Vatten & Avlopp
Oldfart: Tack! Ordet "dosa" var ju inte direkt det första jag sammankopplade med skarv, men med två sådana där skall det nog lösa sig.
AndersS: Fundering, om ett avlopp fungerat i fem år och sedan börjar klucka betyder för mig att det börjar bli stopp någonstans. Att då åtgärda symtomen som är kluckandet med att sätta in en vacuumventil känns som att man inte löser problemet. Utgår från ett hus. Mitt förslag är att ni spolar rent hela avloppet. Förhoppningsvis finns en spolbrunn på tomten så ni kan spola rent utifrån
Herp Derp: [citat] Tack! Jag gjorde som du sa och fick bort vattenlåset. Det luktar om avloppet och jag får hoppas att det bara var att det inte var rengjort på länge som var orsaken till lukten.
Krilleman: En enkel lösning på denna "vattenlås-lösningen" är att ta ett 22mm kopparsvep och montera direkt upp i bänkskivan med slangen i svepet och en lämplig kort skruv. Billigt och enkelt = Bra!
lbgu: [citat] Vem är det som är snål? För mig låter det som att det är du. Du är rädd för att få en extra utgift och därför tycker du att en massa andra ska utföra kostsamma renoveringar. Om ni inte har problem redan så är det väl ganska troligt att det fortsätter så. Risken för läckor och annat lär snarare öka ifall en massa grannar börjar renovera sina badrum. Det är väl bara
kulle: [citat] Ahaa... du hade tagit bort membranet :) läste lite slarvigt o såg att mini v-låset satt på. Men det där fungerar väl hur bra som helst :thumbup:
oceanis: [citat] Du läser ju som fan läser biblen ! Jag har väl inte påstått att rörisen har med vad TS har gjort eller inte gjort. Utan jag skriver att det är något naivt att tro att det skall finnas en röris precis i det ögenblicket när man sitter med fingret i röret och skall försöka stoppa sitt vattenflöde när man själv micklat och inte kan reda ut problemet. Jag skriver också, om du
Thomas_Blekinge: Absolut enklast och billigast: Köp en liten 12V länspump för båtbruk (omkring 200-300 kr), välj en grov slang till kökets kran (ju grövre slang ju mindre strömningsmotstånd) och kör pumpen från bilens cigg-uttag. Pumpen tål att dränkas i brunnsvattnet. Om du kör bil varannan dag så pallar batteriet med. Eller köper du ett nytt något större bilbatteri. Nästa steg: installera ett
Krilleman: Vad har du för stol idag? Och en ny IFÖ sign WC med P-lås (kallas även för universallås) har c/c 190mm rakt från golv på deras anslutning. [bild]
Krilleman: Skriv gärna hur du gjorde. Men för att andra som kanske råkar på samma problem så finns det en gummibussning som heter 43/40 som passar i slät-ända 50mm avlopprör. Gissningsvis så har du ett 50mm rör för att silikonfogen inte var så tjock...
Krilleman: Jo jag såg det kapitlet sent igår när jag läste. Men viktigt är ju att skilja på nyinstallation och Bigfoot har här! En renovering är annorlunda.
Joakim Stribrand: Skulle kunna vara från blucher. Sen finns det små nät man kan lägga över vattenlåset som samlar upp hår
camaro1969: när jag tänker efter så kapade jag nog inte denna änden av pexröret utan det var nog första biten på rullen... det kanske var nå skador eller liknande på det... får kolla så jag har stödhylsa samt klämring innan jag börjar skruva på det :)
HasseTeknik: Skarva in en stump genomskinligt rör, så ser du ev. läckage ! ?
KalleKe: Efter att ha läst och läst om allas projekt, har jag själv i dagarna precis blivit för första gången husägare. Närmare bestämt ett gammalt mockfjärds elementhus från 1971. Har hört att golven i dessa är av en särskild limmad fackverkskounstruktion. Givetvis börjar ju spänningen direkt. Huset står under renoveringen nu den senaste veckan sedan jag flyttade in och idag skulle det
corre: Om röris byter rören som stiger upp till blandarfästet så kan han böja av dom 45grader mot ditt cc160 fäste strax innan dom är framme. Dom flesta av fästena går det att rotera vinklen lite på.
minimal: Har tittat runt lite själv. Borde inte ett gråvattenfilter räcka? Jag har ju mulltoan, men stenkistan blir antagligen underkänd. Exempelvis detta: http://www.avloppscenter.se/vara-produkter/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/gravattenfilter/biolan-gravattenfilter-light
Manitoba: Ok, det var det jag misstänkte, men skönt att någon annan bekräftar :)
thorsken: Jag har jobbat med både kommunalteknik och flygts pumpar. Båda är riktigt bra. KTs pump är riktig "plug n play" medans flygten är mer avancerad.
Krilleman: Är du säker på att mediaröret fått en överbockning, alltså inte bara skyddsröret? Är du minsta osäker så byt!
Peter_K: Kanske om man kan räkna ut exakt var det kommer att hamna. Det kunde inte jag 😉
Krilleman: Gängtape på klämringskoppling är inte lyx. Den ska helt enkelt INTE vara där!
Immobil: Knacka försiktigt med en hammare i urholkningarna på den vita ringen. Då brukar den ge med sig.
Manitoba: Dessa stackars gamla gjutjärnsbrunnar som bara blir övergjutna... ;)
pwskg: Tack för svaren! Värmen är igång igen
Topaz: Ja det kanske bäst att använda separata genomföringar? Jag funderade också på om expansionskärlets expansion kunde kopplas till avloppsavluftningen. Kärlet är till en vedpanna.
knipo: [citat] Ha ha! Ja, du har en poäng. Allt med motor är roligt, om än inte nödvändigt. Fast den är något overkill för mitt användningsområde. Jag köpte en sådan här istället: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Sugslang-26517/ För övrigt så var alla rea-pumpar på Jula slut. Även de billigare på Biltema var slut. Med tanke på vattenståndet som är nu