Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!
Jag har börjat få problem med golvbrunnen i duschen. Det rinner inte undan så jag tänkte att nu är det massa hår som ska rensas. Rensade brunnen men det fanns knappt något att rensa.
Likaså gurglar det som fasen i handfatet efter att man duschat.
Har rensat vattenlåset under handfatet och konstaterade att det måste vara trasigt också för det luktar illa när man spolat i handfatet. Vattenlåset är av rak modell, alltså inte som man normalt brukar ha enligt mig.
Kan det trasiga vattenlåset påverka avrinningen i golvbrunnen? Det har uppstått i princip efter att jag pillade på vattenlåset i handfatet.
Stopp är det inte, tar jag bort vattenlåset i duschen så rinner det som fan. Öppnar jag vattenlåset i handfatet rinner det också undan i duschen. Och det pyser eller drar luft där jag öppnat. Kan heller inte tänkte mig att det blir stopp i såpass grova orange rör, dom måste vara över 100mm i dia.
Jag har totalt 4 golvbrunnar plus köket som går på samma rör men jag hittar ingen avluftning eller vacumventil någonstans. Måste man inte ha avluftning för att allt ska fungera?
Jag har börjat få problem med golvbrunnen i duschen. Det rinner inte undan så jag tänkte att nu är det massa hår som ska rensas. Rensade brunnen men det fanns knappt något att rensa.
Likaså gurglar det som fasen i handfatet efter att man duschat.
Har rensat vattenlåset under handfatet och konstaterade att det måste vara trasigt också för det luktar illa när man spolat i handfatet. Vattenlåset är av rak modell, alltså inte som man normalt brukar ha enligt mig.
Kan det trasiga vattenlåset påverka avrinningen i golvbrunnen? Det har uppstått i princip efter att jag pillade på vattenlåset i handfatet.
Stopp är det inte, tar jag bort vattenlåset i duschen så rinner det som fan. Öppnar jag vattenlåset i handfatet rinner det också undan i duschen. Och det pyser eller drar luft där jag öppnat. Kan heller inte tänkte mig att det blir stopp i såpass grova orange rör, dom måste vara över 100mm i dia.
Jag har totalt 4 golvbrunnar plus köket som går på samma rör men jag hittar ingen avluftning eller vacumventil någonstans. Måste man inte ha avluftning för att allt ska fungera?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Beställde ett vattenlås idag då dom inte hade några raka hemma. Jag börjar med att byta det.
Nej jag hittar faktiskt ingen avluftning, dom brukar väl se ut som en "svamp".
Nej jag hittar faktiskt ingen avluftning, dom brukar väl se ut som en "svamp".
Nej, raka vattenlås är inget man sätter in idag holmbereg. Lämna tillbaka det direkt i butiken!
Köp ett flexipung. Fungerar i alla installationer (även "raka" installationer) och den är mycket lättare att rensa! Plus att det finns plats att montera en liten vacumventil!
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/dos/DOS_96_8073653.pdf
Köp ett flexipung. Fungerar i alla installationer (även "raka" installationer) och den är mycket lättare att rensa! Plus att det finns plats att montera en liten vacumventil!
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/dos/DOS_96_8073653.pdf
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det ante mig att raka vattenlås är förlegadekrilleman_215 skrev:
Okej! Då kanske jag ska försöka fixa fram ett sådant där istället.
Men det jag undrar är hur fasen mitt tvättställ är gjort, sitter det ihop med vattenlåset? Det ser inte ut som jag är van, så det bara är att skruva på ett vattenlås.
Eller kan jag gänga upp det där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker lösningen här ser förjävlig ut på alla sätt...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Va? Jag förstår inte din fråga. Gänga loss plasten från metalldelen på bottenventilen. Och montera ditt nya vattenlås!holmberg87 skrev:Det ante mig att raka vattenlås är förlegade
Okej! Då kanske jag ska försöka fixa fram ett sådant där istället.
Men det jag undrar är hur fasen mitt tvättställ är gjort, sitter det ihop med vattenlåset? Det ser inte ut som jag är van, så det bara är att skruva på ett vattenlås.
Eller kan jag gänga upp det där?
Dessutom har du ju inte ett stumt mått, utan du har ju en vinkel in mot avloppet under kommoden.
Flexi Pung är fortfarande min rekommendation.
Inte det billigaste stället att handla på men i 20 varuhus ligger vattenlåset på hylla:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/vattenlås-gg-carat-t-ställ-flexi-pung-faluplast-4
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det raka som jag har är i princip lika dyrt.krilleman_215 skrev:Va? Jag förstår inte din fråga. Gänga loss plasten från metalldelen på bottenventilen. Och montera ditt nya vattenlås!
Dessutom har du ju inte ett stumt mått, utan du har ju en vinkel in mot avloppet under kommoden.
Flexi Pung är fortfarande min rekommendation.
Inte det billigaste stället att handla på men i 20 varuhus ligger vattenlåset på hylla:
[länk]
Jag fick inte loss mitt nuvarande vattenlås emot metalldelen igår. Tänkte att den satt ihop med handfatet på något dumt vis.
Eller så ska jag bara ta i lite mera
Blir till att köpa ett som du rekommenderar istället
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Konstigt nog fungerar det bra i duschen idag. Öppnade gamla vattenlåset och fixade allt till rätta i väntan på helgen och K-rauta.
Däremot bubblar eller gruglar det i en annan golvbrunn som finns i pannrummet är jag duschar. Och jag har fortsatt leta avluftning men hittar ingen så jag antar att det beror på det?
Ingen avluftning = gurglande bubblande brunnar?
Däremot bubblar eller gruglar det i en annan golvbrunn som finns i pannrummet är jag duschar. Och jag har fortsatt leta avluftning men hittar ingen så jag antar att det beror på det?
Ingen avluftning = gurglande bubblande brunnar?
Klicka här för att svara