sätta en varmvattenberedare under diskbänken i köket?

Nibe har smidiga 35-liters av hög kvalitet. Kan kanske räcka till en liten dusch också :)
[bild]
[länk]
Hej. Tänkte på det men vi ska göra en dusch men den hamnar på andra sidan huset så då blir det bättre att sätta den i lilla pumphuset plus att den hjälper till att värma pumphuset på senhösten

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.